۲۷ تیر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 10504817
T T
۰ نفر

فست فودها: سیری کاذب، گرسنگی سلولها

۲۷ تیر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 10504817
فست فودها: سیری کاذب، گرسنگی سلولها .................................................
تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/04/86 داخلی.علمی.پزشکی.گزارش.فست فود.
گزارش:مهری میردریکوند متخصصان تغذیه معتقدند مصرف بی رویه فست فودها باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن انسان می شود زیرا این مواد،بیش از نیاز بدن انرژی ایجاد می کند و متعاقب آن افزایش وزن و کمبود مواد غذایی و گرسنگی سلولی در بدن اتفاق می افتد.
فست فود (Food Fast)ها غذاهایی هستند که خیلی آسان و سریع تهیه می شوند و در رستوران هایی با همین نام عرضه می شوند.
یکی از مشتریان ثابت این نوع رستوران ها جوانان و نوجوانان هستند و کودکان نیز از آن دسته افرادی هستند که علاقه زیادی به این نوع غذاهای آماده و سریع و خوشمزه دارند.
از ویژگی های رستوران های فست فود آنست که غذا پس از سفارش بسیار سریع آماده می شود که از مشهورترین آنها می توان از پیتزا، انواع ساندویچ، هات داک، چیپس پنیر و مرغ سرخ کرده به همراه سیب زمینی سرخ کرده نام برد.
این غذاها در رستوران ها در حجم زیادی تولید شده و گرم نگه داشته شده یا پس از سفارش مشتری دوباره گرم می شوند.
در کنار تمام این غذاها نوشابه های گازدار معمولا از قلم نمی افتد که بنا بر اظهار متخصصان مضرات بسیاری را برای بدن به دنبال دارد.
"ناهید شوقی" کارشناس تغذیه و رژیم های درمانی گفت بدن انسان به 50 نوع ماده حیاتی نیاز دارد تا این مواد به میلیاردها سلول برسد.
به گفته وی در یک رژیم غذایی مناسب ، 55 تا 65 درصد انرژی از طریق هیدراتهای کربن، 15 تا20 درصد از طریق پروتئین ها و 25 تا 35 درصد از طریق چربی هااحتیاجات بدن برطرف می شود.
وی می گوید افزودنی های موجود در مواد غذایی به اصطلاح فست فود مشکلاتی را در بدن ایجاد می کند از جمله منجر به اختلال در دستگاه عصبی نظیر سردردها، مشکلات پوستی همچون خارش، ضایعات موضعی پوستی و کهیر، اختلال در دستگاه تنفس همچون سرفه، آسم، پولیپهای بینی و اختلالات تنفسی می شود.
وی افزود مصرف زیاد فست فودها در دستگاه گوارش نیز مشکلاتی ایجاد می کنند از جمله ایجاد یبوست، نفخ، سوزش معده، و در مواردی ضایعات زبان و مخاط دهان را به دنبال دارد.
این کارشناس تغذیه گفت مصرف اندک غذاهای آماده و فست فود در شرایطی همچون همراه با گوجه فرنگی، کاهو، آب میوه های طبیعی و دوغ کم نمک منعی ندارد.
نوشابه ها عمدتا از آب تصفیه شده، افزودنی های مصنوعی و شکر تصفیه شده تولید می شوند.
اسید موجود در نوشابه های گازدار موجب فرسایش مینای دندان شده و همچنین قند بالای این محصولات، پوسیدگی دندان ها را تسریع می کند.
نوشابه ها فاقد ارزش غذایی بوده و به خاطر میزان قند بالایشان دارای کالری زیادی می باشند که تمام رژیم های لاغری سفت و سخت شما را نقش بر آب می کند.
کارشناس تغذیه در این زمینه می گوید وجود گاز CO2 در معده تحت تاثیر آب و نمک تبدیل به بیکربنات سدیم و اسیدکلریدریک شده که افزایش این اسید در معده سرعت هضم و تخلیه معده را موجب می شود اما با افزایش مصرف آنها، اسید کلریدریک ترشح شده در معده کاهش یافته و نیاز به گاز CO2 نوشابه جهت افزایش تولید اسید کلریدریک بیشتر می شود و زمینه بروز اختلالات گوارشی و مشکلات معده افزایش می یابد.
عضو انجمن تغذیه ایران افزود همچنین وجود کافئین موجود در نوشابه ها که تقریبا به میزان 35 تا55 میلی گرم در هر بطری وجود دارد می تواند باعث پرخونی معده و تحریک ترشح اسید معده شود و زمینه را جهت زخم معده آماده می کند.
* فست فودها و سوء تغذیه رئیس انجمن گوارش و کبد اطفال در این زمینه می گوید مصرف غذاهای پرکالری علاوه بر اینکه منجر به چاقی می شود باعث ایجاد سوء تغذیه در کودکان می شود این در حالیست که معمولا اینطور تصور می شود که کودکان لاغر دچار سوء تغذیه هستند در حالیکه سوء تغذیه در کودکان چاق که غذاهای چرب و پرکالری مصرف می کنند نیز وجود دارد.
