۳ بهمن ۱۳۹۰، ۱۱:۳۹
کد خبر: 30777553
T T
۰ نفر

تهران - سرپرست مركز هنرهاي نمايشي در آستانه برگزاري سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر، با انتشار پيامي به اين رويداد هنري اعلام كرد: بازيابي هويت تئاتر ملي از طريق جستجوي هنرمندانه در باورهاي ديني و فضايل انساني امكانپذير است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از جشنواره تئاتر فجر، در پیام 'محمدعلی شهنی دشتگلی' آمده است: جوهره حقیقی تئاتر را انسان تشكیل می دهد و از آنجا كه تئاتر با انسان نسبتی ازلی و قدیمی دارد، همواره و پیاپی، انسان را به اندیشه فرا می خواند. جامعه هنری در این راستا مستلزم تولید اندیشه و تابع همین حكم است. دقت در صورت و معانی، نخست از اندیشه و تفكر نشات می گیرد و با درنگ به حكمت فهم و زیبایی، راه جاودانگی می پوید.

این پیام می افزاید: هنر، مخلوق جهان اندیشه های انسانی است و كشف ظرفیت ها و ظرافت ها همواره از منظر تامل و تفكر جان می گیرد كه تعالی بخش آن اتصال به سرچشمه های فرهنگ دینی و بومی است.

دشتگلی تصریح می كند: در سالیان اخیر تئاتر ایران كارهای ارزنده ای را به تجربه سپرده و توشه و پیشینه ای گرانبار را در پویه فعالیت های گوناگون خود آزموده است. بی شك رشد و نمو و حیات حقیقی تئاتر ایران، تابع همین حكم است و هویت حقیقی و حقوقی فرهنگ ما آمیختگی انفكاك ناپذیری با معارف دینی و توحیدی داشته و هنرمند ایرانی به مدد همین رمز و راز، نقاب از چهره تاریخ برداشته است و هر قدر كه ما بیشتر به این حقایق نزدیك تر می شویم به همان میزان، مانایی آن ها را ضمانت می كنیم.

سرپرست اداره كل هنرهای نمایشی با اشاره به برپایی سی امین جشنواره تئاتر فجر تاكید كرده است: جشنواره بین المللی تئاتر فجر امسال، همچون گذشته 'تئاتر برای همه ' را سرلوحه كار خویش قرار داده است و بر این باوریم كه تئاتر ملی و عناصر ضروری و بنیادی آن را باید در باورهای دینی و حقایق الهی و فضایل انسانی باز جست و از این طریق با مردم همراه شد. هنرمند تئاتر علاوه بر اشراف علمی در این رشته باید راه های پیوند با دل ها و جان های تماشاگران را نیز یافته و نه تنها با آنان همزبانی كه همدلی كند.

دشتگلی در ادامه یادآور شده است: حضور همه جانبه خانواده تئاتر ایران از اقصی نقاط این میهن اسلامی با تازه ترین دستاوردهای نمایشی در كنار هنرمندان سرشناس بین المللی، موجب مسرت است و امیدواریم كه ملت ایران، همپا با جشن های فرخنده پیروزی انقلاب اسلامی از این خلاقیت ها و آفرینش های نمایشی بهره های بسیار گرفته و با همدلی وهمراهی و كار نامه تئاتر ایران را پر بارتر سازد.

سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری 'رحمت امینی' از پنجم تا 22 بهمن ماه در تهران و استان های البرز، گلستان، كرمانشاه، لرستان و خراسان شمالی برگزار می‌شود.

فراهنگ ** ا.خ ** 1071
۰ نفر