۲۶ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4155907
T T
۰ نفر

چاوز امروز به تهران می آید

۲۶ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4155907
روابط تهران - کاراکاس، الگوی همکاریهای منطقه ای ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/07/26 سیاسی.چاوز.رییس جمهوری.ونزوئلا تهران، گروه گزارش- هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا امروز دوشنبه برای هشتمین بار به تهران می آید تا در گفت وگو با مقامهای بلندپایه جمهوری اسلامی ایران درباره گسترش روابط دوجانبه و منطقه ای و رویدادهای بین المللی تبادل نظر کند.
به گزارش ایرنا، سفر چاوز به تهران بخشی از سفر دوره ای او به کشورهای اروپایی و خاورمیانه است. او این سفر را با دیدار از روسیه آغاز کرد، سپس به بلاروس و اوکراین رفت و در ادامه آن، عصر امروز برای اقامتی دو روزه وارد تهران می شود. رییس جمهوری ونزوئلا، پس از آن، از سوریه، لیبی و پرتغال دیدن خواهد کرد.
سفر رییس جمهوری ونزوئلا در عین حال در چارچوب دیدارهای مقامهای تهران و کاراکاس و سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر گسترش روابط با کشورهای مستقل و آزادیخواه جهان از جمله حوزه آمریکای لاتین برای تحقق جهانی چندقطبی صورت می گیرد. ایران در همین چارچوب طی سالهای اخیر روابط خود را با دیگر کشورهای آمریکای لاتین همچون برزیل، بولیوی، اکوادور، کوبا، اروگوئه، پاراگوئه و نیکاراگوا گسترش داده است.
بنا بر برنامه اعلام شده از سوی رسانه های ونزوئلایی، چاوز در جریان سفر به تهران علاوه بر دیدارهایش با مقامهای کشورمان، در ششمین کمیسیون مشترک بلندپایه دو کشور و هشتمین کمینه انرژی ونزوئلا - ایران شرکت خواهد کرد تا روابط رو به رشد دو کشور در زمینه های سیاسی ، تجاری و اقتصادی با شتاب بیشتر گسترش یابد. در چارچوب توافقنامه های امضاشده میان ایران و ونزوئلا، هم اکنون دو کشور در زمینه های انرژی، مسکن، مواد غذایی، امور زیربنایی و صنعت طرحهای مشترکی را اجرا می کنند.
طرحهای ایران در زمینه های یادشده نه تنها در ونزوئلا اجرا می شود، بلکه شرکتهای ایرانی موفق شده اند در سایه گسترش روزافزون روابط با کشورهای آمریکای لاتین در طول پنج سال دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد حوزه فعالیت خود را به دیگر کشورهای این منطقه همچون ونزوئلا، برزیل، اکوادور، بولیوی و پرو گسترش دهند.
حجم توافقنامه های امضاشده ایران در این مدت نه تنها با ونزوئلا از حدود 5 میلیارد دلار گذشته بلکه با کشورهای دیگر نظیر بولیوی نیز به میزان بیش از یک میلیارد و یکصد میلیون دلار رسیده است، آنهم در شرایطی که تا پیش از روی کارآمدن اوو مورالس در بولیوی، تهران و لاپاز روابط چندانی با یکدیگر نداشته و حتی، بولیوی در تهران فاقد سفارتخانه بود.
ایران و ونزوئلا به عنوان دو مخالف سرسخت سیاستهای امپریالیستی و سلطه طلبانه آمریکا در جهان، نه تنها صفوف کشورهای استقلال طلب را در دو منطقه خاورمیانه و آمریکای لاتین تحکیم بخشیده اند، بلکه به اجرای طرحهایی همت گماشته اند که نتیجه آن، عمران ، توسعه اقتصادی، رفاه اجتماعی و گسترش عدالت و برابری در جوامع و کشورهای آمریکای لاتین است.
ایران و ونزوئلا در عین حال دو کشور مهم عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک ) هستند که در طول سالهای اخیر برای سرمایه گذاری مشترک در این زمینه به توافقات مهمی دست یافته و طرحهایی را نیز به اجرا گذاشته اند.
