۸ دی ۱۳۹۰، ۲۱:۴۴
کد خبر: 30739314
T T
۰ نفر

آنكارا - پايگاه خبري حريت نوشت: حزب حاكم عدالت و توسعه تركيه، 'رجب طيب اردوغان' نخست وزير اين كشور را به عنوان نامزد اين حزب براي انتخابات رياست جمهوري تركيه در سال 2014 معرفي خواهد كرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، این پایگاه خبری خبر نامزدی اردوغان برای پست ریاست جمهوری را به نقل از 'بیانلی ییلدریم' وزیر ارتباطات و حمل و نقل تركیه، منتشر كرد.

ییلدریم گفت: این در حالی است كه در انتخابات ریاست جمهوری تركیه در سال 2014 برای نخستین بار مردم رییس جمهوری را انتخاب خواهند كرد.

نامزدی اردوغان برای ریاست جمهوری آینده تركیه در حالی مطرح می شود كه احزاب مخالف و موافق تركیه در خصوص دوران ریاست جمهوری 'عبدالله گل' مبنی براینكه هفت و یا پنج سال باشد، اختلاف نظر دارند و هر از چندگاهی این موضوع موجب تشدید التهاب سیاسی بین موافقان و مخالفان می شود.

عبدالله گل به دنبال بروز یك بحران سیاسی جدی بر سر انتخاب وی در مجلس ملی تركیه، با تغییر قانون اساسی و برگزاری همه پرسی اصلاح قانون اساسی به این مقام انتخاب شده است.

گل می گوید هدف وی ادای مسوولیت و انجام وظیفه به بهترین شكل ممكن در چارچوب قانون است و اهمیتی نمی دهد كه دوران ریاست جمهوری اش چند سال باشد و در این زمینه نیز ابراز نظری نخواهد كرد.

در محافل سیاسی تركیه در باره این موضوع بحث می شود كه 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه و رهبر حزب حاكم 'عدالت و توسعه ' براساس آئین نامه داخلی این حزب آخرین دوران فعالیت سیاسی خود را می گذراند و در انتخابات بعدی نمی تواند رهبری حزب و نمایندگی مجلس را ادامه دهد، بنابراین تاكید دارند دوران ریاست جمهوری عبدالله گل هفت سال باشد تا بتواند فرصت كافی برای ارتقا از مقام نخست وزیری به ریاست جمهوری تركیه را داشته باشد.

پیش از اصلاح قانون اساسی، مجلس تركیه رییس جمهوری را برای یك دوره هفت ساله انتخاب می كرد كه به دنبال بروز بحران سیاسی در مجلس این كشور برسر انتخاب رییس جمهوری در سال 2007 میلادی، مقرر شد رییس جمهوری توسط مردم و برای یك دوره پنج ساله انتخاب شود كه در صورت تمایل بتواند یك دوره دیگر نیز نامزد شود.

موافقان مدت ریاست جمهوری عبدالله گل برای یك دوره هفت ساله تاكید دارند چون وی براساس نظام پیشین در قانون اساسی توسط مجلس انتخاب شده است، اصولا باید هفت سال در راس این پست باشد. مخالفان نیز تاكید دارند قانون اساسی اصلاح شده و مدت ریاست جمهوری وی پنج سال است.

گمانه زنی هایی وجود دارد كه گویا بعداز احراز مقام ریاست جمهوری تركیه توسط اردوغان، عبدالله گل رهبری حزب عدالت و توسعه را عهده دار خواهد شد تا از بروز اختلاف و واگرایی در حزب جلوگیری كند.

خاورم **230 ** 1574