۸ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 4004085
T T
۰ نفر

اختصاصی/

۸ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 4004085
احداث سد در بالا دست آبهای ورودی عراق منجر به تشدید گرد و غبارشده است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/08 اقتصاد.حمل و نقل.هواشناسی تهران- رییس سازمان هواشناسی گفت: احداث سد در بالا دست رودخانه های ورودی به عراق (دجله و فرات ) و کاهش ورودی آب به این کشور منجر به تشدید گرد و غبار در عراق و انتقال آن به مناطق غربی کشورمان شده است.
بهرام صناعی روز دوشنبه در گفت و گو باخبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، با بیان اینکه در سال 1388 استان خوزستان 180 روز شاهد پدیده گرد و غبار بوده است، اظهار داشت: به منظور رفع این پدیده نشست های مشترکی با کشورهای عراق، سوریه و ترکیه برگزار شد و در این نشست ها مقرر شد، مناطق مستعد گرد و غبار در عراق شناسایی و با روش های مختلف از جمله مالچ پاشی و کشت گونه های مناسب گیاهی مهار شود.
وی با بیان اینکه در این نشست ها همچنین مقرر شد اطلاع رسانی برعهده سازمان هواشناسی کشور باشد، اضافه کرد: بر اساس تصمیمات ستاد خشکسالی قرار بود به ما تسهیلاتی داده شود تا ایستگاه های هواشناسی را به سیستم های سنجش گرد و غبار مجهز کرده و پیش آگاهی ارائه شود که باوجود مصوبات این ستاد اعتباری در اختیار ما قرار نگرفت.
صناعی ادامه داد: سعی بر این بوده که اطلاع رسانی مناسبی در این باره داشته باشیم تا در حمل و نقل هوایی اختلالی ایجاد نشود، ضمن اینکه در همین راستا تجهیز تعدادی از فرودگاه های این مناطق را در دستور کار قرار دادیم و فرودگاه های کردستان و بوشهر به ایستگاه های سنجش اتوماتیک دید مجهز شدند.
وی همچنین گفت: در سال جدید هم تجهیز فرودگاه های خوزستان و کرمانشاه به این سیستم ها در دستور کار سازمان هواشناسی قرار دارد.
به گفته شروق عبایجی مدیر مرکز تحقیقات و توسعه عراق احداث سدهایی در بالادست رودخانه های دجله و فرات باعث بروز بحران آب در این کشور شده است.
از جمله این سدها می توان به سدهای آتاترک و کیبان در ترکیه و همین طور سد طبقه در سوریه اشاره کرد که آب رود فرات را که وارد عراق می شود به اندازه سه چهارم کم کرده اند، آب این رود در گذشته به صورت طبیعی و به نسبت 30 میلیارد متر مکعب در سال وارد عراق می شد. ولی با احداث این سدها این نسبت سیری نزولی یافته و منجر به بروز بحران های کم آبی شده است.
یاد آور می شود؟ این دو رود از شرق کوه های آناتولی ترکیه و از برف هایی که بر این رشته کوه ها می بارند سرچشمه می گیرند، ولی در عراق به علت کمی باران و خشکسالی آب زیادی به این رودها اضافه نمی شود.
* ارتباط مناسبی بین کشاورزان با سازمان هواشناسی وجود ندارد رییس سازمان هواشناسی همچنین با اذعان به اینکه سیستم ارتباطی مناسبی بین کشاورزان به عنوان یکی از کاربران اصلی با سازمان هواشناسی وجود ندارد، افزود: با نشست هایی که با اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی داشتیم مقرر شد یکی از رادیوهای موجود بخشی از ظرفیت های خود را به این امر اختصاص دهد که مورد تصویب قرار گرفت.
صناعی با بیان اینکه این مصوبه تاکنون به مرحله اجرا درنیامده است، ابراز امیدواری کرد با راه اندازی این رادیو سیستم اطلاع رسانی هواشناسی کشاورزی فعالتر شده و ارتباط بیشتری با کاربران برقرار کند.
وی در عین حال گفت: با این حال تمام تلاش ما بر این بوده که از ظرفیت های موجود استفاده کنیم و در همین راستا به نهادهای مرتبط هشدار داده شد که کشت پاییزه دیم در کشور انجام نشود که نهادهای مرتبط هم این موضوع را به کشاورزان منتقل کردند.
اقتصام ** 2021 ** 1319**1574 شماره 070 ساعت 10:33 تمام
۰ نفر