۱ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 4097624
T T
۰ نفر
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/06/01 سیاسی.تایلند.تاکسین.ینگلوک کوالالامپور - سفر تاکسین شیناواترا نخست وزیر برکنار شده تایلند و برادر نخست وزیر کنونی به ژاپن بر اولین روزهای کاری نخست وزیر جدید سایه سنگینی افکنده است. سفر وی به ژاپن سوالات و ابهامات زیادی را در خصوص امکان بازگشت وی به کشور و نفوذش بر دولت جدید برانگیخته است.
به گزارش ایرنا از مالزی، تاکسین شیناواترا که به دنبال کودتای سال 2006 از نخست وزیری تایلند برکنار شد، به اتهام سوء استفاده از قدرت و فساد به دو سال زندان محکوم شد اما برای فرار از اجرای حکم به تبعیدی خود خواسته رفت.
بر اساس این گزارش، انتخابات اخیر تایلند که منجر به پیروزی طرفداران وی به رهبری خواهرش ینگلوک شیناواتر شد، زمینه بازگشت دوباره وی به عرصه سیاسی و تاثیرگذاری اش بر آینده سیاسی تایلند را فراهم کرده است.
سفر شش روزه تاکسین به ژاپن و بازدید وی از مناطقی که بر اثر زلزله و سونامی 11مارس گذشته این کشور تخریب شده اند، باعث عصبانیت مخالفان که عمده آنها حزب دمکرات که پیش از این قدرت را در تایلند در دست داشت، شده است.
به گفته تحلیلگران سیاسی، سفر تاکسین شیناواترا به ژاپن پس از پیروزی در انتخابات اخیر حامل این پیام است که وی نخست وزیر بالفعل تایلند است. اما کارشناسان وقایع سیاسی تایلند سفر وی را برای اعلام موضع بسیار زودهنگام دانسته و معتقدند نخبگان سنتی و ارتشیان در مقابل این اقدام وی واکنش نشان خواهند داد.
ژنرال ها و قضات تایلندی سابقه طولانی در مداخله در امور سیاسی بر علیه این سرمایه دار بزرگ دارند و وی را که محبوب اقشار پایین دست جامعه می باشد، تهدیدی برای سلطنت در این کشور می دانند.
از سال 1932 تاکنون که نظام سیاسی تایلند به نظام سلطنتی مشروطه تبدیل شده است، بیش از 18 کودتا به وسیله نظامیان در این کشور رخ داده و احزاب وابسته به تاکسین شیناواترا تا کنون دو بار منحل شده اند.
خارج کردن تاکسین از قدرت در سال 2006 منجر به پنج سال کشمکش و منازعه در سطوح سیاسی این کشور شد و سرانجام این مناقشات را به سطح خیابان ها و درگیری میان طرفداران هریک از رقبا کشاند.
این گزارش حاکی است، اعتراضات خیابانی سال گذشته سرخ پوشان طرفدار تاکسین با کشته شدن بیش از 90 نفر پایان یافت. اتفاقی که زمینه ساز پیروزی دوباره طرفداران تاکسین در انتخابات اخیر پارلمانی این کشو شد.
به گفته تحلیلگران، بازگشت سریع دوباره تاکسین به قدرت گرفتن در کانون توجه افکار عمومی تحریک کننده بوده و فرصت را از خواهر وی که به تازگی نخست وزیری را آغاز کرده است، خواهد گرفت. به پایان رساندن یک دوره نخست وزیری 4 ساله در تاریخ سیاسی تایلند تقریبا استثناست و رفتار سیاسی اخیر تاکسین بهانه لازم را به مخالفان خواهد داد تا فشار برای سرنگونی ینگلوک را تشدید کنند.
البته این فشارهای قانونی از همان اولین روزهای آغاز نخست وزیری ینگلوک شیناواترا که در عرصه سیاسی تازه کار دانسته می شود و وی را عروسک خیمه شب بازی تاکسین می دانند، آغاز شده است و وی با چالش بزرگ تاکسین مواجه است.
حزب دمکرات که از حمایت نخبگان تایلند نیز برخوردار است، هفته پیش با ارائه یک شکایت قانونی به پلیس این کشور، وزیر خارجه جدید را به کمک به اخذ ویزای ژاپن برای تاکسین متهم کرده و خواستار برکناری وی از وزارتخانه شده بود. در حالی که دولت ینگلوک درخواست رسمی از ژاپن برای ارائه ویزا به تاکسین را رد کرده است، دولت ژاپن اعلام کرده که بانکوک رسما از ژاپن خواسته تا امکان ورود تاکسین به این کشور را به عنوان یک رهبر سابق کشور فارغ از قانون منع ورود محکومان دادگاهی به ژاپن فراهم کند.
این اقدام ینگلوک شیناواتر نخستین نخست وزیر زن تایلند که 44 سال سن دارد ، زمینه را برای حمله مخالفان به دولت وی فراهم کرده و انتظار می رود در روزهای آینده نیز فشارها بر دولت وی برای جلوگیری از ورود احتمالی تاکسین به عرصه سیاسی تایلند، افزایش یابد.
دولت همچنین در صدد اریه طرحی برای اصلاح قانونی است که به موجب آن تاکسین شیناواترا از اتهامات سابق خود تبرئه و زمینه بازگشت وی به کشور فراهم خواهد شد. تحلیلگران بر این باورند که در صورت بازگشت تاکسین دور جدیدی از تظاهرات و اعتراضات خیابانی مخالفان وی همراه با تلاش های نظامیان برای محدود کردن وی در این شور آغاز خواهد شد که این اقدامات می تواند مناقشات سیاسی در تایلند را تشدید کند.
آساق 335** شماره 580 ساعت 15:44 تمام
۰ نفر