۲۰ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 10501704
T T
۰ نفر

اینترنت ضرورت یا خطر ؟

۲۰ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 10501704
اینترنت ضرورت یا خطر ؟ غرب به راههای کنترل می اندیشد (1) ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/03/20 علمی آموزشی. جامعه اطلاعاتی .فرانسه .کودکان پاریس- اینترنت ضرورت جهان امروز ما است و کمتر خانه ای در کشورهای غربی است که از نفوذ و رد پای این موجود نو پدید در امان مانده باشد.
بسیاری از کشورهای جهان سوم و رو به توسعه نیز ناگزیر در پی اقبال و ابتکار غربی ها روبه این امکان نو آورده ونیازهای خود را با آن گره زده اند.
این فناوری نو که امروزه بسیاری از نیازهای مردمان را رفع می کند و برای دولتها نیز اسباب سرعت و شفافیت شده است، خالی از نقص نیز نیست.
اینک در غرب امکان ارتباط سنتی همچون تلفن درقالب یک بسته کامل شامل خدماتی از قبیل اینترنت، تلفن و تلویزیون عرضه می شود و قطع ارتباط با اینترنت کمابیش به معنای قطع ارتباطات تلفنی و تلویزیونی نیز هست.
این همه ارتباط تنگاتنگ و نیاز روزمره که آدمیان را بهدنبال این ابزار جدید ارتباطی کشانیده ؟ فاصله ها را کم کرده و شفافیت ناشی ازآن سبب شده تا کمتر بتوان مرزی میان مخاطبان و کاربران آن قایل شد.
استفاده روزمره از این امکان ارتباطی در خانواده ها محدود به والدین نیست و امروزه فرزندان نیز از این ابزار استفاده های متنوعی می کنند.
بازی، آموزش، موسیقی، فیلم و تماس های دوستانه بخشی از ارتباطی است که بچه ها را سرگرم می کند.
این همه تنوع و امکان، زیان های مربوط به خود را نیز دارد و هر چند که همچون هر پدیده جدید دیگر نتوان در ابتدای امر دامنه و میزان زیانهای آن را تعیین کرد، با گذشت زمان می توان ابعاد مختلف سود و زیان آن پدیده را نشان داد.
از چند سال گذشته به این سو محققان آموزشی و تربیتی و جامعه شناسی نسبت به استفاده فرزندان خانواده ها از این وسیله حساس شده و جوانب مختلف این امر را زیر نظر گرفته اند.
استفاده از این امکان گاه تا اندازه ای رواج یافته که می توان از آن به عنوان ابتلای فرزندان به این امکان جدید ارتباطی نام برد وهمین فرزندان مبتلای به اینترنت ؟ اسباب نگرانی والدین و کارشناسان شده اند تا جایی که گاه از اینترنت به عنوان یک خطر برای این مقطع سنی حساس و شکننده از جامعه یاد می کنند.
وجود اینترنت نامحدود در خانه و نبودن مهارها و احتیاطهای لازم و کافی برای نوجوانان به اندازه ای است که انجمن های مسئول فرانسوی در این حوزه را بر آن داشته تا با هشدار به والدین آنان را نسبت به دادن آگاهی های لازم به فرزندان پیش از ورود نامحدود به اینترنت، حساس سازند.
والدین بسیاری نیز حساس شده اند. ولی راه ایجاد ممنوعیت یا در واقع مصونیت فرزندان خویش را بخوبی نمی دانند.
به علاوه بسیاری از آنان راه های ورود به رایانه و استفاده از اینترنت را به اندازه فرزندان خود نمی شناسند.
یک نظرسنجی موسسه ایپسوس فرانسه نشان می دهد که 52 درصد از والدین از این بابت نگرانند که فرزندان سنین شش تا 17 ساله آنها در اینترنت به مسایل و مواردی برخورد کنند که متناسب با نیازهای سنی آنها نیست.
این عدد در نزد والدینی که فرزندان انها در فاصله سنی 15 تا 17 سال قرار دارند بیشتر می شود و نگرانی آنها با نزدیک شدن فرزندان به سن بلوغ افزایش می یابد.
یکی از این انجمن ها ، بنیادی برای اطفال است که با تنظیم ساز و کاری با نظام قضایی فرانسه، مسایل مربوط به ارتباط فرزندان با اینترنت را زیر نظر گرفته و خبر از انتشار و گردش بیش از دو میلیون تصویر عریان کودکانی می دهد که هر روز بر روی اینترنت در حال افزایش است و آینده کودکان را تهدید می کند.
مسئولان این بنیادها و انجمن های دفاع از کودکان به رسانه ها گفته اند که هرچه زمان می گذرد والدین و اولیاء اطفال هوشیارتر از پیش می شوند و با وسایلی که در بازار موجود است می توان ساز و کارهای موثرتری را برای مقابله با سوء استفاده اینترنتی از کودکان ایجاد کرد.
همین نهادهای مردمی با اعمال دقت و هشیاری ؟ صدها پرونده برای افراد متخلف در دادگستری فرانسه فراهم کرده و برخی از آنها را به مجازات های مختلفی نیز محکوم کرده اند.
آنهامعتقدند که کودکان نسبت به خطرهایی که اینترنت آنها را تهدید می کند هوشیار نیستند و حتی برخی از این بچه ها با انتشار تصاویر شخصی و خانوادگی ندانسته زمینه را برای ارتکاب جرایم اینترنتی فراهم می سازند.
اما از نظر کارشناسان، مشکل اینترنت برای کودکان محدود به این تصاویر نیست.
در حوزه جرایم رایانه ای باید از تصاویر خلاف اخلاق مربوط به بزرگسالان، تشویق به خودکشی، آموزش روشهای انفجاری و تخریبی و نیز ترویج مدگرایی مضر به سلامت همچون لاغری های مفرط یاد کرد که سلامت روحی و روانی کودکان را در غرب به خطر انداخته است.
به گفته مسئولان این انجمن ها بسیاری از والدین حتی نسبت به ابعاد این خطرات آگاه نیستند؟ یا راههای برخورد با این زمینه ها را نمی دانند.
همین بررسی ها نشان می دهد که 77 درصد از کودکان شش تا 17 سال بطور مرتب و 31 درصد از آنها هر روز از اینترنت استفاده می کنند و این رقم روزانه در میان نوجوانان 15 تا 17 ساله به 65 درصد می رسد.
برای یاری رساندن به والدین این فرزندان نرم افزارهایی طراحی شده است که می توان با استفاده از آنها راه ورود و استفاده فرزندان را مهار کرد و این نرم افزارها به صورت روز افزونی در حال تنوع و گسترش است.
کار هشدار و یاری رسانی به والدین در اندازه ای است که موسسات خدمات اشتراک اینترنتی این نرم افزارها را به صورت رایگان در اختیار والدین و مشتریان خود می گذارند.
والدین فرانسوی از این گله مندند که چرا اطلاعات کافی برای هشیاری و مقابله با این خطرات و ایمن سازی استفاده از اینترنت در اختیار آنها گذاشته نمی شود. یا این که این نرم افزارها بطور کامل و صد درصد نمی توانند از بروز این خطرات پیشگیری کنند.
بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند گفت و گوی دوستانه و راهگشا با فرزندان بهترین راه پیشگیری از خطرات موجود اینترتی است.
والدین می توانند با تذکر نکاتی سودمند فرزندان را به خطرات انتشار تصاویر، دادن اطلاعات خصوصی و گذاشتن قرار دیدار و آشنایی عمیق تر آگاه سازند.
ادامه دارد...
اروپام 1375**1440** شماره 027 ساعت 19:38 تمام
۰ نفر