۸ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4163746
T T
۰ نفر

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور:

۸ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4163746
بلوم جلبکی سواحل چابهار در دریای عمان را فرا گرفت ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/08 اجتماعی.محیط زیست.کشند زاهدان - معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: بر اساس جدیدترین گزارشات دریافتی بلوم (شکوفایی ) جلبکی، گستره وسیعی از سواحل دریای عمان در بندر چابهار را فرا گرفته است.
به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، محمد باقر نبوی در زاهدان افزود: بررسی های انجام شده نشان می دهد که بلوم جلبکی رخ داده به طول 70 کیلومتر و عرض 30 متر سواحل شرقی چابهار از بندر -رمین < تا -پسابندر< را فرا گرفته است.
وی اظهار داشت: این بلوم جلبکی که باعث کمی اکسیژن و مرگ جانوران و موجودات دریایی می شود در سواحل دورتر چابهار نیز مشاهده شده است و مرگ چهار لاک پشت سبز کم یاب احتمالا ناشی از همین عامل است .
وی بیان کرد: بررسی های اولیه نشان می دهد این بلوم جلبکی از جنس - چتونلا< (Chattonella( است که برخی از آنها سمی هستند اما گونه آن هنوز مشخص نیست .
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز گفت: اگر نتایج آزمایش ها ثابت کند که عامل بروز پدیده بلوم شکوفایی جلبکی بومی است تهدیدی جدی برای محیط زیست منطقه است اگر چه گستردگی آن طی روزهای اخیر کاهش یافت .
تورج همتی افزود: آزمایش های دقیقی برای تشخیص این گونه ها و احتمال سمی بودن آن در آزمایشگاه چابهار در حال انجام است .
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان یادآور شد: هنوز معلوم نیست جلبک هایی که بروز این پدیده را باعث شده اند بومی منطقه هستند یا از طریق آب توازن کشتی های دیگر مناطق وارد آبهای سواحل شرقی چابهار شده اند.
کشتی های غول پیکر هنگام بارگیری برای توازن و تعادل در آب هزاران لیتر آب را وارد مخازن خود می کنند اما پس از تخلیه بار، آبهایی که هفته ها انبار بوده است را در ساحل رها می کنند.
این مسوول بروز کشندها در نواحی گرمسیری را پدیده طبیعی دانست و گفت: به طور معمول کشندها پیش از توفان های مونسون زمستان و پس از توفان های مونسون تابستان ایجاد می شوند.
او اضافه کرد: ابعاد پدیده شکوفایی جلبکی اخیر از حالت طبیعی بیشتر است ولی در مقایسه با مورد مشابه سال 87 در خلیج فارس که 9 ماه طول کشید و منجر به تلف شدن 30 تن از آبزیان شد، زیاد نگران کننده نیست.
همتی گفت: اگر این پدیده در مقیاس کوچک باشد با پاشیدن خاک رس و ازن در آب، استفاده از باکتری های جمع کننده کشند یا کاربرد اشعه فرابنفش می توان با آن مقابله کرد.
وی افزود: اما اگر ابعاد این پدیده گسترده باشد باید منتظر ماند تا عوامل طبیعی مانند توفان ها و گردش آب آن را از بین ببرند.
وی خاطرنشان کرد: مدیریت زیست محیطی و جلوگیری از ورود فاضلاب های تصفیه نشده به دریا، کنترل و مدیریت آب توازن کشتی ها از جمله اقدامات برای جلوگیری از این پدیده است .
پدیده کشند سرخ (tide Red( با شکوفایی فیتو پلانکتون های مضر در آب های دریا اتفاق می افتد و مقدار معمول آن حدود 2 هزار عدد در لیتر است و به علت تغییر رنگ آب دریا به رنگ سرخ یا مایل به سرخ آن را کشند سرخ (موج سرخ ) می گویند.
2729/7315 شماره 723 ساعت 20:01 تمام
۰ نفر