۲۲ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 4091341
T T
۰ نفر
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/22 سیاسی.حقق بشر.حقوق مردم انلگستان رشت - دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران در منطقه شمال کشور با تاکید بر لزوم رعایت حقوق شهروندان و مهاجرین از سوی دولت بریتانیا بر اساس کنوانسیون حقوق بین المللی گفت: معترضانی که اکنون در لندن و سایر شهرهای انگلیس به اعتراض برخاسته اند، آشوبگر نیستند.
مجتبی گلستانی روز شنبه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: برخورد خشونت آمیز با شهروندان در هر نقطه ای از جهان ناراحت کننده و نقض حقوق بشر است و در حوادث اخیر کشور انگلستان نیز برخورد پلیس و دولت بریتانیا با شهروندانش نقض آشکار حقوق بشر است.
وی اظهار داشت: اگرچه اغتشاش و برهم زدن نظم عمومی کار درستی نیست اما آنچه در انگلستان می بینیم، اعتراض لایه های پایین و میانی جامعه است که خواسته های خود را اعلام کردند و اینها آشوبگر نیستند چون اغتشاش کور به این سرعت در سطح کشور منتشر نمی شود.
این عضو فعال حقوق بشر اسلامی ایران ادامه داد: عاملان وقایع اخیر کشور انگلستان را نماینده تاتنهام آشوبگر خارجی خواند اگرچه ایشان مشخص نکردند منظورشان از خارج کجا است بنابراین مشخص می شود نسبت دادن مسائل داخلی انگلیس به خارج از مرزها فرافکنی مسائل داخلی است.
وی با تصریح اینکه فتنه سال 88 که یک آشوب سیاسی بود نه یک آشوب اجتماعی یادآور شد: بیگانگان با تحریک و تشدید وقایع فتنه سال 88 ایران که اسناد و مدارک آن موجود است، در امور داخلی ما آشکارا دخالت کردند و زمانی که دولت ایران آن را اعلام کردند، گفتند ایران مسائل داخلی خود را فرافکنی و به ما نسبت می دهد.
به گفته گلستانی: وقایع اخیر کشور انگلستان که آشوب سیاسی نیست و خط و ربط به کسی ندارد بلکه آشوب اجتماعی است که آن را به خارج نسبت می دهند و حقوق شهروندان خود را رعایت نمی کنند.
وی با اشاره به سابقه تاریک حقوق بشر در بریتانیا خاطرنشان ساخت: انگلستان جزء کشورهایی است که حسب اعلام رسانه های خود و دستگاه های مستقل و دادگاه های حقوقی ؟ باید اقداماتی عاجل در زمینه رفع موارد مربوط به نقض حقوق بشر انجام دهد.
دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران در منطقه شمال کشور افزود: مجامع بین المللی که این امور را رسیدگی می کنند، اعلام کردند که جامعه جهانی باید در زمینه نقض حقوق بشر در انگلستان ورود کند بنابراین انگلستان از جمله کشورهای ناقض حقوق بشر است.
وی اضافه کرد: آنچه در زیرپوست زیبا و بزک کرده دولت بریتانیا بروز کرده ؟ موارد آشکار نقض حقوق بشر است و بزرگترین مورد آن این است که دولت بریتانیا استعمارگر است و ثروت کشورهای آسیایی و بسیاری از کشورهای دیگر را به یغما برده است.
گلستانی ادامه داد: دولت انگلستان در حالی خود را داعیه دار حقوق بشر می داند که نقض آشکار حقوق بشر در این کشور گزنده است از جمله اینکه سیاستمداران، دولتمردان، نمایندگان و دو حزب محافظه کار و کارگر دولت بریتانیا سعی دارند از عمل کردن به کنوانسیون حقوق بشر خودداری و یک کنوانسیون حقوقی در داخل انگلستان ایجاد کنند تا تحت استانداردهای خودشان رفتار کنند که این امر، عملا فرار کردن از قانون جهانی است.
وی این رویکرد دولت انگلستان را رفتاری دوگانه در مورد رعایت حقوق بشر دانست و بر ضرورت تمکین بریتانیا از قوانین جهانی و احترام به حقوق شهروندانش تاکید کرد.ک/3 605/695/506 شماره 338 ساعت 13:38 تمام
۰ نفر