۱۸ خرداد ۱۳۸۱، ۰:۰۱

خلاصه اهم اخبار علمی از ساعت 8 تا14 روز شنبه

۱۸ خرداد ۱۳۸۱، ۰:۰۱
خلاصه اهم اخبار علمی از ساعت 8 تا14 روز شنبه # تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی 18/03/81 داخلی.علمی.خلاصه ***** لندن، بسیاری از کارکردهای بدن بر مبنای یک نظم روزانه به انجام می رسد.این کارکردها توسط یک ساعت مرکزی که در مغز جای دارد، کنترل می شود.دانشمندان اخیرا دریافته اند که ارتباط این ساعت مرکزی با بخشهای مختلف بدن با کمک یک پروتئین کوچک موسوم به "پروکینتیسین2-" برقرار می شود. ***** پاریس، بر اساس مطالعات جدید، میکرب وبا که بطور طبیعی در خاک و آب آشامیدنی یافت می شود، هنگام عبور از بدن انسان قدرت عفونت زایی اش 500 برابر افزایش می یابد.دانشمندان آمریکایی و بنگلادشی دریافته اند که باکتری وبا (cholerae vibriio) موجود در مدفوع انسان "فوق العاده عفونی" است و در مقایسه با انواع طبیعی، تحرک و اشتهای سیری ناپذیری برای مواد غذایی پیدا می کند. ***** اینترنت،نوعی پروتیین تهیه شده است که با تزریق آن به گوسفند، مدتی بعد پشم حیوان خودبخود می ریزد و در نتیجه نیاز به پشم چینی را از میان می برد. به دنبال تزریق این پروتیین، بدن گوسفند با یک تور سراسری پوشانده شده و مدتی بعد، پشمهای ریخته شده، داخل تور، جمع آوری می شود. ***** اینترنت،به دو میمون تعلیم داده شده است که فقط با قدرت تجسم، یک شیی را روی صفحه نمایشگر رایانه در سه بعد، جابجا کنند.این تجربه شگفت آور می تواند دانشمندان را به فرا رسیدن روزی امیدوار کند که معلولان بتوانند دست و پای مصنوعی خود را با کمک فکر، به حرکت درآورند. ***** اینترنت،به گفته دانشمندان انگلیسی، دروازه بانان با دقت در وضعیت بدن بازیکنی که ضربه پنالتی را می زند، می توانند با شانس بیشتری جهت توپ را تشخیص دهند و ضربات را مهار کنند.تحقیقات دانشمندان دانشگاه "گرینویچ" در انگلستان نشان می دهد، بازیکنی که ضربه پنالتی می زند، به طور ناخود آگاه علایمی را از خود بروز می دهد که جهت توپ او را از پیش مشخص می سازد. ***** اینترنت،اتوبوسهای خطوط روستایی در هند به دستگاههای فرستنده و گیرنده مجهز می شوند تا روستاییان این کشور بتوانند هر زمان که اتوبوسی از آبادی شان گذر کرد، به اینترنت متصل شوند.استفاده از این سامانه به مردم ساکن روستاهایی که فاقد خطوط زمینی هستند، امکان می دهد که نامه الکترونیکی بقرستند یا بگیرند و یا در شبکه جهانی اینترنت به گردش بپردازند. ***** نیویورک،انجمن ملی بهداشت کودک و توسعه انسانی آمریکا اعلام کرد، اختلالات هورمونی در زنان باعث می شود که سالها قبل از سن یائسگی آنان به عارضه پوکی استخوان یا "استئوپروز" دچار شوند.
