۱۱ تیر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 10504438
T T
۰ نفر
گسترش بیابان ها: بزرگترین چالش زیست محیطی عصر .....................................................
تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/04/86 علمی.تغییر آب و هوا.گسترش بیابان.
تغییرات آب و هوا در قسمت های مختلف جهان خود را به صورت های بسیار متفاوتی نشان می دهد.
به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس از سازمان ملل، در حالیکه جاری شدن سیل در چندین قسمت جهان موجب ترس و نگرانی کشورهای کوچک جزیره ای و جوامع ساحلی شده است. در بسیاری از دیگر مناطق، گسترش بیابان و یا تبدیل زمین های حاصلخیز به "اراضی خشک" است ثبات بین المللی را تهدید می کند.
گسترش بیابان ها "بزرگترین چالش زیست محیطی عصر" لقب گرفته است.
یک تحلیل جدید از "دانشگاه سازمان ملل" که پنجشنبه گذشته در مقر جهانی سازمان ملل در نیویورک ارائه شد، به دولت ها توصیه می کند تا در رویکردهای خود نسبت به این موضوع کاملا تجدیدنظر کنند و یا یک نسل بعد منتظر مهاجرت دسته جمعی مردمی باشند که از سرزمین آباء و اجدادی خود در اراضی پایین تر از سطح دریا، رانده شده اند.
کارشناسان می گویند از بین رفتن حاصلخیزی خاک و تنزل کیفی خدمات حیاتی طبیعت به انسانها، جهان را با تهدیدهای قریب الوقوعی روبرو کرده است.
برای مقابله با این تهدید کارشناسان پیشنهاد می کنند که خط مشی ها تقریبا در تمام سطوح دولت اصلاح شود.
پروفسور "هانس فان گینکل" معاون دبیرکل و رییس دانشگاه سازمان ملل گفت، اجرای سیاست های موثر و روش های کشاورزی پایدار برای جلوگیری از کاهش کیفیت اراضی خشک لازم و ضروری است.
حدود 200 کارشناس از 25 کشور اواخر سال گذشته پس از یک نگاه عمقی و ریشه یابی گسترش بیابان ها، اواخر سال گذشته میلادی در الجزایر تحلیلی از این مشکل ارایه کردند.
در این تحلیل از دولت ها مصرانه خواسته شده است تا یک بررسی فراگیر و رویکرد منجسم تر و هماهنک تری را برای برخورد با گسترش بیابان ها، تغییرات اقلیمی، کاهش فقر و سایر نگرانی های عمومی اتخاذ کنند.
این تحلیل با برجسته ساختن دهها مشکل و ناهماهنگی ها در زمینه سیاست گذاری در تمامی سطوح، اعلام می کند که اکثر تصمیمات در زمینه مبارزه با گسترش بیابانها، بطور مجزا توسط بخش های مختلف دولت اتخاذ شده و برخی از آنها نه تنها مفید نبوده بلکه نتایج منفی در بر داشته است.
فان گینکل گفت، برخی نیروهای جهانی سازی در راستای تلاش برای کاستن از نابرابری اقتصادی و ریشه کن کردن فقر، باعث وخیم تر شدن مشکل گسترش بیابان ها می شوند.
اما آنچه دراین میان بزرگترین وحشت و نگرانی را از بی ثباتی بین المللی به وجود می آورد، مهاجرت دسته جمعی است.
حدود دو میلیارد نفر یا به عبارتی یک سوم جمعیت جهان، قربانی بالقوه تاثیرات تدریجی گسترش بیابان هستند.
گمان می رود ظرف ده سال آینده، حدود 50 میلیون نفر با خطر جابجایی ناشی از گسترش شدید بیابان ها روبرو شوند که این تعداد به اندازه جمعیت کشور بزرک مانند افریقای جنوبی یا کره جنوبی است.
گینکل می گوید، مقابله با گسترش بیابان یک بخش حیاتی و ضروری برای سازگار شدن با تغییرات اقلیمی و کاهش اتلاف تنوع زیستی جهان است.
وی افزود، دانشگاه سازمان ملل در ده سال گذشته تاکید کرده است که برای مقابله با گسترش بیابانها، آیین نامه هایی بخش های مختلف دولت باید با یکدیگر ارتباط و هماهنگی داشته باشند.
دانشگاه سازمان ملل از دولت ها مصرانه خواسته است تا مهاجرت های ناشی از مسائل زیست محیطی، عواقب اقتصادی و بوم شناسی آن را بهتر تعریف و درک کنند و برای به رسمیت شناختن قانونی آن و مساعدت به مهاجران زیست محیطی یک چارچوب جهانی ایجاد کنند.
علمی/9136/1786 شماره 013 ساعت 06:14 تمام انتهای پیام N11.06-06-14
۰ نفر