۳۰ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 4077949
T T
۰ نفر
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/30 اقتصاد.نروژ.سومالی.گرسنگی تهران - دولت نروژ روز پنجشنبه اعلام کرد کمک های مالی خود را به کشورهای فقیر منطقه شاخ آفریقا افزایش می دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از اسلو، دولت نروژ تصمیم دارد مبلغ 3 میلیون و 800 هزار یوروی دیگر برای کمک به هزاران نفر از ساکنان مصیبت دیده منطقه شاخ آفریقا که گرسنگی و خشکسالی آنها را در برگرفته است، اختصاص دهد.
این مبلغ قرار است به زودی به حساب کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل برای کمک به منطقه شاخ آفریقا واریز شود و با به شمار آمدن آن، اسلو در سال جاری میلادی 268 میلیون کرون به منطقه شاخ آفریقا کمک کرده است.
یوناس گار استوره وزیر امور خارجه نروژ در بیانیه ای اعلام کرد جامعه بین الملل باید برای جمع آوری کمک فوری تلاش کند.
وی افزود: نروژ و شرکای آن برای همدردی با مردمی که در شاخ آفریقا در رنج هستند، هر آنچه ممکن است انجام و به تماس های خود با کشورهای آسیب دیده ادامه می دهد. اما این موضوع را باید بذیرفت که درگیری در سومالی تلاش نهادهای بشردوستانه را دشوارتر می کند.
بر پایه این گزارش، سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد به زودی برای رسیدگی به خشکسالی بی سابقه در سومالی، نشست اضطراری برگزار می کند.
فرانسه نیز که اکنون ریاست دوره ای گروه بیست را برعهده دارد، روز دوشنبه به منظور کمک به مردم سومالی، خواستار تشکیل نشست فوق العاده این گروه شد.
بر پایه این گزارش، حجم خشکسالی در سومالی به حدی است که تقریبا حیات جانوری در این منطقه نابوده شده است ؟ این خشکسالی در 60 سال گذشته در آفریقا بی سابقه بوده است و برخی از مناطق سال هاست که باران ندیده و زمین های کشاورزی به بیابان تبدیل شده اند.
مردم سومالی و بویژه ساکنان موگادیشو با بحران های فزاینده انسانی مواجه هستند که خشکسالی و قحطی را باید خطرناک ترین آن ها به شمار آورد، به طوری که به گفته سازمان های بشردوستانه، بیش از سه میلیون نفر از مردم این کشور نیازمند کمک های فوری برای جلوگیری از مرگ دسته جمعی بر اثر گرسنگی هستند.
خشونت های فزاینده همچون آفتی کشنده سومالی را از زمان جنگ های داخلی برآمده از سرنگونی محمد زیادباره رییس جمهور پیشین در سال 1991فرا گرفته است.
بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط فائو، در حال حاضر بیش از دوازه میلیون نفر در منطقه شاخ آفریقا از قطحی و گرسنگی ناشی از خشکسالی رنج می برند.
مترجمام.1740**9041** شماره 329 ساعت 17:49 تمام
۰ نفر