۲۹ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4195043
T T
۰ نفر

لوکاشنکو مخالفان خود را خرابکار خواند

۲۹ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4195043
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/29 سیاسی.لوکاشنکو.بلاروس.انتخابات تهران- رییس جمهوری منتخب بلاروس روز دوشنبه در واکنش به تظاهرات شب گذشته مخالفان خود، آنها را جانی و خرابکار توصیف کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مینسک، الکساندر لوکاشنکو که پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در یک نشست خبری به پرسش های خبرنگاران پاسخ می داد، گفت: آنچه مخالفان دولت روز گذشته تلاش کردند انجام دهند کاملا مغایر با دموکراسی بود و تنها نامی که می توان بر آنان نهاد، جانی و خرابکار است.
لوکاشنکو نامزدهای شکست خورده را عامل درگیری ها و خشونت های شب گذشته معرفی و خاطر نشان کرد: از نیروهای نظامی و انتظامی خواستم به شدت به ناآرامی های شب گذشته پاسخ دهند و آرامش را بار دیگر به کشور بازگردانند.
رییس جمهور بلاروس با تاکید بر این موضوع که کشورش جایی برای انقلاب نیست، ادامه داد: تمام بازداشت شدگان راهی زندان خواهند شد و دادگاه و دستگاه قضایی درباره آنها تصمیم گیری خواهد کرد.
وی تصریح کرد: دولت تمام تلاش خود را بکار بست تا تبلیغات و انتخابات در فضایی کاملا امن برگزار شود.
وی با انتقاد از واکنش آمریکا و اتحادیه اروپا به خشونت های شب گذشته، گفت: انتخابات ما با استاندارهای بین المللی کاملا همسان بوده است و نمی دانم ما در این امر چه کوتاهی کرده ایم.
لوکاشنکو که 11 سال است زمام حکومت بلاروس را در دست دارد، روز گذشته اعلام کرده با کسب 80 درصد از آرای ماخوذه توانسته است بار دیگر به عنوان رییس جمهور این کشور انتخاب شود.
به دنبال پیروزی احتمالی الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، از همان عصر روز گذشته (یکشنبه ) زمزمه هایی مبنی بر انجام تظاهرات خیابانی در شهرهای این کشور به گوش می رسید.
رییس جمهور بلاروس نیز به مخالفان دولت درباره هرگونه راهپیمایی و اعتراض به پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری هشدار داد و اعلام کرد، با هر تلاشی برای متزلزل کردن دولت، برخورد قاطع خواهد کرد.
پیشتر رییس جمهور بلاروس پیش بینی کرده بود حتی یک معترض هم در خیابان های مینسک و سایر شهرهای این کشور مشاهده نشود.
لوکاشنکو که در هنگام انداختن برگه رای به صندوق آراء با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت: نگران نباشید، حتی یک نفر هم امشب و روزهای های آینده به خیابانها نخواهد آمد.
همچنین روز گذشته و امروز تلویزیون دولتی بلاروس با پخش اعلامیه های شدیداللحنی نسبت به هرگونه راهپیمایی در اعتراض به نتایج انتخابات هشدار داد.
پنجمین انتخابات ریاست جمهوری بلاروس از زمان استقلال این جمهوری و پس از فروپاشی شوروی سابق، روز یکشنبه برگزار شد و 10 نامزد مقام ریاست جمهوری برای کسب آرای مردم ، با یکدیگر رقابت کردند.
با تغییر قانون اساسی بلاروس در سال 2006، موانع قانونی برای تصدی مقام ریاست جمهوری برای دوره های متوالی برای لوکاشنکو از راه برداشته شد.
مترجمام 1078**9041** شماره 639 ساعت 19:05 تمام
۰ نفر