۳ مرداد ۱۳۸۵، ۰:۰۱
اخترشناسان موفق به مشاهده یک ستاره در آستانه انفجار شدند # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/05/85 علمی.ستاره شناسان.ستاره. اخترشناسان بین المللی موفق به مشاهده یک ستاره در آستانه انفجار به شکل یک ابرنواختر تماشایی شدند. به گزارش پایگاه اینترنتی بی.بی.سی، این ستاره فوریه گذشته ناگهان اشتعال یافت و مدت کوتاهی درخششی هزار برابر میزان عادی پیدا کرد. دانشمندان در گزارش خود که در مجله "Nature" منتشر شده است، اعلام کردند که "آر.اس اوفیوچی" Ophiuchi RS در یک انفجار هسته ای به نام ابرنواختر نوع "یک آ" (1a) در آستانه انفجار قرار دارد. این ابرنواخترها از جمله درخشان ترین پدیده های کیهانی محسوب می شوند که 5 میلیارد برابر خورشید نور از آنها منتشر می شود. درخشش این ابرنواخترها به حدی زیاد است که از فاصله دور در کیهان هم قابل مشاهده است. ابرنواخترها شکل به ظاهر یکسان دارند و همواره به نظر می رسد مقدار نوری که از آنها متصاعد می شود برابر است. بنابران از میزان وضوح آنها برای اندازه گیری ابعاد کهکشان استفاده می شود. تنها مشکل که فراروی اخترشناسان این است که آنها هرگز نمای نزدیک ابرنواختر از نوع یک آ (1a) را تاکنون مشاهده نکرده اند و تمام محاسبات آنها فرضی است. این انفجارها بسیار نادر هستند بطوری که آخرین بار یک اخترشناس دانمارکی به نام تیچو براه در سال 1572 موفق به مشاهده این پدیده شد. او در ابتدا نام نواختر را برای این پدیده برگزید، اما نمی دانست در واقع شاهد پایان عمر یک ستاره ناشناخته است. علمی./1584/