۲ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 4079908
T T
۰ نفر
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/02 اقتصاد.برق.پارس جنوبی.نیروگاه بوشهر- مجری طرحهای نیروگاهی شرکت نفت و گاز پارس گفت: پیش نویس قرارداد ساخت نیروگاه برق یکهزارمگاواتی پارس دو در منطقه ویزه اقتصادی انرژی پارس به منظور تامین برق هشت فاز جدید پارس جنوبی تهیه شده و بزودی با شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا)منعقد می شود.
به گزارش دریافتی ایرنا، محمد مهدی توسلی پور،یکشنبه افزود: این نیروگاه به عنوان دومین نیروگاه متمرکز طرحهای پارس جنوبی با سرمایه گذاری شرکت های ایرانی به ظرفیت تولید 1000 مگاوات برق به روش سیکل ترکیبی در منطقه پارس دو( اختر) احداث می شود.
وی گفت: پیش نویس قرارداد احداث این طرح نیروگاهی به ارزش تقریبی 600 میلیون یورو به روش O.O.B ( احداث، مالکیت و بهره برداری ) کمتر از دو ماه آینده با شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا) و پس از اخذ مصوبات هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران به امضا می رسد.
توسلی پورساخت نیروگاه متمرکز پارس دو را با هدف تامین برق پالایشگاه فازهای 11 ،12، 13، 14 ،19و 22، 23 و24 پارس جنوبی و پروژه های آبگیر ذکر کرد.
مجری طرحهای نیروگاهی شرکت نفت و گاز پارس گفت: مختصات محل زمین مورد نیاز اجرای این طرح مشخص شده وبرای تسریع، مجوز عملیات توپوگرافی، مطالعات خاکشناسی و ژئو تکنیک به پیمانکارارایه شده است.
وی افزود: براساس چارچوب تعریف شده در قرارداد تنظیمی، عرضه گاز مورد نیاز خوراک نیروگاه در تعهد وزارت نفت است و برق تولیدی این واحد به قیمتی مطابق با مدل مالی تعیین و مصوب شده شرکت ملی نفت ایران از سازنده نیروگاه خریداری خواهد شد.
توسلی پور با بیان اینکه زمین مورد نیاز این طرح از سوی پیمانکار برای مالکیت نیروگاه خریداری می شود ، اظهار داشت: سرمایه گذاری این قرارداد ، بصورت ساخت، مالکیت و بهره برداری (O.O.B( خواهد بود که پس از اتمام دوره 20 ساله قرارداد ، فرمول جدیدی درزمینه نحوه همکاری طرفین، اتخاذ می شود.
وی احداث خط انتقال 400 کیلو ولت دو مداره بین نیروگاه منطقه پارس یک و پارس دو پارس جنوبی و نیز یک خط انتقال چهار مداره 132 کیلو ولت برای تغذیه مصارف فازهای پارس دو را از دیگر طرحهای دردست اجرا در پارس جنوبی ذکر کرد.
توسلی پور با بیان اینکه اسناد مناقصه و اجزای پیوست قرارداد احداث بخش بخار نیروگاه پارس یک از سوی شرکت نفت و گاز پارس آماده شده است، گفت: کارفرما و پیمانکاران این طرح در انتظار ابلاغ آیین نامه معاونت سرمایه گذاری و توسعه شرکت ملی نفت ایران درزمینه اخذ دستورالعمل ها و روش اجرایی انعقاد قرارداد هستند.
پیش از این، نیروگاه گازی پارس یک پارس جنوبی با ظرفیت 1000 مگاوات تولید برق به بهره برداری رسیده است که بزودی مناقصه ساخت 500 مگاوات دیگر آن به روش سیکل ترکیبی برای دستیابی به ظرفیت 1500 مگاوات، برگزار خواهد شد با اجرا و بهره برداری کامل از این دو طرح، ظرفیت تولید برق در پارس جنوبی بدون اتکا به شبکه سراسری برق کشور به 2500 مگاوات می رسد.
تامین برق پالایشگاه های پارس جنوبی به صورت متمرکز و صرفه جویی قابل توجه در هزینه های مدیریت، بهره برداری، تولید و توزیع برق در پارس جنوبی، حذف واحدهای غیر متمرکز تولید برق در کنار پالایشگاه ها، امکان عرضه برق به شبکه سراسری و رفع کمبود نیاز برق منطقه و استانهای همجوار از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح ملی است. ک/1 8129/539 شماره 391 ساعت 14:32 تمام
۰ نفر