۲۰ دی ۱۳۹۰، ۱۳:۵۵
کد خبر: 30758319
T T
۰ نفر

استقبال مصر از اخوان المسلمين

۲۰ دی ۱۳۹۰، ۱۳:۵۵
کد خبر: 30758319

گروه پژوهش هاي خبري - انتخابات مصر و پيروزي اسلام گرايان باعث نگراني كشورهاي غربي و رژيم صهيونسيتي به دليل تاثير آن بر معادلات آتي خاورميانه شده است.

دور دوم از مرحله سوم انتخابات پارلمانی مصر طی امروز و فردا 20 و 21 دیماه (10 و 11 ژانویه) برگزار می شود. سرنوشت 30 نامزد باقی مانده در این دوره مشخص خواهد شد. اولین جلسه پارلمانی در 3 بهمن (23 ژانویه)برگزار می شود و تدوین قانون اساسی نیز اولین ماموریت پارلمان جدید خواهد بود.

پیروزی اسلامگرایان در دو دور قبلی و احتمال بسیار بالای تكرار پیروزی های گذشته باعث نگرانی شدید ایالات متحده و رژیم صهیونیستی شده است.

روزنامه'عكاظ' عربستان در این باره نوشت: نتایج سه مرحله انتخابات تاكنون حاكی از پیروزی اسلام گرایان است. نتایج انتخابات شفاف و آ‍زاد مصر كه پیشتازی اسلام گرایان را رقم زد، نشان می دهد كه گروه های اسلام گرا می توانند در فرایند تدوین قانون اساسی مصر نقش بر جسته ای را ایفا كنند.

این انتخابات تاكنون در سه مرحله انجام گرفته است. مرحله اول در 8 آذر(29 نوامبر)، مرحله دوم 24 آذر(15 دسامبر) و مرحله سوم سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته (13 و 14 دی) در 9 استان برگزارشد. شمارش آرا تاكنون از پیروزی حزب اسلامگرا(آزادی و عدالت) شاخه اخوان المسلمین حكایت دارد.

بازتاب رسانه های دنیا از روند برگزاری انتخابات مصر تاكنون نشان می دهد كه برگزاری این انتخابات شفاف بوده و با حضور قشرهای مختلف مردم انجام شده است. این حضور نشان از پویایی فضای سیاسی مصر و پیشتازی اسلامگرایان دارد. از سوی دیگر این اتفاق ها هراس حامیان رژیم صهیونیستی از سر كار آمدن اسلام گرایان در مصر را به دنبال داشته است.



**انتخابات شفاف مصر و حضور قشرهای مختلف مردم

------------------------------------------------------------

روزنامه'الیوم السابع' مصر با اشاره به نظر ناظران كانادایی در مورد انتخابات گفت: ناظران كانادایی انتخابات مصر را انتخاباتی سالم و آكنده از حماسه و شور ارزیابی كرده و از وجود انتخاباتی شفاف و آزاد در این كشور سخن گفته اند.

'اودری مك لافلین' نماینده سابق پارلمان كانادا در این باره می گوید: به هر حوزه انتخاباتی كه سر زدم با استقبال پرشوری از سوی مردم مواجه شدم.

وی گفت: ما از روند انتخابات در این كشور بسیار خرسند هستیم و این احساس وجود دارد كه مرحله سوم انتخابات بدون هیچ گونه خشونت و با نظمی هرچه تمام تر پشت سر گذاشته شود. وی در مصاحبه با شبكه بی بی سی تصریح كرد، مردم مصر بسیار پرشور هستند و لحظه انتخابات بسیار آرامش بخش بود.

شایان ذكر است كه هیات كانادایی كه در مصر حضور یافتند شامل سیاستمدران و اعضای پارلمانی بود كه توسط انستیتو دموكراسی ملی آمریكا به آنجا اعزام شده بودند. همان سازمانی كه هفته گذشته دفترش ازسوی ارتش و نیرو های امنیتی مورد هجوم واقع شد.

در این راستا' رویین سیرس' یك فعال سیاسی كه همراه ناظران این انتخابات بود، گفت كه از وجود قشرهای مختلف مردم در این انتخابات شگفت زده شده و با مشاهده حضور جوانان و سالخوردگان در این انتخابات از وجود نشاط و پویایی در بین اقشار مختلف مردم ابراز شگفی كرده است.



