۲ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 4060865
T T
۰ نفر

معاون عمرانی استاندار اردبیل :

۲ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 4060865
تاثیر مسایل حاشیه ای بر پروژه ها و نحوه اجرای آنها قابل قبول نیست ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/02 اقتصاد.عمرانی.اجرای پروژه ها اردبیل - معاون عمرانی استاندار اردبیل گفت : تاثیر و دخالت دادن مسایل حاشیه ای بر پروژه های عمرانی و نحوه اجرای آنها به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، ایرج بیگدلو ، روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های گروهی افزود: تصمیم گیری درباره پروژه های عمرانی بطور صرف باید براساس توجیه اقتصادی و فنی باشد و این درحالیست که با تاسف شاهدیم بعضی از طرحها و پروژه های عمرانی در نقاط مختلف استان اردبیل از مسایل حاشیه ای و سیاسی تاثیرپذیرفته اند.
وی تصریح کرد: برای نمونه دست کم 10 مورد از ساخت سدهای معیشتی را می توان در نقاط مختلف استان اردبیل نام برد که بدون داشتن هیچگونه توجیه فنی و اقتصای و بطور صرف به لحاظ بعضی مسایل سیاسی عملیاتشان شروع شده است.
او گفت : با گذشت چندین ماه از اجرا و بهره برداری از این سدها اکنون شاهدیم که حتی امکان ذخیره یک لیوان آب نیز در پشت آن ها وجود ندارد و تداوم طراحی و اجرای چنین پروژه هایی که در عمل نه تنها هیچ فایده ای برای مردم ندارند بلکه فقط سبب هدر روی هزینه ها ، انرژی ها و نیروهای موجود می شوند بطور قطع باعث بدبینی و نارضایتی مردم خواهد شد.
معاون عمرانی استاندار اردبیل تاکید کرد: با تاسف طرحها و پروژه های دیگری نیز در استان اردبیل وجود دارند که فقط با لحاظ بعضی منافع مادی و سیاسی اجرا شده اند و هیچگونه توجیه منطقی ندارند.
وی یادآور شد : در بعضی از پروژه های عمرانی استان اردبیل قبل از اینکه کوچکترین اقدامی برای ساخت خود پروژه انجام شود اقدام به ساختن ساختمان های اداری آن نموده اند و به شکل بسیار شیک و با صرف هزینه های کلان و استفاده از درب و پنجره ها و شیشه های دوجداره ساخته شده اند .
او با تاکید بر اینکه تخصیص اعتبارهای اندک برای طرحها و پروژه های بزرگ کار اشتباهی است تصریح کرد: در این شرایط مجریان به عنوان نمونه برای یک طرح یکصد میلیارد ریالی که مبلغ پنج میلیارد ریال تخصیص یافته است بدون آنکه کاری برای اصل پروژه انجام دهند مبلغ اندک را برای احداث ساختمان اداری آن هزینه می کنند و در نهایت این موضوع سبب می شود که پروژه از پیشرفت قابل ملاحظه ای برخوردار نشود و در مواردی نیز اصلا عملیات آن در همان مراحل بسیار ابتدایی باقی بماند.
بیگدلو ، با تاکید بر ضرورت تشکیل نشست های کمیته امور زیربنایی افزود: بازدیدهایی که در چند ماه اخیر از طرحها و پروژه های عمرانی استان اردبیل انجام شده اند موید این موضوع هستند که اجرای این طرحها بدون تشکیل چنین نشست هایی کار اشتباهی است.
او با انتقاد از تشکیل نشدن نشست های کمیته امور زیربنایی در سال گذشته به شکل مرتب ادامه داد: هر سال مبالغی به عنوان اعتبار طرحهای عمرانی در اختیار استان اردبیل قرار می گیرد اما مهم آن است که این اعتبار برای چه پروژه ای و چگونه هزینه شود و کمیته امور زیربنایی در این زمینه نقش مهمی بر عهده دارد.
وی افزود: به هر اندازه زمان اجرای پروژه ای طولانی باشد علاوه بر به دنبال داشتن زیان های مالی سبب ایجاد نارضایتی مردمی می شود چرا که مردم منتظرند و خواستار بهره برداری از پروژه در زمان معین و منطقی هستند.
وی همچنین خواستار ارایه ارقام دقیق در پیشرفت فیزیکی طرحها و پروژه های عمرانی شد و اظهار کرد : پیشرفت فیزیکی برای یک پروژه مانند ساختمان اداری و هتل علاوه بر خود ساختمان شامل تجهیزات و امکانات آن نیز می شود.
او گفت : تیم های ویژه ای از سوی استانداری اردبیل برای بازدید فنی از پروژه های عمرانی در نقاط مختلف این استان تشکیل شده اند و تاکنون از چند صد پروژه در مناطق مختلف بازدید و برای هر یک از آنها شناسنامه ای شامل مشخصه های فنی ، فیلم و عکس تهیه کرده اند.
وی خاطرنشان کرد که در بازدیدها به این نتیجه رسیدیم که در اجرای پروژه ها مواردی نظیر اجرای آن ها توسط ارگان های مرتبط ، توجه به کیفیت اجرای پروژه ها همراه با صرف هزینه کم و استحکام ساختمان های حیاتی و حساس مانند مدارس ، دانشگاه ها ، اداره های مهم و امدادرسان و بیمارستان ها در برابر حوادث طبیعی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند .
592 شماره 310 ساعت 15:15 تمام
۰ نفر