۲۵ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4174794
T T
۰ نفر

کنگره جهانی حج

۲۵ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4174794
کعبه یعنی مرکز وحدانیت ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/25 فرهنگی.معارف.حج حرکت توحیدی ابراهیم در مناسک حج، برائت از مشرکان بود، همانند رمی جمرات که برائت از شیطان است و آیین حج توحیدی، قیام است بر ظلم طاغوتیان بت پرست که خون به دل ابراهیم (ع) می کردند.
حج قیامت است، برای قامت بستن برلبان خویش در ذکر گفتن لبیک، لبیک گفتن به خداوندگار خویش، همان قیامی که لشگر فیل را پرندگان ابابیل به فرمان خداوند به زانو درآورد و آنها از ان پس فجعلهم کعصف ماکول شدند.
حج قیام است ای برادر نی قعود، حج نامقبول را آخر چه سود، روح حج ،حج را رها بنمود رفت ، رو به سوی کربلا بنمود و رفت کاف کعبه همچون کاف کربلاست یادگار از کاروانی غم فزاست ،کاروانی خفته از راه و غمین ،با نوای ابر من مشرکین .
پس حج برائت از مشرکین است،آنچنان که حسین (ع) در راه توحیدی ابراهیم (ع) برای اصلاح دین امت رسول الله (ص ) قیام ابدی و توحیدی کربلا را در عاشورا بنیان نهاد.
کنگره سالانه حج همواره الهام بخش بسیاری از جنبش های آزادی خواهی و نهضت های عظیم برای گسستن زنجیرهای ظلم و ستم و تعدی بوده است و این نکته با مراجعه به تاریخ اسلامی و انقلابهای فرزندان اسلام روشن میشود، زیرا نقطه آغاز بسیاری از نهضت های اسلامی که برای مقابله با حکومتهای جور و ستم صورت میگرفت ایام حج بوده و این سرزمین ، الهام بخش چنین آزادیهایی بود.
چنین عبادت دسته جمعی که با تجرد کامل و وارستگی مطلق، تنها با پوشیدن دو قطعه پارچه ساده آغاز میگردد، نشانه مساوات بندگان الهی در پیشگاه اوست و این یکی از آمال بزرگ انسانی است که روزی انسانهای جهان عوامل برتری های موهوم مانند نژاد، رنگ و ثروت را کنار گذارده و همگی خود را در برابر خدا مساوی و برابر بدانند.
عمل حج از عبادتهایی است که به این هدف تحقق میبخشد و موجب میشود که افراد با ایمان ، امتیازات اجتماعی را وسیله برتری خود ندانند.
ملل اسلامی از هر نژاد و ملیتی در سراسر جهان بایدیکی شوند و به توحید الهی برسند و ید واحده و امت واحده شوند تا در مقابل جبهه کفر و شرک و نفاق جهانی به صورت قدرتی نیرومند و گسترده علیه زورگویی، تعدی و تهاجم های استکبار، مقاومت ورزند و از هویت دینی مسلمانان و آزادی و استقلال و تمامیت ارضی کشورهای اسلامی پاسداری و محافظت کنند.
حج عرصه و میدان بزرگی برای تمرین و ممارست به منظور دستیابی به تشکل عظیم امت اسلامی و دست یابی به قدرت و صلابت و عزت است و مسلمین جهان باید از این فرصت کمیاب حداکثر بهره وری ها را به عمل آورند.
و اینچنین حجی، همان حج اصیل و ناب و رهایی بخش است که دارای مشخصه هایی است که در متن کتاب خدا اتصاف به آنها تصریح شده است. این حج قرآنی عبارت است از حجی که با آیه شریفه واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا به وحدت و اتحاد در برابر قدرت های استکباری در هر عصر و زمان فرمان می دهد و از تفرقه و تشتت جبهه حق به شدت نهی می کند.
این حج راستین و برخاسته از قرآن، حجی است که با آیه شریفه جعل الله الکعبه البیت الحرام قیاما للناس به قیام و پایداری و مقاومت در برابر دشمنان اسلام و مسلمین فرمان می دهد.
این حج شریف و بزرگ با این اصل و قانون قرآنی که اذان من الله و رسوله الی الناس یوم الحج الاکبران الله بری من المشرکین به شدت در برابر جبهه کفر و شرک جهانی اعلام برائت می کند و هرگز در مقابل قدرت های استعماری و استکباری در همه اعصار و زمان ها تسلیم نمی شود.
امام خمینی (ره ) به عنوان احیاگر ارزشهای اسلامی در عصر حاضر، حج را یکی از مهمترین وظایف مسلمان برای اتحاد و همدلی در برابر دشمنان اسلام می دانند و یکی از آفات و خطراتی که همواره جوامع اسلامی را در طول تاریخ به شدت تهدید می کند برداشت ها و تفسیرهای نامنطبق با حقیقت حج و تبلیغ و ترویج آن در میان مردم بر می شمارند.
امام خمینی (ره ) بر این عقیده بودند که، همین تفسیرهای غلط باعث می شود حقایق تعالیم و معارف این عبادت با جهل و جمود و خرافه آمیخته گردد و از ثمردهی و تحول آفرینی باز ماند و عبادتی که باید به صورت یک کنگره عظیم اسلامی همه مسلمین را در مکانی واحد و با هدفی واحد گردهم آورده و آثار ارزشمند اجتماعی و سیاسی آن را به عینیت برساند، به صورت یک سفر تفریحی مورد توجه و عمل درآید که گویی اسلام نیازمند است که همه ساله جمعیت های عظیمی به حج روند و از این سفر بهجت و سروری یابند و تفریحی کنند و با اندوخته ای از مشاهده اماکن و دیدن آدم ها و خرید ابزار و وسایل به اوطان خود بازگردند.
رهبر معظم انقلاب نیز حج را بهار معنویت بر می شمارند که موسم حج، فصل بهار معنویت و درخشش توحید در آفاق جهان است و آیین حج، چشمهی زلالی است که می تواند حج گزار را از آلودگی های گناه و غفلت، پاک سازد و نورانیت فطرت خداداد را به جان و دل او باز گرداند.
ایشان می فرمایند: رها کردن لباس تفاخر و تمایز در میقات حج و درآمدن به لباس همگانی و یکرنگ احرام، نشانه و نماد یکرنگی امت اسلامی و فرمان نمادین اتحاد و همدلی مسلمانان در همه جای جهان است. شعار حج از سوئی: فالهکم اله واحد فله اسلموا و بشر المخبتین است، و از سویی ؟ و المسجد الحرام الذی جعلنه للناس سوآء العاکف فیه و الباد. و چنین است که کعبه، افزون بر نمایندگی کلمهی توحید، مظهر توحید کلمه و برادری و برابری اسلامی نیز هست.
پس حج قیام بزرگی برای مقابله به زورگویان و بدخواهان عالم است ، آنچنان که امام حسین (ع) بر علیه ظلم و ستم امویان قیام کرد و این قیام باعث زنده نگهداشتن اسلام ناب محمدی (ص ) شد.
7359/671 شماره 548 ساعت 17:56 تمام
۰ نفر