**پویایی صحنه سیاسی مصر و پیشتازی اسلام گرایان

-------------------------------------------------------------

روزنامه'عكاظ' عربستان نوشت كه نتایج سه مرحله انتخابات حاكی از پیروزی اسلامگرایان است كه حزب آزادی و عدالت و حزب نور السلفی و حزب میانه حدود 70 درصد آرا را كسب كردند. در این انتخابات حزب عدالت و آزادی شاخه سیاسی اخوان المسلمین 188 كرسی، حزب نور السلفی 111 كرسی، حزب الوفد 37 كرسی، مستقل ها 12 كرسی، حزب اصلاح و توسعه 9 كرسی، حزب میانه 8 كرسی، الثوره المستمره 8 كرسی، مصر القومی 6، حزب آزادی 5 كرسی، حزب شهروند مصری 4 كرسی، حزب اتحاد 2 كرسی، احزاب اتحاد مصری و مستقل های جدید هر كدام 2 كرسی، حزب الكتله(جریان های لیبرال 45 كرسی) حزب عرب الناصری 1 كرسی و حزب دموكرات 1 كرسی را در پارلمان مصر از آن خود كردند.

مرحله اول انتخابات مصر در تاریخ 8 آذر (29 نوامبر) در 9 استان قاهره، پورت سعید، اسكندریه، اسیوط، فیوم، اقصر، دمیاط، كفرشیخ و بحر الاحمر بر گزار شد.

مرحله دوم انتخابات در 24 آذر (15 دسامبر) در 9 استان چیزه، بنی سویف، سویس، منوفیه، شرقیه، اسماعیله، البحریه، سوهاج و اسوان بر گزار شد. در این دو مرحله حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین اكثریت آرا را كسب كرد و بعد از این حزب، حزب نور السلفی در رده دوم قرار گرفت.

روزنامه 'الریاض' عربستان نوشت: در مرحله سوم انتخابات مصر كه در 9 استان قلیوبیه، الدقهلیه، الغربیه، مطروح، شمال سینا و جنوب سینا، المنیا، قنا و الوادی الجدید برگزار شد حدود 14 میلیون نفر از مردم مصر شركت كردند و به مدت دو روز ادامه پیدا كرد. در این مرحله تعداد قاضیانی كه بر روند سلامت انتخابات نظارت داشتند حدود 12 هزار نفر بودند.

'یسری عبد الكریم' رییس دفتر فنی دبیركل كمیته عالی انتخابات گفت كه در این مرحله حدود 83 هزار نفر از شهروندان مصری مقیم خارج شركت كردند. این روزنامه نوشت كه ارتشبد 'حسین طنطاوی' فرمانده كل و رییس شورای عالی نیروهای مسلح كه غیرمستقیم بر روند انتخابات نظارت می كرد به فرماندهان شورای عالی نیروهای مسلح گفت كه در حوزه های انتخاباتی در استان های نه گانه حضور پیدا كنند و جلو هر اقدامی را كه در سلامت انتخابات و فرایند دموكراسی تاثیرگذار می باشد، بگیرند.

سرگرد 'اسماعیل عثمان' عضو شورای نظامی در مصاحبه با روزنامه 'الریاض' گفت: طرح تامین امنیت انتخابات از چند هفته پیش طراحی شده و هم اكنون تمام عناصر به ماموریت خود می پردازند.

وی گفت: هرگونه تبلیغات غیرقانونی در این راستا منع شده و یك منبع مسوول هم به نقل از طنطاوی گفت كه وی بر تامین امنیت روند انتخاب تاكید كرده است.

روزنامه'القدس' فلسطین به نتایج انتحابات مصر پرداخت و در ضمن مطالب خود با اشاره به عناوین مهم روزنامه های مصر گفت: اكثر روزنامه های مصر به نتایج انتخابات مصر پرداخته و از پیروزی حزب آزادی و عدالت و حزب نور السلفی و حزب الوفد سخن گفته اند.

این روزنامه بر این عقیده است كه نتایج انتخابات بیانگر احساس مسوولیت مردم مصر درمورد سرنوشت كشورشان می باشد كه آزادانه در انتخابات شركت كرده اند و این نشانه پویایی صحنه سیاسی در مصر است و همچنین حكایت از همگرایی مردم مصر در تعیین سرنوشت خود و كشورشان دارد.

