۶ دی ۱۳۹۰، ۲۰:۵۴
کد خبر: 30735290
T T
۰ نفر

نرخ باسوادي در كردستان به 90 درصد رسيد

۶ دی ۱۳۹۰، ۲۰:۵۴
کد خبر: 30735290

سنندج - ريس سازمان آموزش و پرورش استان كردستان گفت: در حال حاضر بيش از 90 درصد مردم استان كردستان در گروه سني 40 -10 ساله از نعمت خواندن و نوشتن برخوردارند.

خسرو ساكی عصر سه شنبه در مراسم گرامیداشت سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی در سنندج افزود : این در حالی است كه شاخص با سوادی در آغاز انقلاب 7/29 درصد بود، یعنی معادل 70 درصد مردم استان كردستان از نعمت سواد خواندن و نوشتن محروم بوده اند.

وی افزود: نهضت سواد آموزی یك جریان مهم فرهنگی است این حركت از همان ابتدا به فرمان امام خمینی تشكیل شد و تاكنون نیز ادامه ادامه دارد.

ساكی افزود: آهنگ رشدی سوادآموزی استان ازشاخص كشور جلوتر رفته است و در سالهای اخیر آمار باسوادی استان در رده های اول، دوم ، سوم و پنجم كشور قرار گرفته و این موفقیت در سایه زخمات دلسوزانه آموزشیاران نهضت سواد آموزی محقق شده است.

وی با بیان اینكه آموزشیاران نهضت توانسته اند از افزایش آمار بیسوادی در استان جلوگیری كنند افزود: آموزشیاران نهضت سفیرانی هستند كه برای هدایت انسان، كار تعلیم و تربیت را بعهده دارند.

ساكی تصریح كرد: من بعنوان خدمتگذار سازمان آموزش و پرورش از همین جا دست خدمتگذاران عرصه تعلیم و تربیت را می بوسم و از زحمات بی شائبه آنها قدردانی می كنم.

وی اظهار كرد: سواد آموزی كلید ورود به دنیای آگاهی است كلیدی است كه درهای ایمان و تقوا را به روی انسان باز می كند، انسان تنها در سایه آگاهی می تواند فرائض دینی و استعدادهای خود را شكوفا كند.

وی تصریح كرد: در سال های گذشته ساختار سوادآموزی طولانی و به كندی پیش می رفت اما در حال حاضر ساز و كار و ساختار این نهاد تغییر یافته و كار ریشه كنی سواد آموزی به سرعت به پیش می رود.

وی یكی از ویژگی های انسان باسواد در قرن حاضر را برخوردار بودن از سواد سیاسی- اجتماعی، مهارت های ارتباطی، قانونگرایی، مسئولیت پذیری، استقلال و... برشمرد و گفت: نهضت سواد آموزی باید برای ارتقاء سواد در جامعه زمینه تعالی و پیشرفت افراد را فراهم كند و آموزشیاران نهضت باید بستر ساز حاكمیت عدالت و پیشرفت در جامعه باشند.

وی ابراز امیدواری كرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه باید بیسوادی در گروهای سنی 49-10 سال در جامعه ریشه كن شود.

وی تصریح كرد: آموزش و پرورش بدون هرگونه بروكراسی اداری و با در اختیار قراردادن تمام امكانات باید در مسیر سواد آموزی حركت كند.

در پایان این مراسم تعدادی از آموزشیاران نهضت سواد آموزی با اهداء جوایزی تقدیر شدند.

7352/533