۲۵ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4174869
T T
۰ نفر
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/25 سیاسی.ژاپن.چین.جزایر سن کاکو توکیو-یوشیتو سن گوکو دبیر اول کابینه ژاپن، از تصمیم دولت جهت غرامت خواهی از چین در رابطه با حادثه برخورد کشتی ماهیگیری چین با ناوچه سازمان امنیت دریایی ژاپن در حوالی جزایر سن کاکو خبر داد.
به گزارش ایرنا به نقل از رادیو و تلویزیون دولتی ژاپن (ان.اچ.کی )، یوشیتو سن گوکو دبیر اول کابینه ژاپن، عصر سه شنبه با حضور در پارلمان این کشوربا بیان این نکته که حق مالیکت این جزایر در اختیار ژاپن است، از این تصمیم خبر داد.
با این حال، وی در پاسخ به سئوال یکی از نمایندگان حزب مخالف که پرسیده بود، این درخواست غرامت قرار است از ناخدای آزاد شده باشد یا از خود دولت چین ؟ اظهار داشت که روش های گوناگونی جهت مواجه با این مسئله وجود دارد.
اما در ابتدا باید دید که مسئله درخواست غرامت به تصویب می رسد یا خیر.
که پس از تصویب آن می توان بر سر نوع درخواست به گفتگو پرداخت.
همچنین سن گوکو در پایان جلسه پارلمان به خبرنگاران درباره تصمیم دادستانی توکیو مبنی بر عدم دستگیری مامور گارد ساحلی ژاپن که تصاویر مربوط به حادثه برخورد کشتی ماهیگیری چین با ناوچه سازمان امنیت دریایی ژاپن در حوالی جزایر سن کاکو را بر روی اینترنت منتشر کرده بود گفت: این نظری است که توسط بازپرسان پرونده گرفته شده است و او هیچ نظری در این باره ندارد. اما از این که یکی از ماموران داخل در پرونده دست به چنین کاری زده، عمیقا متاسف است.
بحث جعل و انتشار اسناد دولتی گوناگون توسط ماموران داخل در پرونده در 6 ماه اخیر بحثهای فراوانی را در رابطه با ساختار و سلامت دستگاه قضایی ژاپن به راه انداخته است.
پیشتر نیز دادستان ارشد اوساکا با دستبردن در اسناد دولتی سبب زندانی شدن یکی از افراد دادستانی شده بود که فرد بازداشت شده پس از 6 ماه توانست با اثبات بی گناهی خود از زندان آزاد شود.
همچنین پیش از درج خبر انتشار مخفیانه تصاویر ویدئویی حادثه جزایر سن کاکو، کلیه اسناد فوق محرمانه ای که سازمان ضد تروریست ژاپن از مسلمان مقیم این کشور تهیه کرده بود، بر روی سایت های اینترنتی منتشر شد.
ژاپن تا کنون درباره این اسناد و نحوه انتشار آن نظر صریحی را اعلام نکرده است.
آساق **ب.ذ1184**شبک شماره 624 ساعت 20:35 تمام
۰ نفر