۳ بهمن ۱۳۹۰، ۱۵:۲۳
کد خبر: 30778103
T T
۰ نفر

آنكارا- 'رجب طيب اردوغان' نخست وزير تركيه روز دوشنبه در واكنش به طرح لايحه مجازات انكاركنندگان نسل كشي ارامنه در مجلس سناي فرانسه گفت: اين طرح سرمايه گذاري براي انتخابات آينده رييس جمهوري در فرانسه از سوي دولت اين كشور است.

به گزارش ایرنا، وی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران، از نمایندگان مجلس سنای فرانسه ، خواستار دقت در بررسی این لایحه شد و گفت: مجلس سنای فرانسه نباید وضعیتی فراهم آورد كه فرانسه در تضاد با ارزشهای ملی این كشور در آزادی بیان و عقیده قرار بگیرد.

به گفته وی ، لایحه یاد شده منافی ادعاهای فرانسه بر لزوم آزادی بیان و عقیده در این كشور است و این لایحه تنها یك سرمایه گذاری برای انتخابات ریاست جمهوری در این كشور است.

اردوغان با اشاره به اینكه ده ها هزار تبعه تركیه امروز در پاریس در مخالفت با این لایحه به راهپیمایی پرداختند، گفت: اگر امروز ده ها هزار نفر ترك در پاریس در مخالفت با این لایحه به خیابان های پاریس آمدند، شاید فردا صدها هزار نفر به خیابانها بریزند كه مجلس سنا در بررسی لایحه یاد شده باید این واكنش ها را در نظر داشته باشد.

وی در پاسخ به این سووال كه اگر این لایحه تصویب و وی در سفر احتمالی به فرانسه اگر در مخالفت با این طرح سخن بگوید، آیا بازداشت خواهد شد؟ گفت: در صورت تصویب این لایحه اصولا موضوع سفر به فرانسه مطرح نخواهد شد.

مجلس سنای فرانسه بعد از ظهر امروز لایحه مجازات انكار كنندگان نسل كشی ارامنه از سوی تركهای عثمانی را كه در ماه گذشته از سوی مجلس نمایندگان این كشور تصویب شده بود ، بررسی قرار خواهد كرد.

در صورت تصویب این لایحه توسط مجلس سنای فرانسه، انكار كنندگان نسل كشی ارامنه به پرداخت جریمه نقدی و مجازات زندان محكوم خواهند شد.

پس از تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان فرانسه ، دولت تركیه برخی تحریمها علیه این كشور را به مورد اجرا گذاشت و تهدید كرد در صورت تصویب این لایحه در مجلس سنا در روابط دو كشور بازنگری جدی خواهد كرد.

خاوم**2012**230