۱۱ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4146532
T T
۰ نفر

هوو ، ارابه ی مرگ جاده های ایران

۱۱ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4146532
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/07/11 اقتصاد.صنعت.خودرو.هوو اصفهان - مرگ سالیانه بیش از 23 هزار نفر در تصادفات رانندگی در جاده های کشور که تقریبا معادل تعداد شهدای یک سال دفاع مقدس است، جاده های ایران را به جولانگاهی که ارابه مرگ در آن می تازد، تبدیل کرده است.
اگرچه بیشترین علت حوادث جاده ای را خطای انسانی تشکیل می دهد اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که وقتی با خطای انسانی ترکیب می شود ، وقوع فاجعه را سرعت می بخشد که از جمله این عوامل جاده های دوطرفه و کم عرض، کیفیت پایین خودروها، جدا نبودن محور تردد خودروهای سبک و سنگین و وجود نقاط حادثه خیز در راهها را می توان بیان داشت.
در این میان سوانح مکرر خودروی سنگین هوو به موضوعی نگران کننده بین مردم و مسافران جاده های کشور بدل شده است.
خودروی سنگینی از کشور چین که به عنوان کشنده وارد ایران شد و درمدت زمانی کم به بزرگترین عامل حوادث خودروهای سنگین در جاده های ایران بدل شد.
مشاور وزیر، سخنگو و مدیرکل روابط عمومی وزارت بازرگانی در اظهار نظری در این باره ورود کامیون های کشنده هوو به کشور را یکی از موارد ضعف در مدیریت واردات عنوان کرد.
سیدعلیرضا شجاعی در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی در اصفهان افزود : در واردات کالاهای مختلف به کشور یک دستگاه دخیل نیست و بر اساس نوع واردات دستگاه های مختلف باید مجوزهای لازم را برای واردات یک محصول یا کالا صادر کنند.
وی ضعف مدیریت در واردات را مهمترین عامل در ورود محصولات بی کیفیت به کشور عنوان کرد و گفت: زمانی مدیریت واردات اصلاح می شود که ضوابط فنی و شرایط واردات به درستی و با مشارکت تمامی دستگاه های مسوول تدوین شود .
شجاعی تصریح کرد: وزارت بازرگانی واردات را انجام نمی دهد و مجوزی نیز برای واردات صادر نمی کند و دستگاه های تخصصی مرتبط با هرکدام از محصولات وارداتی باید شرایط واردات را سخت تر کنند تا جنس بی کیفیت به کشور وارد نشود.
همچنین دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران استان اصفهان در این باره در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با گذشت هشت ماه از نهایی شدن رای محکومیت شرکت ایران خودرو دیزل در زمینه کامیون های کشنده هوو، این رای روی زمین مانده و با وجود تایید رای دادگاه بدوی در دادگاه تجدید نظر به اجرا گذاشته نشده است.
احمد کریمی گفت: نخستین شکایات مربوط به کیفیت نازل کامیون های کشنده پس از واگذاری این کامیون ها در سال 84 از سوی انجمن کامیون داران استان اصفهان مطرح شد که در آن علاوه بر کیفیت پایین خودرو از گرانفروشی ایران خودرو دیزل نیز شکایت به عمل آمد.
وی اضافه کرد: مساله گرانفروشی بین هفت تا 22 میلیون تومان برای هر کامیون کشنده هوو توسط ایران خودرو دیزل و شرکت لیزینگ در تعزیرات حکومتی تهران دارای پرونده است که پس از محکومیت این شرکت در دادگاه بدوی شعبه 47 تهران و اعتراض متشاکی ، در دادگاه تجدید نظر نیز رای دادگاه بدوی تجدید و اعتراض متشاکی ابطال شد.
کریمی تصریح کرد: درپی این آرا، ایران خودرو دیزل به دیوان عدالت اداری از تعزیرات حکومتی شکایت کرد و دیوان رای دادگاه های بدوی و تجدید نظر را ابطال و به شعبه هم عرض برای رسیدگی ابلاغ کرد که شعبه هم عرض نیز عین آراء قبلی را تایید کرد اما اکنون هشت ماه است که اجرای رای محکومیت ایران خودرو دیزل بر زمین مانده و پرسش این است که اگر محکوم پرونده غیر از این شرکت بود آیا بازهم رای دادگاه اجرا نمی شد.
دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران استان اصفهان گفت: در هفتم شهریور ماه طی درخواستی در دیدار با وزیر دادگستری تسریع در اجرای حکم محکومیت ایران خودرو دیزل را خواستار و مستندات موجود را نیز در اختیار وزیر قرار دادیم.