بنا به گزارش 'رادیو سوا' مصر، نتایج رسمی انتخابات پارلمان این كشور حاكی از پیروزی اخوان المسلمین می باشد و این حزب 31 درصد آرا را به دست آورده است. طبق نتایجی كه پایگاه اینترنتی حزب آزادی و عدالت شاخه اخوان المسلمین منتشر كرد، این حزب در مرحله سوم 37.5 درصد آرا را كسب كرده و در این مرحله پیشتاز انتخابات بود و همانند مراحل گذشته حزب نور السلفی در جایگاه دوم قرار دارد.

این گزارش بیان می كند كه با این آرا كسب شده اسلامگرایان مصر می توانند بعد از 50 سال پارلمان مصر را تحت سیطره خود درآورند. به نظر می رسد كه اسلامگرایان در تهیه و تدوین قانون اساسی جدید مصر كه پیش نویس آن را یك كمیته تاسیسی شامل 100 نفر كه اعضای آن را نمایندگان پارلمان انتخاب می كنند نقش و نفوذ زیادی داشته باشند.

در این راستا 'عصام العریان' نایب رییس حزب آ‍زادی و عدالت در گفتگو با خبرگزاری رویترز از نتایج انتخابات و حضور 15 الی 16 حزب در پارلمان مصر ابراز خوشبینی كرده و گفت: چنین چیزی بیانگر این است كه تمامی آرا‌ پارلمان از سوی مردم مورد قبول واقع می شود.



**شفافیت در انتخابات مصر

-------------------------------

بنا به گزارش پایگاه خبری 'مصرنت' مستشار 'حسین ابو مسلم' مدیر كمیته انتخابات جنوب سینا گفت: نتیجه دور سوم از انتخابات مرحله سوم پارلمان به اتمام رسیده است. وی ادعای برخی از هواداران احزاب شكست خورده در مورد تقلب در انتخابات و دستبرد در صندوق شماره 55 ویژه شهر دهب را تكذیب كرد.

وی گفت هر سخن و ادعایی درمورد تقلب و دستبرد در آرا افترایی بیش نیست. زیرا كه ناظران و قاضیان و همچنین سازمان های بین المللی كاملا بر روند انتخابات نظارت می كردند.

وی شمارش دوباره آرا را بعید دانست و گفت: هر كس كه نسبت به نتایج آراء اعتراض دارد می تواند از طریق توسل به دادگاه مراتب اعتراض خود را بیان كند و ما هم به رای دادگاه احترام می گذاریم.



**اخوان المسلمین وترسیم دور نمای مصر

-----------------------------------------------

'ایمان عبدالمنعم' و 'محمد الرماح' طی یك مقاله در روزنامه 'الدستور' مصر نوشتند كه قبل از پایان یافتن انتخابات پارلمانی مصر و پیش از آنكه نتایج انتخابات مشخص شود گروه اخوان المسلمین برای به دست گرفتن زمام امور آماده شد و با سفارت كشورهای دیگر تماس گرفت و در مورد دوره بعد از انتخابات با آنها به مذاكره پرداخت. منابع دیپماتیك سفارت كشورهای آسیایی و اروپایی از دیدار هیات های این كشورها با گروه اخوان المسلمین خبر داده و گفتند كه این دیدارها فرصتی بود كه مسایل مورد اهتمام مشترك مورد بررسی قرار گیرد. شایان ذكر است كه رهبران اخوان المسلمین از سفارت این كشورها خواسته اند كه برخی از رهبران و فرماندهان رده بالای خود را به مصردعوت كنند تا اخوان المسلمین از طریق مذاكره با آنها با جزییات روند پیشرفت این كشورها آشنا شود.

این منبع تصریح كرد كه دكتر 'محمد مرسی' رییس حزب آزادی و عدالت و دیگر رهبران اخوان مثل 'خیرت شاطر' در این نشست كه با سفرای برخی از كشورهای آسیایی و اروپایی برگزار شد از اعتقادشان به پیاده كردن دموكراسی و احترام به اراده ملت ها در هر انتخاباتی كه در مصر بر گزار خواهد شد صحبت كردند و گفته اند كه آنها با دیگر گروهها مثل قبطی ها و لیبرال ها در فرایند تدوین قانون اساسی جدید مصر همكاری خواهند كرد.



**هراس حامیان رژیم صهیونیستی از اسلامگرایان

--------------------------------------------------------

روزنامه 'الاهرام' مصر نوشت كه ایالات متحده آمریكا بعد از یك محافظه كاری درازمدت دستان خویش را به سوی گروه اخوان المسلمین دراز كرده تا بتواند با حوادث جدید مصر هم سو شود، اما این كشور از موضع اخوان المسلمین در مورد اقلیت ها و حقوق زنان و قرارداد صلح با رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی كرده است.

