۱۵ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 4069536
T T
۰ نفر
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/15 سیاسی.آلمان.ایران برلین - دولت آلمان این روزها با انتقادهای شدیدی بخاطر خبرهای منتشره مبنی بر فروش حدود 200 دستگاه تانک لئوپارد به رژیم مستبد عربستان مواجه است، تصمیمی که محرمانه گرفته شده و حاکمان برلین آن را تایید و یا تکذیب نمی کنند.
به گزارش ایرنا، این معامله چند میلیارد یورویی شوک گسترده ای در کل کشور بویژه سطح رسانه ها و سیاستمداران ایجاد کرده و اعتراضات شدیدی از طرف همه احزاب بزرگ، کلیساها، سازمان های حقوق بشری و صلح طلب و کارشناسان خاور میانه برانگیخته است.
انتشار این خبر موجب شده است که پارلمان آلمان با برگزاری نشست اضطراری از دولت بخواهد تا در این رابطه توضیح دهد.
در محور این اعتراضات سیاستمداران آلمانی قرار دارند که این اقدام را یک افتضاح توصیف کرده و یادآور شدند، ارسال این تسلیحات ازسوی دولت به منطقه پرتنش خلیج فارس نقض قانون اساسی و منع ارسال سلاح به منطقه بحرانی است.
در کنار این اعتراضات به نقض قانون اساسی، موضوع دیگر مورد انتقاد، احتمال استفاده خاندان آل سعود از این تانک ها برای سرکوب کردن معترضان و اعتراضات مردمی در این کشور و همچنین کشور همسایه یعنی بحرین است.
نیروهای سعودی با ورود به بحرین ، نظامیان این کشور را در سرکوب معترضین مسالمت آمیز همراهی کردند.
نمایندگان پارلمان از احزاب مخالف دولت بصراحت صدر اعظم آلمان و وزیر امور خارجه این کشور را به رفتار منافقانه در قبال آن چیزی که برلین حمایت از معترضان آزادیخواه می خواند، متهم کردند.
گرنوت ارلر معاون فراکسیون سوسیال دمکرات ها در این باره گفت: این مساله نشان می دهد که حمایت لفظی آنگلا مرکل و گیدو وستروله از جنبش دمکراسی خواه در جهان عرب، چیزی بیش از حرف های پوچ نیست.
درعین حال گریگور گیسی از مسوولان حزب چپ نیز فروش این تانک ها را یک اقتضاح باور نکردنی خطاب کرد.
کلودیو روت یکی از روسای حزب سبزها نیز با پیوستن به این انتقاد عمومی گفت: این معامله نقض مقررات صادراتی آلمان بود.
ازسوی دیگر این معامله بحث برانگیز حتی موجب شکاف در حزب دمکرات مسیحی آنگلا مرکل و شریک ائتلافی کوچکتر آن یعنی دمکرات های آزاد نیز شده است.
به نوشته روزنامه دی ولت، بیش از نیمی از اعضای فراکسیون دمکرات مسیحی آنگلا مرکل نیز مخالف فروش سلاح به عربستان هستند.
وولفگانگ گرهارت رییس سابق حزب دمکرات آزاد گیدو وستروله نیز گفت: این غیرقابل قبول است که نمایندگان پارلمان را به تعطیلات تابستانی بفرستند، بدون آنکه اطلاعاتی درباره این معامله به آنها بدهند.
کلیساهای کاتولیک و پروتستان نیز با انتقاد شدید از فروش محرمانه سلاحهای آلمانی به مناطق پرتنش، به این ترتیب دولت را در نقض حقوق بشر از سوی رژیم های استبداد گر از جمله عربستان سعودی در این کشور شریک دانستند.
این دیدگاه مورد حمایت جنبش صلح آلمان نیز قرار دارد که این معامله را یک فاجعه برای منطقه خلیج فارس دانسته است.
این جنبش تاکید کرد که عربستان سعودی یکی از بدترین رژیم ها در خاورمیانه است.
نگرانی از کاربرد این تانک ها توسط رژیم استبدادی عربستان در اعتراضات داخلی توسط یکی از معروفترین کارشناسان خاورمیانه نیز مورد تایید قرار گرفته و گیدو اشتاین برگ گفته است: این تانک ها می توانند در شرق این کشور برای مقابله با اعتراضات مردمی بویژه علیه شیعیان استفاده شود.
اشتاین برگ از بنیاد علم و سیاست برلین افزوده است: این یک خطر بزرگ است.
چیزی که برای ناظران سیاسی در پایتخت آلمان نیز بسیار نگران کننده است، این واقعیت است که عربستان سعودی یک دریافت کننده اصلی سلاحهای آلمانی در سالهای اخیر بوده است.
صادرات سلاحهای آلمانی به عربستان در بین سال های 2006 تا 2009 بالغ بر 441 میلیون یورو بوده است که شامل هواپیما، قطعات هواپیما، قطعات موشک، نارنجک، ابزار خنثی سازی مین های دریایی و سامانه های ارتباطاتی بوده است ناظران سیاسی معتقدند که این همکاری وسیع نظامی آلمان و عربستان که شامل تعلیم پرسنل نظامی این کشور نیز می شود، موجب این شده که آلمان هرنوع اعتباری را در پیشبرد مساله حقوق بشر در خاورمیانه و خاور نزدیک از دست بدهد زیرا معلوم شد که این حرف ها پوچ و بی معنی است.
اروپام 1479**250** شماره 640 ساعت 18:18 تمام
۰ نفر