۵ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4237369
T T
۰ نفر
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/05 سیاسی.بروجردی.رم.ایتالیا رم - علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه گفت که چنانچه شرکت های ایتالیایی در دام بازی آمریکا، بیافتند، بازنده خواهند بود و منافع اقتصادی خود را در ایران از دست می دهند.
وی در گفت و گویی با خبرنگار روزنامه ایل مانیفستو ایتالیا با اشاره به روابط اقتصادی خوب و دیرینه ایران و ایتالیا، گفت: واقعیت آن است که اگر شرکت های ایتالیایی در بازی که آمریکایی ها علیه ایران شروع کرده اند، وارد شوند، بازنده خواهند بود.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد: ایتالیا در مناسبات اقتصادی با ایران، قصد از دست دادن جایگاه خود را نداشته باشد.
این روزنامه ایتالیایی در مطلبی به قلم مارینا فورتی و در خبری با عنوان غرب هنوز اسیر منطق گذشته است، نوشت: رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در روزهای گذشته در رم با نمایندگان کمیسیون های امور خارجی مجالس ایتالیا، کمیسیون حقوق بشر سنا و همچنین وزیر امور خارجه این کشور ملاقات و دیدار خود با فراتینی را مثمرثمر توصیف کرد.
این روزنامه نوشت: بروجردی در رابطه با رویدادهای اخیر کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه گفت: این تحولات به عوامل مختلفی که در طول زمان انباشته شده است، بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان به رژیم های دیکتاتوری بی توجه به خواست های ملت ها اشاره کرد که با عنوان جمهوری، فردی برای 30 یا 40 سال رییس جمهوری می ماند و به فکر جانشینی فرزندش است ایل مانیفستو نوشت: بروجردی گفت که عامل دیگر عدالت اجتماعی است و اینکه در این کشورها قشر حاکم ثروت های شخصی انبوهی را جمع آوری کردند و مردم نیز در مشکلات دست و پا می زنند.
نکته دیگر عزت ملی است که به دلیل وابستگی این رژیم ها به قدرتهای بزرگ، از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی، پایمال شده است.
روزنامه ایتالیایی نوشت: رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سووالی در خصوص ناآرامی های اخیر در تهران که دو کشته به جای گذاشت و اینکه آیا در کشورش مخالف وجود دارد، گفت مگر می شود در کشوری مخالف نباشد؟ طبعا وجود دارد و در ایران نیز مخالف وجود دارد.
این روزنامه افزود: بروجردی گفت اگر تظاهرات جنبه خشونت بار به خود بگیرد ، نیروهای انتظامی با آن برخورد می کنند. البته پلیس ایران اسلحه حمل نمی کند. در مورد افرادی که جان خود را از دست داده اند، تحقیقاتی در جریان است و اطلاعات اولیه از دخالت عوامل منافقین حکایت دارد.
این روزنامه افزود: رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در مورد درخواست اعدام موسوی و کروبی از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت قوه قضاییه و مقننه مستقل از یکدیگر عمل می کنند و تصمیم گیری در مورد محاکمه و صدور رای، به عهده قاضی است. اما نمایندگان نیز عقیده خود را ابراز کرده اند.
بروجردی در مورد زندانیان سیاسی در ایران به خبرنگار این روزنامه گفت: حقوق بشر برای ما حائز اهمیت است. ولی غرب با اعمال استانداردهای دوگانه، از حقوق بشر استفاده ابزاری می کند.
روزنامه ایتالیایی در بخش دیگر از این گفت و گو نوشت: بروجردی در خصوص روابط بین ایران و ایتالیا می گوید تعمیق روابط پارلمانی، سیاسی و فرهنگی از جمله اهداف سفر به رم است.
درست است که بین دو کشور برخی سوء تفاهم ها وجود دارد. اما اشتراکات بیش از اختلافات است. به همین دلیل پیشنهاد کردم که در تهران نشستی بین المللی با حضور اعضای کمیسیون های خارجی برخی مجالس اروپایی تشکیل شود.
وی گفت: افغانستان از جمله زمینه های گفت و گوی سازنده است و تهران مایل به بازگشت ثبات و صلح در آن کشور است. مبارزه علیه تروریسم و قاچاق مواد مخدر از جمله دیگر موضوعات مورد گفت و گو خواهد بود.
روابط اقتصادی فی مابین بسیار خوب و دیرینه است و امیدواریم ایتالیا قصد از دست دادن جایگاه خود را نداشته باشد. واقعیت این است که شرکت های ایتالیایی اگر در بازی که آمریکایی ها شروع کرده اند، وارد شوند، بازنده خواهند بود.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اخیرا عبدالله گل، رییس جمهوری ترکیه در دیدار از ایران چند توافقنامه همکاری به امضا رساند که حجم مبادلات اقتصادی را از 10 میلیارد دلار فعلی به 30 میلیارد دلار افزایش می دهد. آمریکا، با توجه به اینکه رابطه ای با ایران ندارد، از اعمال تحریم و مجازات ضرر نمی کند. اما هنگامی که اتحادیه اروپایی به این بازی تن دهد، به ضرر خود عمل می کند.
بروجردی افزود: جالب است که آمریکایی ها در نهایت از طرق مختلف، موفق می شوند، شرکت های خود را وارد بازی کنند. هر فرصتی که کشورهای اروپایی در ایران از دست بدهند، توسط سایر کشورها گرفته می شود.
وی گفت: طرح نابوکو مصداق دیگری از همین بحث است. در ایران به صورت مداوم ذخایر جدید گازی کشف می شود. این محصول خریداران مختلفی دارد که ترکیه، نزدیکترین خریدار است. همکاری انرژی با اروپا از جمله مواردی است که در بسته پیشنهادی ایران به گروه موسوم به 1 + 5 به آن اشاره شده است.
آمریکایی ها خیال واهی انزوای ایران را در سر می پرورانند، اما طرح نابوکو بدون ذخایر گاز ایران تحقق پذیر نیست.
روزنامه ایل مانیفستو نوشت: بروجردی در پاسخ به سووالی در خصوص مذاکرات هسته ای گفت به نظر می رسد آنهایی که در آن سوی میز مذاکره نشسته اند، هنوز از منطق گذشته پیروی می کنند. ایران امروز فناوری چرخه کامل سوخت را در اختیار دارد. اینکه از ما بخواهند برنامه هسته ای صلح آمیز را کنار بگذاریم، غیرقابل قبول است.
وی افزود: حق ایران به عنوان کشور عضو پیمان منع گسترش سلاح هسته ای، برای دستیابی و تولید سوخت هسته ای صلح آمیز در این پادمان تصریح شده است.
انتظار داریم کشورهای 5+1 از خود واقع گرایی بیشتری نشان دهد.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ایران در طول تاریخ خود هرگز به کشور دیگری حمله نکرده است. ما در عرض 20 سال آینده باید 20 هزار مگاوات برق تولید کنیم و این بدان معنا است که در کشور باید 20 نیروگاه هسته ای مشابه بوشهر ساخته شود و ده ها میلیارد یورو سرمایه گذاری شود. به همین دلیل به سوخت نیاز داریم. می توان در این زمینه همکاری خوبی با شرکت های اروپایی داشت. اما اگر نخواهند با ما کار کنند، راسا اقدام خواهیم کرد.
اروپام 1545**1596** شماره 421 ساعت 17:38 تمام
۰ نفر