۱۸ دی ۱۳۹۰، ۱۶:۱۹
کد خبر: 30754856
T T
۰ نفر

كرمان - معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش، گفت: نظام كنوني آموزش و پرورش، كهنه و وارداتي است و وزارت آموزش و پرورش درصدد است، براساس فرمايش رهبر معظم انقلاب اسلامي در راستاي ايجاد تحول بنيادين گام بردارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'ابراهیم سحرخیز' روز یكشنبه در آیین تودیع مدیركل سابق آموزش و پرورش استان كرمان كرمان و معرفی سرپرست جدید این اداره كل، افزود: وظیفه آموزش و پرورش، تربیت انسان با اخلاق، با ایمان و توانمند با نگاهی جهانی و ملی و در تراز و معیار اسلامی برای رسیدن به حیات طیبه است.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش امروزی ما فاقد فلسفه معین و مشخص مبتنی بر قوانین اسلامی و فاقد بهره وری و اثربخشی مورد انتظار است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، خروجی های نیروی انسانی آموزش و پرورش را در حد تراز و انتظار نظام جمهوری اسلامی ندانست و تصریح كرد: این نظام آموزشی، نظامی وارداتی، كهنه و تقلیدی است.

وی همچنین با اشاره به تدوین سند ملی تحول بنیادین در آموزش و پرورش، اظهار داشت: ساختار جدید نظام آموزش و پرورش به عنوان نخستین گام در راستای اجرای سند تحول آموزش و پرورش از سال تحصیلی آینده اجرا می شود.

سحر خیز، تاكید كرد: آموزش و پرورش باید نظامی مبتنی بر فرهنگ غنی، فلسفه و رهنامه اسلامی و برگرفته از سنت و سیره ائمه اطهار و پیامبر عظیم الاشان اسلام (ص) باشد.

وی با بیان این كه تلاش مسوولان از سال 1368 بر تغییر نظام آموزشی قرار گرفت، افزود: تغییر نظام آموزشی در این دولت با حمایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی منجر به آماده شدن سند تحول آموزش و پرورش شد.

سحرخیز، با اشاره به رونمایی سند ملی آموزش و پرورش، گفت: این سند حاصل تلاش بیش از 500 كارشناس و پژوهشگر دانشگاه و حوزه های علمیه است.

وی ادامه داد: نقشه جامع علمی كشور، برنامه پنجم توسعه و سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی اسنادی هستند كه همگرایی و همخوانی خوبی با سند تحول آموزش و پرورش دارند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، تصریح كرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و بعد از 22 نشست در صحن علنی این شورا، مصوب شده است.

وی با بیان این كه سند تحول بنادین آموزش و پرورش وجاهت قانونی بالایی دارد، تصریح كرد: اجرای ساختار جدید نظام آموزش و پرورش، نخستین گام در اجرای این سند است.

وی نظام جدید آموزشی را 6-3-3 اعلام كرد و گفت: دانش آموزان در این نظام شش سال دوره ابتدایی و شش سال دوره متوسطه را می گذارنند كه سه سال به دوره متوسطه اول و سه سال دوره متوسطه دوم تقسیم می شود.

سحرخیز، با اشاره به این كه در طرح 3-3-6 یك سال به دوره ابتدایی اضافه می شود، اظهار داشت: 123 كشور در دنیا نظام ابتدایی شش ساله دارند.

وی اظهارداشت: در نگاه مبتنی بر دیدگاه اسلامی و فكری، بهترین مجال برای تربیت آدمی و شكل گرفتن شخصیت و ثبات عادات مثبت و پسندیده، دوره ابتدایی است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، افزود: نقش پذیری انسان در دوره ابتدایی بسیار بیشتر از سایر دوره ها است.

وی به پوشش 100 درصدی آموزش در دوره ابتدایی اشاره كرد و گفت: آموزش در دوره ابتدایی ماندگارتر و تاثیرگذارتر است و نگاه معلمان در دوره ابتدایی، نگاهی توام با محبت و مهرورزی است و آغوش معلم متفاوت از آغوش مادر و پدر نیست.

سحرخیز، با بیان این كه پایه ششم از جنس ابتدایی با یك معلم و مطابق با ساعات ابتدایی است، افزود: دو درس كار و فناوری و تفكر و پژوهش از سال آینده به دروس ابتدایی اضافه خواهند شد.

وی همچنین با بیان این كه در سند ملی تحول بنیادین در آموزش و پرورش، هشت حوزه برای یادگیری ترسیم شده است، گفت: كار و فناوری، تفكر، علوم، فرهنگ و هنر ریاضی از جمله این محورها هستند.

وی تصریح كرد: هر سال در دو پایه تحصیلی، كتاب ها و محتوای آموزشی با نگاه اسلامی شدن تعلیم و تربیت، تغییر خواهد كرد.

سحرخیز، ادامه داد: بعد از شش سال كتاب های جدید درسی با تغییر در آموزش و رویكرد در مدارس تدریس خواهند شد و بعد از شش سال دوره پیش دانشگاهی حذف خواهد شد.

وی اصل، پایه، ریشه و مبنا را در تحول آموزشی، تغییر معلمان عنوان كرد و اظهار داشت: اگر معلم تغییر نكند، انجام این اقدامات اتلاف منابع است.

وی گفت: نگاه ما در تربیت، معلم محوری است و به خدمت گرفتن فناوری های نوین در راستای توانمند كردن معلمان است.

سحرخیز، تاكید كرد: معلم باید با بكارگیری شیوه های جذاب، قوی و مفید و با مشاركت دانش آموزان كلاس را اداره كند.

وی افزود: ما مدیر مدرسه ای را كه به جزییات بپردازد و در پیچ و خم اداره مدرسه مانده باشد، نمی خواهیم.

سحرخیز تاكید كرد: سند تحول آموزش و پرورش به دنبال حجیم كردن كتاب های درسی نیست و حجم كتاب ها در این سند در حال كاسته شدن است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، اظهار داشت: امروز نهضت قرآنی به اشارت رهبر معظم انقلاب اسلامی در آموزش و پرورش شكل گرفته است و دو میلیون نفر حفظ قرآن را در كشور آغاز كرده اند.

وی همچنین ساختار مدیریت آموزش و پرورش استان كرمان را مطلوب ارزیابی كرد و اظهار داشت: بكارگیری نیروهای جوان و متخصص و نیروهای با تجربه از جمله مزیت ساختاری این اداره كل است.

در این آیین، از خدمات 'احمد فتحی' مدیركل پیشین آموزش و پرورش استان كرمان تقدیر و 'ابراهیم شیخ بهایی' به عنوان سرپرست این اداره كل معرفی شد.ك/2

7433/9025/2624