اختلالات هورمونی موجب از کار افتادن تخمدانها شده و زنانی که دچار این عارضه می شوند سالها قبل از رسیدن به سن یائسگی قادر به بچه دار شدن نیستند.از کار افتادن تخمدانها به پوکی استخوان تبدیل می شود. ***** اینترنت،دانشمندانی که سرگرم تولید یک روبات مگس مانند هستند، موفق شدند در طراحی بالهای این روبات به پیشرفت زیادی دست پیدا کنند.محققان موفق شدند روبات کوچکی طراحی کنند که به کمک بالهای خود پرواز می کند. ***** اینترنت،دانشمندان در یک تحقیق، مکان دقیق ارتباط بو و صدا با خاطرات را در مغز، کشف کردند.به دلیل فعالیت در این ناحیه مغز است که هر روز، حس های مختلف، خاطراتی را برای انسان تداعی می کنند. این بخش در هیپوکامپوس مغز که (سی آ 3 CA3) نام دارد، در تشکیل خاطراتی که تمام عمر با انسان همراه هستند، نقش بسیار مهمی ایفا می کند. ***** لندن، دانشمندان موفق به کشف مولکولی شده اند که تراز اسید اوریک بدن را تنظیم می کند.کشف اخیر می تواند شناخت بهتری از بیماریهای ناشی از سوخت و ساز نامناسب اسید اوریک که منجر به بروز انواع آرتروزها می شود در اختیار محققان قرار دهد و احتمالا راز عمر طولانی را مشخص می کند. ***** لندن، به دنبال توصیه های روشن بینانه یک کمیته علمی وابسته به سازمان جهانی بهداشت، ناشران نشریات علمی با همکاری این سازمان به عرضه رایگان یا بسیار ارزانقیمت نشریات خود به کتابخانه های کشورهای در حال رشد خواهند کرد.به این ترتیب کتابخانه های 106 کشور در جهان به صورت رایگان می توانند از شبکه اینترنتی سازمان جهانی بهداشت، استفاده کنند. **** اینترنت،تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف ماده مخدر کوکایین می تواند علاوه بر بروز ناراحتیهای قلبی و عروقی، آثار مرگبار دیگری نیز داشته باشد.مصرف کوکایین موجب می شود بدن فردی که این ماده مخدر را مصرف کرده است، نتواند دمای خود را در مکانهای گرم کاهش دهد.مصرف کوکایین موجب می شود که فرد متوجه افزایش دمای محیط خود نشود، میزان تعرق پوست کاهش یابد و همچنین مانع از گشاد شدن رگها در سطح پوست بدن به منظور آزاد کردن دمای درونی بدن می شود که می تواند نتایج بسیار خطرناک و مرک آوری داشته ب اشد. ***** واشینگتن،آزمایشهای مقدماتی واکسن جدید سل بر روی انسان تا پایان سال جاری میلادی انجام خواهد شد.در 80 سال گذشته این اولین بار است که واکسن سل بر روی انسان آزمایش می شود.داروها و واکسنهای قدیمی آهسته و آهسته و در طول زمان تاثیر خود را در مقابله با میکرب سل از دست داده اند و باید واکسن جدیدی قبل از همه گیر شدن دوباره این بیماری تولید شود. ***** توکیو، نتیجه آزمایشهای پژوهشگران ژاپنی نشان می دهد که سیگار کشیدن باعث کمر درد می شود.در آزمایش روی حیوانات ثابت شده است که نیکوتین موجود در سیگار سبب تخریب لایه های نرم میان مهره های ستون فقرات می شود. ***** لندن، انگلهای خطرناکی که قادرند در بدن مخفی باقی بمانند، می توانند با تغییر ظاهر خود را از دید سیستم ایمنی بدن پنهان شوند و خطرات جدی و حتی مرک برای شخص ببار آورند. دانشمندان به تازگی کشف کرده اند این توانایی خاص برای تغییر هویت، ناشی از یک زایده خاص است که در هسته انگل جای دارد.انگل با تغییر پروتئینی موسوم به وی اس جی VSG سطح بیرونی خود را تغییر می دهد. ***** پکن، پزشکان چینی در یک عمل جراحی موفقیت آمیز دو نوزاد دوقلوی سیامی به هم چسبیده را از یکدیگر جدا کردند.جراحان چینی موفق شدند پس از یک عمل جراحی 8 ساعته این دوقلوی 26 روزه را که از ناحیه سینه و شکم به یکدیگر چسبیده بودند، جدا کنند.این دو نوزاد از ناحیه کبد، استخوان سینه و دیافراگم به یکدیگر متصل و دارای غشاء خارجی قلب (پری کاردیوم ) مشترک بودند. *****