۲۳ تیر ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 10519389
T T
۰ نفر
کارشناس تغذیه:درفصل گرما خوراکی های پایین آورنده حرارت والتهاب بدن بخورید # قزوین، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/04/84 داخلی.علمی.گرما. یک کارشناس تغذیه گفت: برای پیشگیری از گــرمازدگی در فصل گرما،باید از خوارکی هایی استفاده شود که از میزان تشنگی و گرمای بدن کاسته و کم بودن آب بدن را که دراثر تعریق زیاد ایجاد می شود،جبران وحرارت والتهاب بدن راپایین آورد. "مینو امینی" روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، به هم خوردن تعادل در مکانیسم های تنظیمی گرمای بدن را گرمازدگی نامید و افزود: تولید گرما در بدن بعلت افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی در دفع حرارت ایجاد شده می تواند باعث گرمازدگی شود. وی مصـرف بسیاری از میوه های تابستان مانند هندوانه، طالبی، گرمک، گلابی، هـلو، آلبالو ، آلو، گوجه، خیار و انبه را عاملی درپایین آوردن حرارت بدن ذکر کرد که از گرمازدگی جلوگیری می کند. وی اظهار داشت: همچنین مصرف انواع شربت ها مثل شربت خاک شیر و آب لیـمو، گلاب و سکنجبین، آب زرشک و ماء الشعیر باعث کاهش حرارت بدن می شـود و فرد را در برابر گرمازدگی ایمن می سازد. امینی نوشیدن عرق های گیاهی مثل عرق بیدمشک وعرق کاسنی را به علت طبع سردی که دارند و بدن را خنک نگه می دارند،توصیه کرد و گفت: بعضی از گیاهان طبی و سنتی مثل گل بنفشه، شیرین بیان و اسفرزه برای رفع تشنگی و کاهش حرارت بدن مفید هستند. به گفته وی، علاوه بر میوه ها وسبزی ها، مصرف برخی غذاهای طبخ شده مانند کدو، شیربرنج ،آب خیسانده برنج درصورتی که به آن نمک نزده باشند،ماست، دوغ، چای، کاهو، پیاز و عسل برای بالا بردن مقاومت بدن دربرابر گرما مفیدبوده و برای رفع عطش توصیه می شود. کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه در فصل گرما باید ازخوردن بعضی غذاهای چرب و سنگین که به التهاب معده و افزایش سوخت وساز بدن منجرمی شود خودداری کرد، افزود: این غذاها به علت داشتن کالری زیاد باعث عرق کردن و بالا رفتن حرارت بدن می شوند. وی توصیه کرد: با آغاز فصل گرما بهتر است بیشتر از غذاهای سبک استـفاده شود و حتی الاامکان یکی از وعده های غذایی را حذف و به جای طبخ غذای پخته شده میوه، سبزی و لبنیات استفاده گردد. وی یادآورشد: غذاهایی که طبع گرم مثل خرما، کشمش، انواع شکلات ها، خشکبار وشیرینی ها دارند نیزباعث افزایش حرارت بدن می شوند وتشنگی را زیاد می کنند.
امینی خودداری ازپوشیدن لباسهای ضخیم وغیرقابل نفود درفصول گرماکه مانع تبخیر عرق و دفع گرما می شود، نوشیدن مایعات به قدرکافی هنگام فعالیت شدید بدنی، اجتناب از فعالیت شدید در آب و هوای گرم و به ویژه مرطوب و درمــان بیماریهای همراه و زمینه سازگرمازدگی را از راههای پیشگیری این بیماری برشمرد.
وی درپایان ازخستگی زودهنگام، گیجی، سردرد، گرفتگی عضلات،پوست خشک وداغ، تهوع، سنکوپ، تشنج، اختلالات ریتم قلب، اختلال تکلم،افت فشارخون،رنک پریدگی، نبض ضعیف، هذیان، کاهش حجم ادرار ودر موارد پیشرفته نبود هوشیاری را از علایم گرمازدگی ذکر کرد که در صورت فقدان تشخیص و نبود رسیدگی به موقع می تواند باعث بروز عوارض شدید وحتی مرک ومیر شود. (1352/1590/587)
۰ نفر