'مارنیا اوتاوای' رییس برنامه خاورمیانه در واشنگتن در انستیتو صلح كارنگی گفت: آشكار است كه هم اكنون اخوان المسلمین تنها قدرت روی زمین می باشد. بنابراین بر مقام های آمریكایی لازم است كه با آنها وارد مذاكره شوند. حتی قبل از انتخابات مصر نیز آمریكا درك كرده بود كه باید با گروه اخوان المسلمین وارد تعامل شود.

هیلاری كلینتون وزیرامور خارجه قبل از انتخابات مصر گفت كه ایالات متحده باید رابطه با اخوان المسلمین را ازسر بگیرد.

'شبلی تلحمی' استاد دانشگاه مریلند معتقد است: اخوان المسلمین نمی خواهد ثبات وضعیت سیاسی را برهم زند و یا در آن تغییر ریشه ای ایجاد كند، بلكه درصدد هست تا اقتصاد مصر را از طریق رابطه با آمریكا اصلاح كند.

روزنامه 'الامارات الیوم' از نگرانی كانادا از نتایج انتخابات مصر پرده بر داشت و گفت كه كانادیی ها گفته اند كه از بر سر كار آمدن رژیمی بدتر از رژیم حسنی مبارك در مصر در هراسند و این در حالی صورت گرفت كه رییس كمیته عالی انتخابات دو بار مدت رای گیری را تمدید كرد.

نخست وزیر كانادا 'استیفن هارپر' اعلام كرد كه دولت كانادا از اینكه رژیم جدید در مصر از رژیم حسنی مبارك بدتر باشد ابراز نگرانی كرده است. استیفن هارپر در یك مصاحبه با شبكه تلویزیونی كانادا 'سی تی فی' گفت: در مصر آشكارا نیروهایی وجود دارند كه خواهان دموكراسی می باشند و تحولات ترقی خواهانه را در سر می پرورانند.

وی گفت كه در كنار این گروهایی وجود دارند كه خواستار انجام كاری هستند كه بسیار بدتر از گذشته است. ما همیشه در مورد برخی از اتفاقات مصر تردید داشته ایم.

استیفن هارپر ادامه داد: برخی از لیبرال های مصر و برخی از كشورهای غربی نیز از نفوذ گسترده گروهایی كه خواستار اجرای تندروانه قوانین اسلامی هستند نگران می باشند، زیرا ممكن است كه این گروهها در پارلمان مصر نیز از نفوذ گسترده ای برخوردار باشند.

وی گفت كه به دلیل ابهام آلود بودن وضع در طول دوره انتقالی در مصر! كانادا از امنیت رژیم صهیونیستی نگران است. هارپر در گفتگو با بنیامین نتنیاهو از وضعیت مصر ابراز نگرانی كرده است.

وی افزود: صلح میان اسراییل و مصر طی دهه های گذشته روندی را سیر می كرد كه این دو دولت و دولت های منطقه از آن استفاد كرده اند، هارپر گفت: هر چیزی كه در این راستا امنیت را مورد تهدید قرار دهد قابل تحسین نیست.

علیرغم مواضع جانبدارانه از رژیم صهیونسیتی، هارپر در ادامه اذعان كرد: انتخاباتی كه در مصر برگزار شد اولین انتخابات آزاد و شفاف بود و یك اقدام مثبت تلقی می شود.

روزنامه 'الیوم السابع' نیز با درج گفته های 'نبیل العربی' دبیركل اتحادیه عرب به انتخابات مصر پرداخت.

نبیل العربی در این باره گفت: انتظار نداشتم كه انتخابات مصر با روند دموكراسی پیش رود. وی گفت: ما باید نتیجه را هر چه كه باشد بپذیریم. دبیركل اتحادیه عرب محاصره غزه را یك جنایت ازسوی رژیم صهیونیستی دانست و گفت كه باید علیه این تجاوزات موضع گیری كرد.

غلبه اسلاگرایان و هواداری گسترده مردمی از آنها باعث ایجاد شرایطی شده است كه بسیاری از سیاستمداران كه در گذشته مواضعی مخالف داشتند نیز ناچار به حمایت از آرمان اسلامی مردم فلسطین و حاكم شدن قوانین اسلامی شوند.

پژوهش**الف.ی**1732**9123