۲۳ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 4074399
T T
۰ نفر
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/23 علمی آموزشی.محیط زیست.خشکسالی تهران - معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیش از 70 درصد عرصه های طبیعی کشور دچار خشکسالی است که باید اعتبارات لازم در این زمینه اختصاص یابد.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا ، محمد باقر صدوق روز پنج شنبه در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در جمع خبرنگاران افزود: متاسفانه برای این منظور اعتباری به صورت متمرکز از سوی دولت اختصاص نیافته است.
وی به اهمیت تامین علوفه و آب حیات وحش در زمان خشکسالی اشاره کرد و اظهار داشت : در برخی از استان ها آب انبارهایی برای تامین آب حیات وحش در نظر گرفته شده است و علوفه آنها نیز به صورت دستی تامین می شود.
صدوق با بیان شرایط نامناسب استان یزد اضافه کرد : بحران خشکسالی در استان یزد بیشتر از سایر استان های کشور است و حیات وحش آن منطقه به آب و علوفه بیشتری نیاز دارد.
وی با تاکید بر اهمیت تامین آب و علوفه مورد نیاز حیات وحش گفت : حیات وحش برای تهیه آب و علوفه باید مسیر طولانی را طی کند و ممکن است با خطراتی مواجه شود از این رو تهیه و تامین علوفه و آب در منطقه بسیار ضروری است.
صدوق تصریح کرد : باید اعتبارات لازم برای ایام خشکسالی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد ،اما تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی در ادامه درمورد بهره برداری شرکت ملی مس ایران گفت: در این راستا رویکرد باید فرابخشی باشد و آنان در طرحهای خود به حفظ محیط زیست نیز توجه ویزه داشته باشند.
بهره برداری از منابع یکی از مخربترین عوامل تخریب طبیعت و محیط زیست است.
صدوق ادامه داد: دراین صورت باید پس از بهره برداری نسبت به بازسازی مناطق اقدام کنند که متاسفانه این اقدام بسیار کم دیده می شود.
همچنین در ادامه ناصر مقدسی مدیر کل دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایراد زمانی است که نگاه های بخشی حاکم می شود و معیارهای محیط زیست نادیده گرفته می شود.
وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته تعامل خوبی بین صنعت و محیط زیست برقرار است سازمان محیط زیست هیچ وقت بازدارنده نبوده و صنایع باید همگام با محیط زیست پیش روند.
مقدسی در ادامه درباره خشکسالی گفت: در تعریف کارشناسان، خشکسالی به زمانی گفته می شود که میزان بارندگی 50 درصد کمتر از میانگین بلند مدت باشد که باید دراین راستا تدابیری اندیشیده شود که مهمترین آن تامین علوفه و اب حیات وحش است.
وی افزود: ستاد مدیریت بحران باید پروزه های مرتبط با کاهش اثرات خشکسالی بر روی زیستگاه ها را با جدیت بیشتری دنبال کنند.
به گفته وی سهم عوامل انسانی در تخریب مناطق حفاظت شده نسبت به مناطق باز کمتر است.
مقدسی با بیان اینکه برای بازسازی طبیعت به منابع نیاز داریم گفت: ادارات کل محیط زیست سراسر کشور باید از سال جاری طرح و برنامه های جدید را برای بازسازی مناطق ارائه دهند.
وی اظهار داشت: به دلیل افت رطوبت گیاهان در حال حرکت به سمت ارتفاعات هستند بنابراین یکی از کارهایی که باید انجام شود اقدامات و تحقیقات علمی در این زمینه است.
علمی 1319**1630**9014** شماره 255 ساعت 15:15 تمام
۰ نفر