۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 4034098
T T
۰ نفر
55 شهروند آمریکا در سال 2010 میلادی توسط پلیس به قتل رسیده اند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/23 سیاسی.آمریکا.عفو بین الملل لندن - سازمان عفو بین الملل پنجشنبه شب با انتشار گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان، اعلام کرد که حداقل 55 نفر به دلیل استفاده پلیس آمریکا از سلاحهای شوک الکتریکی جان خود را از دست دادند که به این ترتیب تعداد کسانی که از سال 2001 با این گونه سلاحهای پلیس کشته شده اند به 450 نفر افزایش یافت.
به گزارش خبرنگار ایرنا، در بخش آمریکای این گزارش 400 صفحه ای که با حضور جمعی از خبرنگاران و فعالان حقوق بشری در مقر سازمان عفو بین الملل در لندن رونمایی شد، آمده است: آمریکا در سال 2010 میلادی 46 نفر از جمله یک زن را اعدام کرد. 44 نفر از این افراد با تزریق سم، یک نفر با برق و یک نفر نیز با شیوه تیرباران اعدام شدند.
گزارش افزوده است: در سال 2010 همچنین 55 نفر به دلیل استفاده پلیس آمریکا از سلاحهای شوک الکتریکی جان خود را از دست دادند که به این ترتیب تعداد کسانی که از سال 2001 با این گونه سلاحهای پلیس کشته شده اند به 450 نفر افزایش یافت.
اکثر این افراد هنگام حمله پلیس غیرمسلح بودند و تهدید عمده ای از ناحیه آنان متوجه پلیس نبود ولی با این حال با سلاحهای شوک الکتریکی و در مواقعی چند بار مورد حمله قرار گرفته بودند.
در بخش دیگری از این گزارش به وضعیت نامناسب زندان ها در آمریکا اشاره شده و آمده است: شکایات زیادی در مورد شرایط ظالمانه ای که بویژه زندانیان محکوم به حبس های طولانی مدت در آن به سر می برند مطرح شده است.
این شکایت ها بدرفتاری با زندانیانی که تحت شرایط ویژه در سیستم فدرال نگه داری می شوند، را نیز شامل می شود.
عفو بین الملل همچنین با انتقاد از ادامه فعالیت بازداشتگاه بدنام گوانتانامو نوشته است: در روز 22 ژانویه سال 2010 وعده یک ساله ای که باراک اوباما برای بستن گوانتانامو داده بود، به پایان رسید ولی این زندان همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد و 174 مظنون نیز در آنجا نگه داری می شوند.
در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به نگهداری صدها مظنون در زندان نظامی آمریکایی ها در بگرام افغانستان، آمده است: مقامات آمریکایی تاکنون اجازه نداده اند که به اتهامات مطرح شده درباره بدرفتاری و شکنجه زندانیان و ربودن و انتقال غیرقانونی مظنونان تروریستی از کشورهای مختلف، رسیدگی شود.
سلیل شتی دبیرکل سازمان عفو بین الملل در مراسم رونمایی از گزارش سالانه عفو بین الملل به خبرنگاران گفت که در سال 2010 میلادی حدود 400 خبرنگار نیز در آمریکا مورد تهدید و یا هدف حمله قرار گرفتند.
اروپام 345** شماره 078 ساعت 10:16 تمام
۰ نفر