۱۷ دی ۱۳۹۰، ۱۶:۳۶
کد خبر: 30753174
T T
۰ نفر

تهران- برگزيده رتبه سوم علوم دارويي هفدهمين جشنواره تحقيقاتي علوم پزشكي رازي گفت: گروهي از محققان علوم دارويي دانشگاه علوم پزشكي شيراز موفق به طراحي و ساخت تركيبات جديد 'بيس دي هيدرو پيريميدينون' با هدف دستيابي به دارو هاي جديد ضد سرطان شدند.

'رامین میری' رئیس مركز تحقیقات شیمی دارویی و گیاهی دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی شیراز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: در این طرح چندین مولكول جدید با اثر بالقوه ضد سرطان تهیه و اثرات آنها بر چند رده سلولی سرطان های سینه، كولون( روده بزرگ)، خون و گردن رحم بررسی شد.

وی با بیان اینكه برخی از این داروها اثرات قابل توجه و قابل مقایسه با داروهای رایج در بازار داشتند، گفت: نتایج این طرح در چندین مقاله علمی در مجلات معتبر بین المللی منتشر شده است و مطالعات تكمیلی بر روی این داروها همچنان ادامه دارد.

میری با بیان اینكه ورود داروهای جدید به بازار 13 تا 17 سال به طول می انجامد، اضافه كرد: مطالعات همه جانبه برای داروهای جدید نیز نیازمند پنج تا هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

این دكترای تخصصی شیمی دارویی تصریح كرد محققان ایرانی با خودباوری و تلاش خستگی تاپذیر در كاهش زمان و هزینه ها، موفقیت های چشمگیری داشته اند.

وی با بیان اینكه ورود این داروها به بازار نیازمند تحقیقات تكمیلی و حمایت پیشاپیش مسوولان است، گفت: تولید این داروها با توجه به هزینه ای كه به كشور و جهان برای درمان سرطان تحمیل می شود، به صرفه خواهد بود چرا كه سرطان در دنیا، دومین عامل و در ایران، سومین عامل مرگ و میر است.

وی از حمایت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و دانشگاه علوم پزشكی شیراز قدردانی كرد و از بنیاد نخبگان نیز خواست این گروه تحقیقاتی را یاری كند.

اجتمام**9105**1572