۱۱ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 10505203
T T
۰ نفر

جایگاه نوابغ و نخبه ها در جامعه کجاست ؟ (بخش سوم )

۱۱ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 10505203
جایگاه نوابغ و نخبه ها در جامعه کجاست ؟ (بخش سوم ) ..............................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/06/86 داخلی.علمی.یزدانی.نخبه.
دکتر شهرام یزدانی درادامه این گفت و گو، درباره دوره های مدیریت و رهبری که نخبگان دانشگاه علوم پزشکی می گذرانند می گوید: این دوره ها در چند سطح است، سطح اول شناسایی است که همه می آیند و محک می خوردند.
به گفته وی انتخاب شدگان ، در زمینه های مدیریتی علوم نظری را در سطح بالا می آموزند، سپس وارد سطح کارآموزی مدیریتی شده و به مدیران کنونی سیستم متصل می شوند.
وی می گوید: این افراد چون دانش نظری بسیار قوی دارند، در پایان تحصیلات دانشگاهی، در کنار یک مدیر قرار می گیرد و پس از یک دوره، گزارشی نقادانه به آن مدیر می دهند که به نفع هر دو طرف است.
"فاز بعدی این پروژه، "کارورزی مدیریتی" است که به دانشجویان پروژه- های مداخله ای مدیریتی داده می شود و عملا به تدریج وارد عرصه مدیریت می شوند." یزدانی می گوید: خیلی از افرادی که طی سال های اخیر ما تربیت کردیم، واجد هرگونه صلاحیتی هستند اما از نظر سنی بسیار جوانند و برای قرار گرفتن در رده مدیریتی باید کمی "جا بیافتند." یزدانی می گوید:" تربیت این نیروهای کارآمد مثل کاشتن درخت گردو است، من خودم آدم با حوصله ای هستم. معتقدم کشور ما هزاران سال بدون برنامه ریزی یا بدون برنامه درست درست حالا باید با حوصله برای سال های آینده برنامه ریزی کنیم تا در آینده کارها در اختیار مدیران متخصص و نخبه قرار بگیرد." دکتر یزدانی می گوید: ما دومین نظامی را که شروع به ساخت آن کردیم "برنامه تمایز یافته و رسالت مدار تربیت مدیران و سیاست گذاران نظام- پژوهش و نوآوری" است که برنامه ای سه ساله است.
"این برنامه نیز آغاز شده و برای تمامی اجزای زندگی دانشجویان منتخب برای این نظام پژوهشی ، برنامه ریزی شده است که طی چهار- پنج سال آینده "کاری کنند کارستان." "شعار ما این است: در کشور در حال توسعه، شرط ماندن و خدمت کردن دو چیز است، یکی خدمت بدون چشمداشت و دیگری تحمل جفای خلق و پوست کلفت بودن باشند به طوری که اگر اذیت هم می شوند به کارشان ادامه بدهند." او می گوید: الان دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه ما منشا کارهای بزرگی در خارج از دانشگاه هستند.
"در مدارس تیزهوشان، دانش آموزان از من می پرسند که بهتر است پزشک بشوم یا مهندس یا...؟ به آنها می گویم: هر رشته ای می خواهید انتخاب کنید، فقط هر جا که می روید، مصلح سیستم خودتان بشوید." دکتر یزدانی در پایان این گفت وگو خاطرنشان می کند: امسال سومین سیستم یعنی نظام فرهنگی- اجتماعی در دست راه اندازی است که اساس آن برنامه رسالت مدار تربیت مدیران و سیاست گذاران نظام فرهنگی اجتماعی است.
او می گوید: این سه نظام و برنامه از 15 سیستم طراحی شده است که به آن اشاره کردم و اگر خدا بخواهد برای پیاده سازی این برنامه ها با حوصله جلو می رویم." علمی/1515/1786 شماره 007 ساعت 11:09 تمام
۰ نفر