۳۰ بهمن ۱۳۹۰، ۱۴:۱۲
کد خبر: 30825538
T T
۰ نفر

تهران - عضو مركز تحقيقات روانپزشكي و علوم رفتاري دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت : تماشاي فيلم ، كارتون و انجام بازي هاي خشن نقش موثري در بروز پرخاشگري كودكان دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی مشهد ، دكتر فاطمه محرری با اشاره به اینكه در برخی از فیلم و كارتونها و یا حتی بازی های رایانه ای صحنه های خشن و پرخاشگرانه زیادی دیده می شود افزود :این امر موجب الگو گیری كودك از این برنامه ها و در نتیجه بروز رفتارهای پرخاشگرانه در وی می شود و والدین برای پیشگیری از این مشكل باید تماشای تلویزیون را برای فرزند خود محدود كنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با اشاره به نشانه های پرخاشگری اظهار داشت: كتك كاری، گاز گرفتن، پرت كردن اشیاء و خراب كردن آنها از نشانه های پرخاشگری در سنین دو تا سه سالگی است و پس از این سنین پرخاشگری كلامی در كودكان افزایش می یابد.

وی ادامه داد: محدود كردن رفت آمد با كودكان و بزرگسالان پرخاشگر، حفظ آرامش والدین در زمان پرخاشگری فرزند، ارائه راهكارهای مناسب از جمله نفس عمیق كشیدن و صحبت كردن با وی،تنظیم زمان خوابیدن و غذا خوردن كودك، سرگرم كردن كودك، محروم سازی موقتی بلافاصله پس از پرخاشگری كودك را از جمله راه های كاهش پرخاشگری در كودكان است .

محرری خاطر نشان كرد: احساسات كودك خود را بشناسید و به او بفهمانید كه پرخاشگری قابل قبول نیست و او را در راه رسیدن به مقصودش كمك نمی كند.

وی افزود:تا حد امكان چیزهای خاصی را كه نمی خواهید كودكتان به آنها دست بزند از دسترس او دور كنید و از گفتن كلمه 'نه' همچنین گفتن زیاد جمله 'دست نزن' خودداری كنید .

وی اظهار داشت: زمانی كه كودك در برخورد با موقعیت های مشكل رفتاری غیر از پرخاشگری نشان می دهد ، به او توجه و او را تشویق كنید.

محرری تاكید كرد: به كودك كمك كنید با گفتن كلمات احساسات خود را ابراز كند و به تدریج كه كودكان از مهارت های زبانی بهتر استفاده می كنند حملات كج خلقی كمتر می شود

علمی **1354**1544
۰ نفر