۱ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 10503610
T T
۰ نفر
ژل تهیه شده از خون بیمار التیام زخمها را سرعت می بخشد ......................................................
تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/03/86 خارجی.علمی.پزشکی.
پژوهشگران دریافتند درمان زخمهای پوستی با ژل تهیه شده از پلاکت خون خود بیمار، التیام زخمها را سرعت می بخشد.
پزشکان با این شیوه خواهند توانست توان التیام بخشی طبیعی بدن را در اختیار بگیرند.
به گزارش پایگاه اینترنتی رویترز، زخمهای پوستی که با این ژل درمان شدند ده درصد سریعتر از زخمهای همین افراد که فقط با یک پماد آنتی بیوتیک درمان شدند التیام یافت.
پژوهشگران هشدار دادند این تحقیق کوچک مقدماتی است و فقط بر روی 8 بیمار انجام شده است اما این ایده می تواند شیوه درمان زخمها از برشهای جراحی تا جراحات داخلی را متحول کند.
دکتر دیوید هام سرپرست این تحقیق از دانشکده پزشکی دانشگاه سین سیناتی در اوهایو می گوید بجای آنکه منفعلانه منتظر التیام زخم باشیم اکنون می توان با دخالت فعال التیام آن را سرعت ببخشیم.
التیام بهتر زخم می تواند به ترخیص سریعتر بیماران از بیمارستان بعد از عمل کمک کند و احتمال بروز عوارض را کاهش دهد. همچنین این شیوه می تواند در بیمارانی مانند دیابتی ها یا بیمارانی که شیمی درمانی می کنند و التیام زخم در آنها کندتر است، مفید واقع شود.
محققان قصد دارند در مرحله بعد تحقیق بزرگتری انجام دهند.
زخمهایی که التیام کامل آنها 28 تا 30 روز به طول می انجامد وقتی ژل غلیظ شده به آنها مالیده شد،د دو تا سه روز زودتر بهبود یافتند.
محققان خون بیمار را فرآوری کرده و به پلاسمای غلیظ شده مملو از پلاکت تبدیل کردند و سپس از آن ژلی ساختند که می توان آن را مستقیم روی زخم قرار داد.
در این مطالعه 10 زخم کوچک بر روی چهار مرد و چهار زن داوطلب ایجاد شد به این صورت که روی هر ران پا پنج زخم بوجود آمد. سپس بر روی یک ران این ژل استعمال شد و فرایند التیام زخم به مدت شش ماه تحت نظر قرار گرفت.
با تغلیظ خون بیمار و استفاده از آن بر روی زخم خود او، فاکتورهای رشد که در التیام زخم موثرند برای درمان زخم ایجاد شد.
در این مطالعه از هیچ ماده خارجی بر روی زخم استفاده نشد.
نتایج این مطالعه در مجله "آرشیو جراحی پلاستیک صورت" Surgery Plastic Facial of Archives" منتشر شده است.
علمی./1584/1786 شماره 003 ساعت 49:10 تمام انتهای پیام N01.14-49-10
۰ نفر