۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 10503595
T T
۰ نفر

پیش بینی طولانی ترین و کوتاه ترین عمر مردم جهان

۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 10503595
پیش بینی طولانی ترین و کوتاه ترین عمر مردم جهان .................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 30/02/86 علمی.سازمان بهداشت جهانی.امید به زندگی.
سازمان بهداشت جهانی روز جمعه اعلام کرد، پسری که در جمهوری کوچک "سان مارینو" محاط در خاک ایتالیا، به دنیا می آید احتمالا تا 80 سالگی که طولانی ترین میزان امید به زندگی مردان در جهان، زندگی خواهد کرد.
این در حالی است که چشم اندازهای امید به زندگی دختران در ژاپن و 30 کشور دیگر از این هم بهتر است.
پایگاه اینترنتی آسوشیتدپرس به نقل از "آمار بهداشت جهانی 2007" که توسط سازمان بهداشت جهانی تهیه شده، گزارش داد، کوتاه ترین امید به زندگی مردان 37 سال است که در "سیرالئون" ثبت شده است و با کمترین امید به زندگی زنان مربوط به کشور افریقایی سوازیلند است، برابر است.
امید به زندگی زنان در ژاپن، که بطور سنتی طولانی ترین طول عمر را در جهان دارند، 86 سال است که مشابه آمار سال گذشته است.
این در حالی است که امید به زندگی مردان در سان مارینو که سال گذشته برابر با مردان ژاپنی در 79 سالگی ثبت شده بود، یک سال بیشتر شده است.
امید به زندگی مردان در آمریکا 75 سال است در حالیکه زنان آمریکایی می توانند به 80 سالگی برسند.
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، ارقام میزان امید به زندگی بر اساس سال 2005 هستند.
پس از سان مارینو بیشترین امید به زندگی مردان در استرالیا، ایسلند، ژاپن، سوئد و سوییس در 79 سالگی و سپس کانادا، اسراییل، ایتالیا و موناکو و سنگاپور در 78 سالگی ثبت شده است.
امید به زندگی در فرانسه که با چند کشور دیگر از جمله نیوزیلند و انگلیس در جایگاه دوازدهم قرار دارد 77 سال و در آلمان 76 سال است.
در کوبا که از جمله کشورهایی است که در کنار آمریکا در جایگاه سی و سوم قرار دارند، امید به زندگی 76 سال است.
کشورهایی که میزان عمر زنان در آنها طولانی است عبارتند از موناکو با 85 سال و آندورا، استرالیا، فرانسه، ایتالیا، سان مارینو، اسپانیا و سوییس با 84 سال.
امید به زندگی زنان در کانادا، ایسلند و سوئد 83 سال است و آلمان در گروهی قرار دارد که امید به زندگی زنان در آن 82 سال است.
این میزان در انگلیس 81 سال است. کاستاریکا و دانمارک به همراه آمریکا در جایگاه سی و دوم قرار دارند و میزان امید به زندگی زنان در این کشورها 80 سال است.
افغانستان بدترین جایگاه را برای نوزادان دارد بطوریکه از هر هزار نوزادی که در این کشور متولد می شود 165 نوزاد می میرند. این میزان با دو نوزادی که در هر هزار تولد در سنگاپور و یا ایسلند جان خود را از دست می دهند، قابل مقایسه است.
با وجود این سیرالئون از لحاظ میزان زنده ماندن مادران پس از تولد نوزاد از افغانستان بدتر است بطوریکه در هر صد هزار زایمان در این کشور دو هزار مادر جان خود را از دست می دهند.این در حالی است که در افغانستان این میزان هزار و 900 نفر است.
ایرلند با داشتن میزان مرک و میر چهار مادر در صد هزار زایمان بهترین عملکرد را در این زمینه داشت و به دنبال آن اسپانیا، ایتالیا، فنلاند، کانادا و استرالیا با میزان مرک و میر پنج مادر قرار دارند.
رژیم غذایی اغلب یک عامل عمده در میزان امید به زندگی محسوب می شود اما این گزارش دلایل خاصی برای میزان امید به زندگی در هر کشور ارائه نداده است.
با این وجود در این گزارش آمده است که بسیاری از کشورها هزینه بسیار اندکی صرف بهداشت می کنند.
در این گزارش آمده است مصرف توتون " در میان فقیرترین مردم جهان رواج بسیار دارد" و امید به زندگی در برخی کشورها می تواند با میزان بالای بیماری هایی مانند اچ.آی.وی/ ایدز و سل ارتباط داشته باشد.
علمی/9136/1786 شماره 020 ساعت 35:14 تمام انتهای پیام N30.14-35-23
۰ نفر