۷ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 10503774
T T
۰ نفر
پیوند مغز استخوان، شانس زندگی را در بیماران تالاسمی افزایش می دهد ................................................................
ایلام ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 07/03/86 داخلی.علمی.بهداشتی.تالاسمی.
یک کارشناس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: براساس بررسیهای انجام شده پیوند مغز استخوان شانس زندگی را در افراد مبتلا به تالاسمی افزایش می دهد.
"کامران منصوری" روز دوشنبه در سمینار "تالاسمی" که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی ایلام برگزار شد، افزود: پیوند مغز استخوان بهترین درمان برای درمان بیماران تالاسمی است و تا 90 درصد در افزایش امید به زندگی بیماران تالاسمی موثر است.
وی ادامه داد: کمتر از 20 درصد بیماران تالاسمی بدون پیوند مغز استخوان عمری بیشتر از 14 سال می کنند اما با انجام این پیوند حدود 91 درصد این افراد بیشتر از 14 سال عمر می کنند.
وی اظهار داشت: بر اساس آمار رسمی، تاکنون 20 هزار بیمار تالاسمی شدید "ماژور" در کشور شناسایی شده اند.
وی اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد که شش درصد از کل جمعیت کشور شامل 3 میلیون و 600 هزار نفر نیز ناقل بیماری تالاسمی خفیف "مینور" هستند.
وی تصریح کرد: هزینه درمان یک بیمار تالاسمی در طول 15 سال 100 هزار دلار است در حالیکه هزینه پیشگیری از این بیماری تنها دو دلار است.
یکی دیگر از پزشکان ایلامی در این سمینار گفت: اهمیت کار مراکز مشاوره قبل از ازدواج، باید بیشتر به مردم معرفی شود تا با انجام آزمایشات قبل از ازدواج از بروز این بیماری پیشگیری کنند.
دکتر "قیصر کشاورز"، پایین بودن سطح آگاهی، بالابودن هزینه های مشاوره ژنتیک و نبودن پوشش بیمه های مختلف برای انجام آزمایشات با هزینه کم را از جمله دلایل بالابودن شمار بیماران تالاسمی در کشور ذکر کرد.
وی در ادامه به معرفی بیماری تالاسمی و چگونگی ایجاد آن اشاره کرد و گفت: بیماری تالاسمی ناشی از ساخته نشدن و ناقص بودن زنجیره هموگلوبین خون است.
وی اظهار داشت: مشکلات یک بیمار تالاسمی شامل ضعف جسمی و رشد کم، تزریق خون و درد آن، تزریق مداوم دسفرال و صرف هزینه بالا، تغییر شکل و رشد ناهنجار جمجمه و بروز مشکلات روانی و نگرانی از آینده بیمار و عمر کم در این افراد است.
در ادامه این سمینا چهار مقاله تخصصی در خصوص چگونگی شکل گیری بیماری تالاسمی در هموگلوبین خون توسط اساتید کامران منصوری، دکتر کشاورز، دکتر حایری و دکتر عباسی بررسی و ارایه شد.
این سمینار یک روزه با همکاری کمیته تحقیقات و پژوهش آموزشکده پیراپزشکی ایلام برگزار شد که شمار زیادی از اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در آن حضور داشتند.ک/2 534/633/566 شماره 003 ساعت 21:12 تمام انتهای پیام N07.41-21-12
۰ نفر