روابط ایران و ونزوئلا در طول 5 سال گذشته چنان گسترش یافته است که مقامهای دو کشور بارها از آن به عنوان مناسباتی نمونه و الگو برای دیگر کشورها یاد کرده اند. در همین چارچوب، 32 شرکت ایرانی مردادماه گذشته در سومین نمایشگاه صنعتی ایران - ونزوئلا که با حضور ریچارد کانان وزیر تجارت ونزوئلا و علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن ایران در کاراکاس گشایش یافت، توانمندیهای خود را در زمینه هایی چون مواد غدایی، نساجی، نفت، صنایع ریخته گری و فولاد، خودروسازی، الکترونیک و ساخت و ساز به نمایش گذاشتند که با استقبال گسترده ونزوئلایی ها روبرو شد.
بنا بر گزارشها، ایران و ونزوئلا طی 5 سال گذشته دست کم 57 توافقنامه برای اجرای طرحهای صنعتی امضا کرده اند که برای برخی آنها، شرکتهای مشترک ایجاد شده و در نتیجه آن، چندین مجتمع صنعتی نیز فعالیت خود را آغاز کرده اند.
از جمله طرحهایی که ایران در طول 5 سال گذشته در ونزوئلا اجرا کرده، ساخت بیش از 10 هزار واحد مسکونی در مناطق آکاریگا، کالابازو و ماتورین است که بنا به اعتراف وزیر تجارت ونزوئلا، بدون فناوری ایرانی ساخت آنها، ناممکن بود.
ساخت خودروها و تراکتورهای ایرانی در ونزوئلا، و ایجاد 28 کارخانه شیر و آرد در این کشور از دیگر طرحهای موفقی است که با استقبال مردم و دولتهای آمریکای لاتین روبرو شده است.
توفیق شرکتهای ایرانی در اجرای طرحهای امضاشده در ونزوئلا و حتی صادرات محصولات آنها به دیگر کشورهای آمریکای لاتین همچون تراکتور به بولیوی موجب شده است تا مقامهای ونزوئلایی اعلام کنند که چاوز طرحهای بزرگی برای همکاری با ایران در اینده دارد.
این همکاری که مبتنی بر احترام متقابل و توازن در روابط میان دو کشور است ، با استقبال مقامهای ایرانی نیز روبرو شده است و شاید، راز گسترش روابط ایران با کشورهای گوناگون آمریکای لاتین از جمله برزیل - که رییس جمهوری آن، اردیبهشت ماه گذشته برای نخستین بار به ایران سفر کرد- را باید در همین نکته جست وجو کرد.
اما صدور خدمات فنی و مهندسی و اجرای طرحهای بزرگ اقتصادی توسط ایران در آمریکای لاتین تنها بخشی از سیاستهای جمهوری اسلامی را برای گسترش روابط با کشورهای این منطقه تشکیل می دهد. ایران همزمان ، پیوندهای سیاسی خود را با کشورهای این منطقه تقویت کرده و توانسته است از توان و همکاری این کشورها برای دفاع از برنامه صلح آمیز هسته ای خویش، رویارویی با سیاستهای سلطه جویانه غرب و تلاش برای ایجاد جهانی چندقطبی بخوبی بهره گیرد.سفر رییس جمهوری برزیل و. امضای بیانیه تهران که از تحویل سوخت اتمی و پیشبرد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران دفاع می کند و اعلام آمادگی کشورهایی نظیر ونزوئلا برای صادرات بنزین و دیگر محصولات موردنیاز به ایران در قبال تحریمهای غرب از نشانه های بارز ثمربخشی و تحکیم روابط ایران و آمریکای لاتین است.
شاید، به همین دلیل است که نیکلاس مادورو وزیر امور خارجه ونزوئلا تاکید می کند:روابط ایران و ونزوئلا به دلیل توفیقات بدست آمده از طریق تبادل و همکاری در زمینه های مختلف طی 5 سال گذشته به یک الگوی تمام عیار برای دیگر کشورها تبدیل شده است.
**گزار** 1551 شماره 613 ساعت 18:05 تمام
۰ نفر