۳۰ بهمن ۱۳۹۰، ۱۵:۰۷
کد خبر: 30825667
T T
۰ نفر

تهران- رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، ناشران را مهمترين حلقه واسطه انتشار دانش دانست وگفت: ارتباط مفيد و موثر بين ناشران و كتابخانه ملي تاثير مضاعفي بر فرهنگ و رشد حوزه نشر خواهد داشت.

به گزارش ایرنا،'اسحاق صلاحی' روز یكشنبه در همایش سراسری ناشران اظهار داشت: بی شك كشوری می تواند رشد كند كه مبتنی بر تئوری و نظریه باشد، در واقع مهمترین ابزاری كه اندیشه های ذهنی را به تفسیری تبدیل می كند كتاب است.

به عقیده وی،تولید علم مدیون نظریه پردازی های اندیشمندانی است كه ناشران به عنوان حلقه واسطه به انتشار آخرین داده ها كمك می كنند.

این مقام مسوول درباره اهمیت كتاب گفت: اندیشه و تفكر تا زمانیكه مستند و مكتبوب نشود،قابل نقد و بررسی نیست؛‌ ضمن اینكه این امر به ماندگاری و انتقال آن به نسل های آینده نیز كمك خواهد كرد.

رییس كتابخانه ملی توضیح داد: وقتی جامعه به سمت تولید علم رفت نقش این جامعه در حوزه تمدنی عوض می‌شود و در همه این مراحل خروجی‌های تولید علم به سمت ناشران خواهد بود و آینده‌نگری ناشران این است كه آنچه را كه دارند به صورت داوطلبانه و با دست باز در محیط مجازی قرار دهند تا به صورت سریع و آسان در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

وی گفت: تجربه نشان داده است كه عرضه و معرفی تولیدات حوزه نشر در فضای مجازی تاثیر بسیاری در فروش و تجدید چاپ كتب خواهد داشت.

به عقیده وی، اگر قرار باشد كه سازمان كتابخانه ملی چه در تولید علم و چه در معرفی داشته‌های فرهنگی كشور موفق باشد این امر تنها با همكاری صمیمانه و رابطه خوب بین كتابخانه ملی و ناشران انجام می شود.

وی بر لزوم رابطه منطقی بین كتابخانه ملی و ناشران تاكید كرد وگفت:به طورقطع ناشران انتظاراتی از ما داردند كه كاهش مدت فیپا(فهرست نویسی پیش از انتشار) و توجه به حق مالكیت معنوی آثار یكی از آنهاست.

رییس كتابخانه ملی ادامه داد: من قول می‌دهم تا پایان سال جاری زمان صدور فیپا به دو روز و در سال 91 به یك روز كاهش پیدا كند مگر اینكه انقلابی در حوزه نشر اتفاق بیفتد و انتشار كتاب‌ها چندین برابر شود.

وی گفت:كتابخانه ملی می تواند در حوزه بازاریابی و مدیریت فضای جدید كسب درآمد به ناشران كمك كند.

صلاحی تصریح كرد: ما با مشاركت ناشران می توانیم جایگاه و شاخصه های فرهنگی كشور را نسبت به كشورهای همسایه و حتی كشورهای اروپایی ارتقا دهیم.

رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی همچنین به هدیه كتب در سال 90 اشاره كرد و توضیح داد: كتاب هایی كه در سال جاری به كتابخانه اهدا شده است بیش از تمام سال های گذشته بوده و این امر بركات بسیاری برای بخش فرهنگی كشور به همراه خواهد داشت.

درادامه این نشست ناشران به طرح پرسش های خود با رییس كتابخانه ملی و معاونان وی پرداختند.

این همایش با محورهای تقویت و گسترش كتابخانه دیجیتالی سازمان اسناد و كتابخانه ملی و مشكلات و راهكارهای فیپای الكترونیكی با حضور تعدادی از ناشران در كتابخانه ملی برگزار شد.

فراهنگ**9173**1588
۰ نفر