کریمی اضافه کرد: با گذشت سال ها از آرای دادگاه های بدوی و تجدید نظر و هشت ماه از صدور رای شعبه هم عرض، هنوز هم زیان دیدگان خرید این خودروی غیراستاندارد در انتظار اجرای حکم می باشند.
وی، علاوه بر گرانفروشی و نواقص فنی که کامیون های هوو با آن مواجه می باشند، فقدان قطعات و ضعف خدمات بعد از فروش را از مشکلات مقابل روی این کامیون ها عنوان کرد و گفت: اکنون حدود یکهزار و 500 دستگاه از این خودرو در تعمیرگاه ها متوقف می باشد و معادل همین آمار نیز برای فروش در نمایشگاه های کامیون در پایانه های بار کشور به نمایش گذاشته شده است.
کریمی تعداد خودروهای هوو از مجموعه ناوگان 254 هزار خودروی حمل بار کشور را 16 هزار دستگاه دانست که حدود 3/6 درصد این ناوگان را تشکیل می دهد.
وی افزود : در استان اصفهان از 24 هزار دستگاه خودرو ناوگان حمل و نقل بار استان یک هزار دستگاه آن را کامیون های هوو تشکیل می دهد که با سهم حدود 2/4 درصدی از متوسط کشور پایین تر است .
یک کارشناس کنترل کیفی خودرو و عضو انجمن صنفی کامیونداران استان اصفهان نیز گفت: این کامیون دارای نواقص فنی متعددی است و این در حالی است که در تبلیغات فروش این خودروها ادعا شده بود که موتور آن از یک برند خوشنام اتریشی و گیربکس آن نیز از برندهای خوشنام آلمانی است که این گونه نبود.
عزت الله یزدانی در خصوص نواقص فنی این خودرو اظهار داشت: مهمترین نقص این خودرو ضعف در موتور است که در آن از نگهدارنده یک تکه برای یاطاقان ها استفاده شده به گونه ی که برای تعویض یک یاطاقان باید دهانه تمامی یاطاقان ها باز شود.
وی جایگاه نامناسب محفظه انبساط و سرریز آب در زیر اتاق که دسترسی به آن در شرایط اضطراری غیر ممکن است و استفاده از لوله و اتصالات آهنی به جای آلیاژهای ضد زنگ مانند آلومینیوم و برنج را از دیگر اشکالات موتوری هوو دانست.
یزدانی اضافه کرد: قرارگرفتن ترموستات در یک سه راهی پرس شده غیرقابل تعویض، احتراق ناقص ناشی از استفاده سامانه اینتر کولر در زمستان ها ، استفاده از واشرهای آهنی به جاری نمونه های مسی و آلومینیومی، استفاده از لوله و نگهدارنده های ضعیف و دارای زاویه های غیر اصولی و عبور لوله های آب، روغن ، هوا و باد از مسیرهای درگیر با سایر قطعات که باعث سایش و خوردگی می شود از دیگر موارد نقص فنی در قسمت موتور این کامیون است.
وی در خصوص جعبه دنده کامیون هوو نیز گفت: جعبه دنده این خودرو کپی شده نمونه آلمانی است که به دلیل استفاده از آلیاژ نامناسب دنده و شافت ها دارای بازده ضعیفی بوده و به سرعت معیوب می شود و اکنون کمتر نمونه این خودرو را در کشور می توان یافت که به این نقیصه گرفتار نشده باشد.
در مجموع این کارشناس فنی طی گزارش کاملی نواقص فنی این خودرو را در بخش موتور 14 نقص ، در بخش جعبه دنده 9 نقص، در بخش چرخ ها و سیستم انتقال حرکت هشت نقص، در سامانه ترمز هشت نقص، در بخش اتاق 12 نقص ، در بخش نمایشگرها پنج مورد در بخش تزئینات 28 نقص ، سامانه برق و الکترونیک هشت نقص ، سامانه سوخت رسان هشت ، در لاستیک ها سه نقص ، پنج اشکال در اگزوز و همچنین نقص کیفیت رنگ خودرو دانست.
با این حال خودروهای هوو نیز به عاملی برای افزودن به مشکلات حمل و نقل مبدل شده اند و در کنار حوادث انسانی و تردد بیش از ظرفیت در جاده ها ، بر مشکلات ترافیکی کشور افزوده اند تا آمار مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در کشور کماکان بالا باشد .
/558/ 607 شماره 573 ساعت 19:56 تمام
۰ نفر