۲۹ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 10504211
T T
۰ نفر

تولید پلیمر از ضایعات صنایع پتروشیمی

۲۹ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 10504211
تولید پلیمر از ضایعات صنایع پتروشیمی ...............................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/03/86 داخلی.علمی.رنک.پلیمر.
مسوول دفتر نظارت و ارزیابی پژوهشگاه صنایع رنک گفت: برای نخستین بار در کشور از ضایعات تولید لوله پی وی سی (pvc) در صنایع پتروشیمی ، نوعی پلیمر با کیفیت بالا به دست آمد.
بهزاد شیرکوند هداوند روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: همه روزه مقادیر بسیار زیادی ضایعات از تولید لوله پی وی سی تولید و سوزانده می شوند.
وی اظهارداشت: این فرآیند علاوه براینکه هزینه هایی را برصنایع پتروشیمی تحمیل می کند، گازهای سمی خطرناکی را حین سوختن تولید می کند که باعث آلودگی شدید محیط زیست و در نتیجه آسیب رساندن به سلامت انسان می شود.
شیرکوند هداوند اضافه کرد: اولین راه حل برای اینکه به نحو مفیدی بتوان از این ضایعات استفاده و از سوزندان آن ها جلوگیری کرد، جداسازی مواد تشکیل دهنده آنها بود، اما با مطالعات انجام گرفته این نتیجه به دست آمد که نمی توان حلال هایی با درجه خلوص بالا که دوباره در فرآیند تولید پی وی سی مورد استفاده قرار گیرد ، بدست آورد.
وی که خود مجری این طرح بود افزود: بنابراین روش پلیمر کردن ضایعات شکل گرفت که عامل " پلی سولفاید" به " پلی سولفاید پلیمر جامد " و بعد از آن مایع تبدیل شد.
به گفته وی ، مواد باقیمانده از این تبدیل ، آب نمک است که در صنایع پتروشیمی کاربرد دارد.
مسوول دفتر نظارت و ارزیابی پژوهشگاه صنایع رنک با اشاره به اینکه پلی سولفاید پلیمر ، پلیمری بسیار پرکاربرد با خواص قابل توجه است اظهار داشت: این پلیمر در برابر اوزون، نور، اکسیژن ، آب ، روغن ها و بسیاری از حلال ها بسیار مقاوم است و با توجه به نوع آن دارای انعطاف پذیری، قابلیت ارتجاع و مقاومت کششی بالا می باشد.
وی تصریح کرد: با توجه به این خواص ، پلیمر به دست آمده برای انواع مصارف پوشش، درزبندی، عایق کاری، قالب گیری و نگهداری مواد و حمل و نقل استفاده می شود.
شیرکوند هداوند گفت: در حال حاضر تحقیقات در مورد استفاده های دیگر از پلی سولفاید پلیمر مایع و جامد در صنایع مختلف ادامه دارد.
علمی/7251/1584 شماره 028 ساعت 15:17 تمام انتهای پیام N29.13-15-17
۰ نفر