۳۰ دی ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4213307
T T
۰ نفر
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/10/30 علمی آموزشی.پزشکی.ناباروری بروجرد - عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا گفت: استرس های مداوم و شدید دوران کودکی و در آستانه بلوغ با تاثیر بر عملکرد ژن ها ، به ناباروری در دوران بزرگسالی منجر می شود.
دکتر علی متولی زاده اردکانی متخصص ژنتیک روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: محیط و فعالیت ژن ها با هم ارتباط دارند و متاثر از همدیگر هستند لذا استرس های مداوم و شدید منجر به تولید هورمون هایی در بدن می شود که این هورمون ها تاثیر منفی بر قدرت باروری فرد دارد.
وی با اشاره به اینکه زنان هم در محیطهای اجتماعی و شغلی و هم در محیط های خانوادگی بیشتر در معرض استرس قرار دارند گفت: توصیه ما به زنان و بخصوص دختران جوان این است که استرس های اطراف خود را اگر نمی توانند از بین ببرند تا حد امکان کاهش دهند تا عملکرد ژن ها و سیستم باروری آنها متاثر نشود.
اردکانی گفت: زمانی که مغز فرد بطور مداوم درگیر مشکلات و استرس های ناشی از آن باشد نمی تواند به خوشبختی بیندیشد که همین احساس ها هم می تواند بر عملکرد مغز و دستگاه تولید مثل فرد تاثیر بگذارد.
این متخصص ژنتیک یادآور شد:مغز انسان بطور مداوم با فاکتورهای محیطی درگیر است و پیوسته با تحلیل هر کدام از این مسایل که ممکن است درجاتی از استرس و اضطراب را به فرد وارد کند درگیر می باشد.
وی با اشاره به تاثیرگذاری بیشتر استرس های خانوادگی و فامیلی بر زنان و سلامت باروری آنها گفت: بررسی های مختلف در زوج های نابارور با علل زنانه، نشان می دهد در بسیاری از موارد که زوج ها کودکی را به فرزند خواندگی می گیرند ، استرس آنها از بین می رود و خود توانسته اند صاحب فرزند شوند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا با بیان اینکه در برخی از فرهنگ ها مثل ایران ، بچه دار شدن ملاک ازدواج است و در صورت بروز مشکل در این زمینه زندگی مشترک افراد را تحت تاثیر قرار می دهد گفت: به همین علت دختران جوان باید از همان شروع دوران بلوغ تا حد امکان محیط زندگی خود را عاری از هر گونه استرس کنند یا آن را به کمترین حد ممکن کاهش دهند.
1920/542 شماره 216 ساعت 15:44 تمام
۰ نفر