۱۵ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 4127425
T T
۰ نفر
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/07/15 سیاسی.آلمان.ایران برلین - محقق و دانشجوی دکترای دانشکده شرق شناسی دانشگاه لندن با تاکید بر اینکه اعمال تحریم ها علیه ایران غیر قانونی است، گفت: محرک اصلی این تحریم ها لابی اسراییل در آمریکا یعنی آیپک است.
به گزارش ایرنا، علی فتح الله نژاد روز جمعه در دومین روز از کنفرانسی درباره خاورمیانه و تحولات دنیای عرب در دانشگاه فرایه برلین افزود: تحریم ها علیه ایران بعد از انقلاب اسلامی با تحریم های نظامی آغاز شد و سپس به بخش های دیگر مانند اقتصاد و انرژی گسترش یافت.
وی با بیان اینکه این تحریم ها مشروعیت و پایه حقوقی ندارند، زیرا ایران هیچگونه اقدام غیرمشروع درموضوع هسته ایی خود انجام نمی دهد، تاکید کرد: تهران طبق مقررات بین المللی مجاز به داشتن برنامه هسته ای صلح آمیز است.
این سخنران به نقل ازاریک. آ. بریل فارغ التحصیل رشته حقوق دانشگاه هاروارد توصیه کرد که جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه تحریم ها علیه این کشور مبنای حقوقی ندارند و با استناد به قوانین بین المللی و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی به دادگاه بین المللی شکایت کند.
وی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران دراین دادگاه پیروز می شود، ادامه داد: ارسال پرونده ایران از آژانس به شورای امنیت سازمان ملل نیز بدون هیچ مبنای حقوقی صورت گرفته است. نکته جالب در این رابطه وادار شدن هند به دادن رای مثبت به این اقدام از سوی آمریکا بعد از امضای قرارداد همکاری هسته ایی بین این دو کشور بود.
استاد دانشگاه مونتسر آلمان گفت: نیروی محرک پشت تحریم ها علیه ایران نه فقط آمریکا بلکه لابی اسراییل در این کشور یعنی آیپک است و این لابی بعد از طراحی این تحریم ها آن را به کنگره برای تصویب ارایه می کند.
وی به نقش وزارت خزانه داری آمریکا دراعمال تحریم های مالی علیه ایران دراروپا و آسیا اشاره کرد و گفت: این اقدام ها بر خلاف ادعای غرب هدفدار نبود و بر مردم عادی و اقتصاد ایران فشار وارد کرد.
فتح الله نژاد با بیان اینکه تمامی گروههای ایرانی با اعمال تحریم ها مخالف هستند، گفت: یکی ازهدف های آمریکا ازاعمال تنبیه هایی علیه شرکت های اروپایی درایران خارج کردن آنها از این کشور بود تا شرکت های خود رابا پرچم کشورهای دیگر وارد ایران کند.
به گفته وی، دولت آمریکاحتی به شرکت های خودبرای ورودبه بازار ایران با نام کشورهای دیگر یارانه می دهد. این شرکت ها هم اکنون تجارت پایداری نیز با ایران ایجاد کرده اند.
فتح الله نژاد باتاکید براینکه تحریم ها علیه ایران باید برچیده شوند، ازاروپا خواست تا با قاطعیت بیشتری با آمریکا صحبت کرده و به تسلیم در برابر این کشور نیندیشد.
مریم شب افروزکارشناس موسسه تحقیقاتی گیگادرهامبورگ آلمان نیزدرسخنانی به موضوع حذف یارانه های موادغذایی وانرژی درایران پرداخت وگفت: نقش این یارانه ها در زمان جنگ برای اقتصاد ایران خوب بود، ولی در ادامه موجب مصرف گرایی و هدف رفت سرمایه ها شد.
وی با اشاره به اینکه در سال 2008 ایران دومین کشور از نظر ارزان بودن قیمت سوخت بعد از ونزوئلا در جهان بود، گفت: تهران اقدام به اصلاح یارانه های سوخت کرد و بانک جهانی و صندوق بین المللی پول این کشور را به عنوان الگویی برای اصلاحات اقتصادی معرفی کرده اند.
وی با اشاره به تاثیرات حذف یارانه ها در جامعه گفت: دولت ایران در این زمینه هوشمندانه اقدام کرد . دو ماه قبل ازاجرای ان پول یارانه ها را به حساب مردم واریز کرد.
شب افروز با بیان اینکه ایران نیازمند اصلاحات جدیدی برای پیشبرد اصلاحات اقتصادی صورت گرفته جهت رسیدن به یک اقتصاد پایدار و توسعه یافته است، اظهار کرد: باید در این زمینه کارهای زیادی انجام شود تا اصلاحات شروع شده اقتصادی تکمیل شود.
این کنفرانس از روز گذشته با شرکت حدود 500نفر از 33کشور جهان در برلین پایتخت آلمان آغاز شده است.
اروپام 1566**250** شماره 276 ساعت 15:28 تمام
۰ نفر