۲۸ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 10509355
T T
۰ نفر
اهم فعالیت های پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در سال که گذشت ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 28/12/86 بخشی از فعالیت های پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در سال 1386 از زبان دست اندرکاران این مرکز را مرور کرده ایم.
بیوتکنولوژی ، علمی تازه و نوپا در ایران است از این رو محققان این بخش همواره در تلاشند تا در دنیای این علم همگام با سایر کشورها پیش روند.
در زیر به بخشی از فعالیت های پژوهشکده بیوتکنولوژی در سالی که گذشت اشاره می شود.
*** استفاده از جلبک های میکروسکوپی برای غنی سازی مواد غذایی از جمله این فعالیت ها است که رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی غرب و شمال غرب کشور روز سه شنبه دراین خصوص گفت : با تحقیقات صورت گرفته برروی جلبک های ریز (میکروسکوپی ) مشخص شد که می توان از این موجودات در برخی مواد غذایی استفاده کرد.
دکتر محمد امین حجازی افزود: بعد از انجام تحقیقات برروی انواع جلبک های میکروسکوپی ترکیبات غنی شده آن به دست آمد و در محصولاتی مانند ماکارونی ، شکلات و بیسکویت مورد استفاده قرار گرفت .
وی گفت این محصولات در سطح آزمایشگاهی و نیمه صنعتی در کشور تولید شده اند که در صدد تولید انبوه آن هستیم .
وی در خصوص خواص جلبک های میکروسکوپی گفت که تحقیقات نشان داده که این جلبک ها دارای خواص ضد سرطانی ، جلوگیری از تصلب شرایین و تقویت سیستم دفاعی بدن بوده و به دلیل داشتن پروتئین خاصیت ضد توموری نیز دارند *** دستیابی به فناوری تولید سیلیمارین از گیاه خار مریم دیگر دستاورد این پژوهشکده است که عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی گفت : برای اولین بار درجهان سیلیمارین به روش کشت ریشه های مویین در ایران تولید شد.
دکتر طاهره حسنلو در این باره گفت :سیلیمارین یک ترکیب دارویی است که از دانه های گیاه خار مریم استخراج می شود و برای درمان بیماری های کبدی ، کاهش کلسترول و سرطان کاربرد دارد.
وی که خود مجری طرح دستیابی به فناوری تولید سیلیمارین از گیاه خار مریم در شرایط آزمایشگاهی است گفت : محل تجمع خاصیت دارویی گیاه در بذر آن است که برای رسیدن به بذر محدودیت زمین ، شرایط آب و هوایی و غیره وجود دارد در حالی که در شرایط آزمایشگاهی علاوه براینکه این مشکلات وجود ندارد به هدف مورد نظر که تولید بذر و به دست آوردن سیلیمارین است می رسیم .
*** راه اندازی بخش نانو تکنولوژی ، دستیابی به روش تغییر ژن در گل سرخ برای تولید گل رز آبی ، آمادگی در واگذاری دو محصول خرما و سیب مارلینگ که از طریق کشت بافت به دست آمده اند، انجام پروژه خودکفایی تولید مینی تیوبر سیب زمینی و گسترش آن در سطح ملی با مشارکت بخش خصوصی ، تدوین و اجرای برنامه جامع مدیریت بیماری جاروک لیموترش برای اولین بار در کشور، تهیه شناسنامه مولکولی و بانک اطلاعات پسته ایران ،تولید اولین قند رژیمی گالاکتوالیگوساکارید از لاکتوز ضایعات شیر در ایران ،دستیابی به پروتکل تکثیر برخی ارقام خرما از طریق کشت بافت و دستیابی به پروتکل تکثیر انبوه زیتون، از جمله دستاوردهای دیگر این پژوهشکده است .
همچنین این پژوهشکده به عنوان هماهنگ کننده مراکز بیوتکنولوژی کشورهای عضو اکو و رییس کارگروه فنی تکنولوژی های نشانگرهای مولکولی شبکه بیوتکنولوژی منطقه خاور نزدیک و شمال آفریقا است .
این پژوهشکده در سازمان کیفیت آسیا - اقیانوسیه (APQO( و کمیته ملی اخلاق زیستی وابسته به کمیسیون ملی یونسکو عضویت دارد، همچنین پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران برای همکاری دراین بخش با کشور سنگال اعلام آمادگی کرد.
همچنین 152 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه ای به رییس جمهوری از فعالیت های پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تقدیر کردند و خواستار حمایت از فناوری های نوین به خصوص بیوتکنولوژی شدند.
راه اندازی سه گروه جدید با عنوان های گروه هسته ای با کاربرد انرژی هسته ای در بخش کشاورزی ، بیوتکنولوژی سیستم ها و بیوانفورماتیک و به زمین زدن کلنگ اولین گلخانه مهندسی ژنتیکی در خارومیانه از برنامه های سال آینده پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی است .
شماره 008 ساعت 14:13 تمام
۰ نفر