۳ دی ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4197179
T T
۰ نفر

سومین نشست وزیران کشور عضو اکو؟

۳ دی ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4197179
وزیر کشور ایران کشورهای عضو اکو را به توسعه همکاریهای امنیتی دعوت کرد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/10/03 سیاسی.محمد نجار.اکو.استانبول استانبول - وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در نشست وزیران کشور عضو اکو در استانبول، کشورهای عضو این سازمان را به توسعه همکاریهای امنیتی و تسریع در تشکیل بانک اطلاعاتی اکو دعوت کرد.
به گزارش ایرنا، مصطفی محمد نجار در سخنرانی خود در سومین نشست وزیران کشورهای اکو در استانبول گفت:کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی 'اکو' در یکی از چالش برانگیزترین مناطق دنیا قرار گرفته اند و تروریسم، قاچاق مواد مخدر، جرایم سازمان یافته فرا ملی، مشکلات بسیاری را برای آنها به وجود آورده و به این علت، بسترسازی امنیتی برای توسعه همکاریهای میان کشورهای عضو یک ضرورت است.
وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این که معضلات امنیتی یاد شده ارتباط زنجیره ای با یکدیگر دارند، افزود: نادیده گرفتن هر یک از این چالش ها ما را در مقابله با آنها تضعیف کرده و تاثیر منفی آن در یک کشور اکو به کل منطقه سرایت می کند.
مصطفی محمد نجار با ارایه راهکارهایی در این زمینه افزود: تسریع در تشکیل بانک اطلاعاتی بین اعضای اکو، تسریع در تشکیل اکوپل و استفاده بهتر و بیشتر از ظرفیت اینترپل، همکاری بین وزارتخانه های مسئول در زمینه بیوتروریسم و تهدیدات نوین تروریستی نظیر تروریسم سایبری از جمله این راهکارها می باشد.
سومین نشست وزاری کشورهای عضو اکو صبح امروز با سخنان بشیر آتالای وزیر کشور ترکیه آغاز به کار کرد.
وی نیز کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی اکو را برای همکاری بیشتر در مبارزه با تروریسم، جرایم سازمان یافته، مهاجرتهای غیرقانونی و پولشویی دعوت کرد.
آتالای ابراز امیدواری کرد که این نشست زمینه همکاریهای بیشتر ارگانهای انتظامی و امنیتی کشورهای عضو اکو را برای مقابله با فعالیت های تروریستی و جرمهای فرامرزی فراهم آورد.
هیات کارشناسان اکو از جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی علی عبداللهی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، روز پنج شنبه در اجلاس مقدماتی وزیران کشور عضو اکو نظرات کارشناسی خود را در خصوص بیانیه پایانی این اجلاس ارایه داد.
محمد نجار وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران شب گذشته در صدر هیاتی وارد استانبول شد.
اجلاس های قبلی وزیران کشور سازمان همکاری اقتصادی اکو در تهران و عشق آباد برگزار شده است.
سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در ابتدا با مشارکت سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان بر اساس معاهده ازمیر و با هدف اعتلای سطح زندگی اقتصادی مردم منطقه در سال 1984 تاسیس شد و کشورهای افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان در سال 1992 به این سازمان ملحق شدند.
خاورم ** 230**2010 1080** شماره 143 ساعت 14:24 تمام
۰ نفر