۹ دی ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4200833
T T
۰ نفر

یک مقام وزارت بهداشت:

۹ دی ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4200833
75درصد مالاریای وارد شده از پاکستان به ایران مقاوم به درمان است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/10/09 اجتماعی.پزشکی.درمان.مالاریا بندرعباس- رییس اداره کنترل مالاریا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه 60درصد موارد انتقال مالاریا در ایران مربوط به دو کشور پاکستان و افغانستان است،گفت75:درصد مالاریای وارد شده از پاکستان، نسبت به درمان مقاوم است و نیازمند رژیم درمانی خاص است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر احمد رییسی،پنجشنه در کارگاه درمان و مدیریت مالاریای شدید در بندرعباس اظهار داشت:مالاریا به عنوان یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی دنیا معرفی شده است و در حال حاضر حدود 109 کشور در مناطق مختلف جهان در معرض خطر ابتلا به مالاریا قرار دارند که نیمی از آنها در قاره آفریقا ( جنوب صحرا ) قرار دارند .
دکتر رییسی با بیان اینکه مالاریای شدید (فالسیپارم ) همه ساله موجب مرگ افراد بسیاری می شود، ابراز داشت: اغلب این مرگ ها در کودکان به علت کم خونی و ابتلاء به مالاریای مغزی صورت می گیرد.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت با بیان اینکه شرایط شیوع مالاریا در کشور قابل مقایسه با 10 سال گذشته نیست و شرایط بهبود یافته ، اظهار داشت : در سال 89 طرح ملی حذف مالاریا در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و شهرستان های جنوبی استان کرمان شروع شده است .
وی،با بیان مقاوم شدن انگل مالاریا به داروهای قبلی و تغییر چهره این بیماری ابراز داشت:در این کارگاه جدیدترین داروهایی که در درمان مالاریا (فالسیپارم ) موثر هستند به مراکز تخصصی در درمان مالاریا شدید معرفی می شود .
رییسی گفت:با تلاش دانشگاههای علوم پزشکی نظام ثبت الکتریک مالاریا در وزارت بهداشت انجام می شود وآخرین وضعیت مالاریا نسبت به منطقه و موارد مثبت و نوع آن در کشور قابل مشاهده است.
رییس اداره مبارزه با مالاریای وزارت بهداشت افزود:طی ده سال گذشته در مناطق مالاریا خیزکشور با تمهیدات ویژه هیچ گونه مرگ ومیر ناشی از بیماری مالاریا گزارش نشده است.ک/2 7198/668 /675 شماره 199 ساعت 14:04 تمام
۰ نفر