دکتر "غلامرضا خاتمی" عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه سوء تغذیه باعث ضعف سیستم ایمنی کودکان می شود افزود خیلی از کودکان بطور مکرر به اسهال، عفونت های ریوی، عفونت های سیستمیک همچون عفونت های خون و سینه پهلو مبتلا می شوند که علت اصلی این مشکلات سوء تغذیه است.
این فوق تخصص گوارش کودکان با اشاره به اینکه برخی از میان وعده ها مثل چیپس و پفک به میزان زیاد در کودکان استفاده می شود افزود این گونه مواد غذایی نه کالری مناسب دارد و نه پروتئین مورد نیاز را تامین می کنند به همین خاطر توصیه می شود والدین کودکان را با غذاهای بهتری آشنا کنند و اگر کودک به ساندویچ علاقه دارد مادر مثلا کتلت بپزد و به شکل ساندویچ به کودک بدهد.
دکتر خاتمی گفت توصیه ما به مادران این است که ضمن تامین تغذیه مناسب برای فرزاندانشان از مصرف فست فودها و غذاهای پرکالری در آنها خودداری کنند.
* نقش فست فودها در ابتلا به دیابت فست فودها یا غذاهای آماده به علت اینکه حاوی مقدار زیادی چربی و مواد افزودنی هستند مقدار زیادی کالری به بدن وارد می کنند که منجر به چاقی و زمینه ساز ابتلا به دیابت می شوند.
امروزه معیار و انگیزه تمایل افراد به غذا بر اساس نیاز واقعی بدن نیست بلکه معیار انتخاب غذا را خوشمزه بودن آن می دانند و از آنجا که فست فود(همبرگر، چیز برگر، پیتزا و ...) به علت مواد افزودنی و نمک فراوانی که دارند خوشمزه ترند، افراد تمایل بیشتری به مصرف آنها دارند.
در گذشته افراد زمان بیشتری را صرف غذا پختن می کردند و ضمن تحرک و فعالیت غذا را آماه می کردند ولی امروزه مردم ضمن اینکه تحرک ندارند، غذاهای آماده شده را بصورت غذاهایی چرب، خوشمزه و پرکالری را به راحتی در دسترس دارند.
رئیس انجمن دیابت ایران در این زمینه می گوید "فست فودها" به علت اینکه حاوی مقدار زیادی نمک هستند منجر به پرفشاری خون که یکی از عوامل خطر (ریسک فاکتورهای ) ابتلا به دیابت است می شوند.
دکتر رجب با اشاره به اینکه مقدار مصرف نمک در ایرانیها بسیار بالاست افزود بدن انسان در طول روز فقط به حداکثر 5 گرم نمک نیاز دارد در حالیکه بیشتر مردم این ماده را تا 12 گرم در روز مصرف می کنند.
به گفته وی با توجه به اینکه اغلب غذاها و بخصوص فست فودها خواه ناخواه دارای مقادیر بسیاری نمک و به عبارتی "نمک مخفی" هستند افراد باید از مصرف نمک اضافی خودداری کنند.
تغذیه سنتی ایرانی با توجه به اینکه شامل مصرف مواد غذایی از جمله میوه، سبزی و نان است، از آنجا که حاوی مقدار زیادی فیبر است، بهترین شیوه غذایی برای کنترل بیماری ها محسوب می شود.
* مصرف زیاد غذاهای آماده و ابتلا به پوکی استخوان به گفته یک پزشک متخصص داخلی مصرف فراوان غذاهای آماده یا "فست فودها food fast" با تامین نکردن مواد مورد نیاز بدن سن ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.
دکتر "کیوان الچیان" عضو جامعه پزشکان متخصصین داخلی گفت پوکی استخوان بیماری است که معمولا در دهه های 5 و 6 زندگی بروز می کند ولی مصرف بی رویه غذاهای آماده و مواد غذایی فاقد ویتامین مورد نیاز بدن باعث شده این بیماری در دهه دوم و سوم زندگی هم مشاهده شود.
وی با اشاره به تغییر در نوع تغذیه و ذائقه مردم گفت در نتیجه این تغییر ذائقه از طرفداران غذاهایی همچون انواع خورش سبزیجات، کرفس، بامیه یا قارچ کنار کم شده و به مصرف کنندگان انواع فست فودها افزوده شده است.
شده اند.
این متخصص بیماری های گوارش و کبد اضافه کرد بسیاری از فست فودها با حرارت بالا، نمک و فلفل و سایر افزودنی ها تهیه می شوند که همگی آنها در زمینه سازی برای ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش موثرند.
دکتر الچیان اضافه کرد مواد نگهدارندای که درانواع سوسیس و کالباس و غیره به کار برده می شود همراه با نمک و فلفل و چربی به کار رفته در آنها می تواند مشکلات جدی برای دستگاه گوارش ایجاد کند.
علمی/1920/1786 شماره 018 ساعت 14:48 تمام
۰ نفر