۳ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4179103
T T
۰ نفر
دختران افغان شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/03 اجتماعی.خارجی.افغانستان.دختران کابل-حامد کرزی رییس جمهور افغانستان از روحانیون و رهبرام قومی کشورش ، خواستار همکاری در مبارزه با فروش دختران و وادارکردن این قشر به ازدواج اجباری شد.
به گزارش ایرنا، در بیانیه چهارشنبه شب دفتر سخنگوی دولت به نقل از کرزی آمده است: رسم ناپسند فروش دختران باید با همکاری مردم، روحانیون و بزرگان قومی ریشه کن شود.
وی که به مناسبت چهارم آذر روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان در اجتماع زنان افغان سخن می گفت،تاکیدکرد:یکی از آرزوهایش در 9 سال گذشته نجات زنان و دختران کشورش از برخی رسوم ناپسند جامعه بود؟ تا آنان به حقوق اسلامی خود برای تحصیل، کار و فعالیت های اجتماعی دست یابند.
وی خواهان توجه به تحصیل دانش آموزان دختر شد و تصریح کرد: در عرصه سیاسی کارهای زیادی شد، اما به دلیل وجود برخی سنن خانوادگی در اجتماع، هنوز هم دختران افغان را وادار به ازدواج اجباری می کنند و یا در مقابل پول به فروش می رسانند، خانواده ها مانع آموزش و کار آنان در جامعه می شوند در حالیکه دختران حق انتخاب شوهر، آموزش و کار را در مطابقت با آموزه های دینی دارند.
رییس جمهور افغانستان در ادامه ازدواج دختران در برابر دریافت پول را فروش انسان خواند و پرسید چگونه ممکن است ما فرزند خود را به بهانه سعادت و خوشبختی اش، به فروش برسانیم.
وی تصریح کرد: متاسفانه والدین دختران براین باورند هر اندازه بتوانند پول بیشتری از خانواده داماد آینده خود تحت عنوان طویانه دریافت کنند، به همان اندازه بر افتخار و عزت خانوادگی شان افزوده می شود، در حالیکه نمی دانند این اقدام ؟خلاف آموزه ها و اخلاق انسانی است و عملی شرم آور محسوب می شود.
طویانه مقدار پولی است که داماد آتی باید قبل از ازدواج به پدر عروس پرداخت کند، حداقل این مبلغ در مناطق مختلف افغانستان پنجهزار تا 50 هزار دلار است.علاوه بر آن هزینه سرسام آور عروسی در افغانستان به عنوان چهارمین کشور فقیر دنیا بیداد می کند کرزی به وجود خشونت علیه زنان افغان اشاره کرد و گفت: توسل مردان به خشونت علیه همسران خود،عملی ناجوانمردانه است و آنان باید در برخورد با زنان خود از احکام اسلامی پیروی کنند.
رییس جمهور افغانستان در ادامه از گروه شورشی طالبان خواست، تا از آتش زدن فضاهای آموزشی، تعطیلی مدارس، تهدید دانش آموزان و معلمان و نیز وادار کردن جوانان افغان برای خدمت به بیگانه دست بردارند و این کار آنان را بدتر از حملات انتحاری دانست.
همچنین حسن بانو عضنفر سرپرست وزارت امور زنان افغانستان ، خشونت و بی سوادی را مهمترین عامل عقب ماندگی زنان افغان خواند و نهادهای دولتی وغیردولتی را دعوت به همکاری در مبارزه با این دو پدیده کرد.
جمعیت افغانستان 26تا 35 میلیون نفر تخمین زده می شود، 51 درصد آن مرد و بقیه زن هستند، میزان با سوادی در میان مردان 30 درصد و در زنان 20 درصد برآورد شده است.
آساق **332**2281** شماره 510 ساعت 21:15 تمام
۰ نفر