۷ آبان ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 10500564
T T
۰ نفر
مرکز شماره 2 جمع آوری پلاسما در شمال غرب تهران گشایش شد ........................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 07/08/1390 علمی آموزشی.پلاسما.دارو تهران - براساس مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مرکز شماره 2 جمع آوری پلاسما درشمال غرب تهران گشایش یافت .
به گزارش ایرنا ، دکتر "محمد شاه بختی" رییس مرکز جمع آوری پلاسما با بیان این مطلب خاطرنشان کرد : این مرکز با ظرفیت کامل 18 تخت پلاسماگیری، جدیدترین تجهیزات، آخرین تکنولوژی روز اروپا و حداقل 20 نیروی متخصص (پزشک و پرستار) راه اندازی شده است و می تواند پاسخگوی 140 داوطلب اهدای پلاسما در روز باشد.
وی اظهارداشت: به زودی مرکز شماره 3جمع آوری پلاسما در شرق تهران (تهرانپارس) و مرکز شماره4 درشهرری راه اندازی می شود و به ترتیب این مراکز در سال های 2012 میلادی و 2013 میلادی مورد بهره برداری قرار می گیرند .
شاه بختی افزود : با راه اندازی این مراکز و پشیبانی هرچه بیشتر داوطلبان خیر و نیکوکار برای اهدای پلاسما، به تحقق هدف "تاسیس پالایشگاه برای فرآوری پلاسماهای اهدایی و تهیه داروی بیماران خاص در کشور" سرعت می بخشیم.
وی گفت : در حال حاضر امکان فرآوری پلاسما و تهیه داروهای مشتق از آن در داخل کشور وجود ندارد از این رو با شرکت معتبر آلمانی قراردادی بسته شده است تا پلاسماهای جمع آوری شده در داخل کشور به آلمان ارسال شود تا پس از فرآوری و تبدیل آن به داروهای خاص، برای استفاده بیماران ایرانی به کشور تحویل داده شود .
شاه بختی ادامه داد:داروهای تهیه شده از پلاسمای هموطنان نیکوکار پس از ورود به کشور، تحت نظارت وزارت بهداشت کشورمان و از طریق داروخانه های مجاز در درمانگاه ها و بیمارستان ها، در اختیار بیماران قرار می گیرد.
وی افزود : فعالیت مراکز جمع آوری پلاسما در راستای تحقق توصیه سازمان بهداشت جهانی به تمامی کشورها مبنی بر "تولید دارو برای بیماران هر کشور از پلاسمای شهروندان همان کشور" انجام می شود تا به این وسیله از ورود بیماری های بومی و ناشناخته هر کشور به کشور دیگر جلوگیری شود.
رییس مرکز جمع آوری پلاسما اظهار داشت :با افزایش اهداکنندگان پلاسما و جمع آوری هرچه بیشتر پلاسمای هموطنان، دستیابی به ظرفیت لازم برای فعالیت یک پالایشگاه (200 تا 250 هزار لیتر درسال) و تاسیس آن در کشور امکان پذیر می شود و درپی آن اهدافی همچون خودکفایی و تامین نیاز دارویی کل بیماران خاص کشور، دسترسی سریعتر بیماران به داروهای خاص و همچنین کاهش قیمت این داروها در کشور دست می یابیم . به گفته وی مرکز شماره یک جمع آوری پلاسما تاکنون پاسخگوی بیش از 210 هزار مراجعه کننده داوطلب اهدای پلاسما بوده که 153 هزار مراجعه منجر به اهدا شده است.حاصل این تعداد اهدا، جمع آوری106 هزار لیتر پلاسما بوده است .
علمی **1354**1581
۰ نفر