۲۰ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 4109469
T T
۰ نفر
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/06/20 اقتصاد.داخلی.کدوی آجیلی.تخم آفتابگردان خوی، ارومیه - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوی گفت: امسال 34 هزار تن تخم آفتابگردان و کدوی آجیلی در این شهرستان برداشت می شود.
حسن حسین زاده عصر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تخم آفتابگردان و کدوی آجیلی و روغنی از عمده ترین محصولات کشاورزی شهرستان خوی است که اکثر کشاورزان این منطقه در حال حاضر مشغول برداشت محصول هستند.
وی، گفت: امسال 54 درصد از اراضی کشاورزی آبی خوی زیر کشت این دو محصول رفته است.
مدیر جهاد کشاورزی خوی افزود: پیش بینی می شود امسال از 28 هزار هکتار از زمین های زیر کشت این دو محصول، 34 هزار تن محصول برداشت شود که این میزان برداشت نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش دارد.
وی خاطرنشان کرد: از 28 هزار هکتار زمین های کشت شده، 12 هزار و 500 هکتار متعلق به کدو بوده که از هر هکتار آن به طور متوسط 800 کیلوگرم کدوی آجیلی برداشت می شود.
حسین زاده افزود: همچنین 15 هزار و 500 هکتار از زمین های اطراف این شهر به کاشت آفتابگردان اختصاص یافته که از هر هکتار آن به طور میانگین یک هزار و 450 کیلوگرم تخم آفتابگردان برداشت می شود.
وی اقلام کشت شده آفتابگردان آجیلی را قلمی، دور سفید و پسته ای و کدوی آجیلی گوشتی و زبان ماهی عنوان کرد.
مدیر جهاد کشاورزی خوی بالا بودن قیمت این محصولات، زودرس بودن آنها و امکان کشت دوم بعد از برداشت گندم و جو را از مهمترین دلایل رونق کشت دانه های آجیلی آفتابگردان و کدو در خوی اعلام و اظهار کرد: در این شهرستان 14 هزار خانوار شهری و روستایی از طریق کشت و تولید این دو محصول امرار معاش می کنند.
وجود بزرگترین بازار بورس دانه های آجیلی آفتابگردان و کدو از رونق کشت این دو محصول از سالیان دور در شهرستان خوی حکایت دارد.
7128/587 شماره 741 ساعت 22:27 تمام
۰ نفر