۲۲ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4191347
T T
۰ نفر
سایمون گس سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه ایران احضار شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/22 سیاسی.احضار سفیر انگلیس سایمون گس وزارت خارجه.احضار سفیر انگلیس سایمون گس وزارت خارجه تهران - سفیر انگلیس در ایران روز دوشنبه در اعتراض به برخوردها و رفتار خشونت آمیز پلیس این کشور با دانشجویان به وزارت خارجه کشورمان احضار شد.
به گزارش ایرنا، به دنبال رفتارهای غیرانسانی پلیس انگلیس با تجمع های مسالمت آمیز دانشجویان و اقدام خلاف اصول و عرف دیپلماتیک سایمون گس سفیر انگلیس در تهران در درج مقاله ای علیه جمهوری اسلامی ایران، وی امروز ( دوشنبه ) به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد.
علی بحرینی رئیس اداره حقوق بشر وزارت امور خارجه در دیدار با سفیر انگلیس با اشاره به ابعاد بسیار تاسف برانگیز پلیس انگلیس با دانشجویان که منجر به زخمی شدن تعداد بسیار زیادی از دانشجویان آن کشور شد، اقدام دولت انگلیس در تعقیب برخی دانشجویان به بهانه اعتراض به افزایش شهریه های دانشگاهی را مصداق نقض آزادی های شهروندی مردم آن کشور دانست.
وی همچنین بر ضرورت رعایت این حق قانونی از سوی دستگاه ها و نهادهای این کشور تاکید کرد.
رئیس اداره حقوق بشر در عین حال به اقدام خلاف اصول و عرف دیپلماتیک سفیر انگلیس در درج مقاله ای در سایت سفارت این کشور در تهران علیه جمهوری اسلامی ایران به شدت اعتراض کرد و این اقدام را غیرمتعارف و خارج از رسالت یک سفیر نامید.
بحرینی ضمن تقبیح این اقدام سفیر انگلیس، ضرورت خودداری وی در انجام اقداماتی خارج از چارچوب صحیح دیپلماتیک را به وی یادآور شد.
به گزارش ایرنا، اظهارات سفیر انگلیس پیش از این نیز در گفت وگویی با بی .بی. سی فارسی به موضوع برنامه هسته ای صلح آمیز کشورمان و تحریم های ضد ایرانی پرداخته بود که در پی آن و در غیاب گس -پاتریک دیویس < کاردار انگلیس در تهران در مرداد ماه سال جاری (1389) به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به وی اعلام شد.
سایمون گس که از سال 1977 کار خود را در وزارت خارجه انگلیس آغاز کرد، جانشین جفری آدامز سفیر سابق انگلستان در تهران شد. وی پیش از این سمت عهد ه دار سفارت انگلیس در آتن (یونان ) بوده است.
وی پس از پنج ماه حضور در ایران در تاریخ 22 شهریور 1388 استوارنامه خود را تقدیم محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان کرد.
سیام **2023** 1568 شماره 709 ساعت 19:28 تمام
۰ نفر