۵ دی ۱۳۹۰، ۱۸:۰۲
کد خبر: 30733079
T T
۰ نفر

زاهدان- وزير صنعت و تجارت افغانستان گفت: سيستان و بلوچستان ايران واقع در مرزهاي جنوب غربي افغانستان به سبب داشتن بندر چابهار، شاهراه تجاري ترانزيت كالا به كشور ما محسوب مي شود.

به گزارش ایرنا، 'انور الحق احدی' روز دوشنبه در نشستی با سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در چابهار افزود: كشور افغانستان برای افزایش مبادلات تجاری خود از دولت ایران می خواهد سیستان و بلوچستان را مسیر اصلی تجارت و سرمایه گذاری های مشترك بین دو كشور قرار دهد.

وی تصریح كرد: بندر چابهار برای افغانستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وزیر صنعت و تجارت افغانستان با اشاره به اهداف سفرش به بندر چابهار گفت: هدف اصلی این سفر، عملیاتی كردن همه برنامه های تجاری افغانستان در چابهار است تا زمینه افزایش مبادلات تجاری این كشور از طریق چابهار با جمهوری اسلامی ایران فراهم شود.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان دارای مشتركات فراوانی از جمله زبان، قومیت، فرهنگ، تاریخ و مذهب است.

'ایرج حسن پور' افزود: سطح مبادلات و ارتباطات بین دو كشور نیز در راستای تقویت، تعمیق و تحكیم این روابط و ارتقای بیشتر همكاری های بین دو كشور است.

وی بیان كرد: یك سوم مرز ایران با افغانستان در حوزه سیستان و بلوچستان است و حدود 40 درصد مراودات تجاری فعالان بخش تجارت استان از طریق مرزهای میلك و گمشاد با كشور افغانستان انجام می گیرد.

او وجود راه ترانزیتی چابهار به میلك را یكی از مزیت های ترانزیتی به كشور افغانستان دانست و افزود: نزدیك بودن مسیر تجاری، در دسترس قرار داشتن و ضریب امنیتی بالا از مزیت های بندر چابهار و سیستان و بلوچستان است و كالاها سریعتر می توانند از طریق مرز میلك به افغانستان ترانزیت شود.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: مشكلاتی در مرز بین المللی میلك به لحاظ ترانزیت و صادرات كالا به كشور افغانستان وجود دارد كه قاچاق مواد مخدر و سوخت، نبود پاركینگ و زیرساخت های مناسب در منطقه مرزی كشور افغانستان از جمله این مشكلات است.

حسن پور اظهار داشت:دولت جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل

در ترانزیت و صادرات كالا به كشور افغانستان، مجوز تردد 300 دستگاه تریلر برای حمل كالاهای ترانزیتی از چابهار به میلك و سپس كشور افغانستان را در این مسیر صادر كرده است.

وی نصب دستگاه 'ایكس ری' در مرز میلك در آینده ای نزدیك را از دیگر تمهیدات دولت جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل در ترانزیت و صادرات كالا به كشور افغانستان برشمرد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان، ایجاد ترافیك در مسیر تردد كامیون ها در محل گمرك میلك را بیانگر افزایش مبادلات تجاری ایران با كشور افغانستان دانست و گفت: بر همین اساس، از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران بزودی پل دیگری در كنار پل ابریشم احداث خواهد شد.

وی تاكید كرد: ضروری است برای تبادل اطلاعات و رفع مشكلات سرمایه گذاران و هیئات تجاری دو كشور، میز مشترك تبادل اطلاعات بین ایران و افغانستان در زاهدان یا چابهار راه اندازی شود.

حسن پور رفع موانع و مشكلات در منطقه هم مرز با میلك در كشور افغانستان به منظور تسریع در رفت و آمد كامیون های حامل كالاهای ترانزیتی را خواستار شد.

به گزارش ایرنا، در این نشست سفیر كشور افغانستان در ایران مسوول پیگیری مشكلات موجود در منطقه هم مرز با میلك شد تا ظرف 10 روز آینده گزارش مشكلات را برای بررسی به مقامات افغان تحویل دهد.

وزیر صنعت و تجارت افغانستان در راس هیاتی از تجار این كشور از روز گذشته به بندر چابهار سفر كرده است. ك/2

7315/653/330
۰ نفر