۱۲ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 10500255
T T
۰ نفر

برنده جایزه نوبل پزشکی جایزه خود را ندید

۱۲ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 10500255
برنده جایزه نوبل پزشکی جایزه خود را ندید ........................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 12/07/1390 علمی آموزشی.نوبل 2011.پزشکی تهران- یکی از سه برنده جایزه نوبل پزشکی در سال 2011 دو روز پیش از اعلام برنده این جایزه جهانی، براثر سرطان درگذشت و از دریافت جایزه خود بازماند.
به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، ;رالف اشتاینمن ; که در زمینه بهبود سیستم ایمنی فعالیت های تحقیقاتی شگرفی انجام داده بود به همراه ;بروس باتلر ; و ;جولز هافمن ; که آنها نیز در زمینه سیستم ایمنی فعالیت می کردند جایزه نوبل پزشکی 2011 را از آن خود کردند.
اشتاینمن 67 ساله روز جمعه گذشته یعنی سه روز پیش از تماس تلفنی کمیته نوبل، بر اثر سرطان لوزالمعده جان خود را از دست داد و هرگز ندانست که نوبل پزشکی 2011 به وی رسیده است.این دانشمند چهار سال با بیماری خود مبارزه کرد. با این حال جایزه نوبل به دانشمند درگذشته اعطا نمی شود و از این رو کمیته نوبل که در زمان اعلام برندگان فکر می کرد دکتر اشتاینمن زنده است، پس از اطلاع از مرگ وی دچار سرگردانی شد.
پس از اطلاع از موضوع مرگ این دانشمند، موسسه کارولینسکا در استکهلم به فکر چاره ای برای این جایزه افتاد . از این رو تصور می شود شاید اهدای جایزه به اشتاینمن لغو شود.
;گوران هانسون ; دبیر کمیته نوبل پزشکی و فیزیولوژی در این مورد گفت: این وضعیت منحصر به فردی است. اشاینمن چند ساعت پیش از این که کمیته نام وی را اعلام کند درگذشته است. خبر فوت وی اطلاع رسانی نشده بود ، ما خبر نداشتیم و خانواده وی نیز از تصمیم ما آگاهی نداشتند.
هیات مدیره 9 نفره موسسه کارولینسکا پس از اطلاع از این موضوع با وکلا وارد شور شدند.
بر اساس قوانین ، جایزه نوبل به دانشمند درگذشته اعطا نمی شود اما اگر کسی که به عنوان نامزد جایزه نوبل انتخاب شده باشد پیش از دریافت جایزه در جشن نوبل در دهم دسامبر فوت کند، جایزه وی معتبر است و به وی تعلق می گیرد.
خبر خوب اینجاست که اشتاینمن در زمان انتخابش زنده بوده است و احتمالا این جایزه به وی خواهد رسید.
دکتر اشتاینمن که در زمان حیات حال حاضر برنده نیمی از جایزه نوبل پزشکی 2011 است در دانشگاه راکفلر آمریکا زمینه سیستم ایمنی به اکتشافات آزمایشگاهی دست یافته بود و تلاش می کرد از این یافته ها برای نجات جان خود از سرطان لوزالمعده استفاده کند.
وی تلاش می کرد واکسنی ابداع کند که انسان را در برابر سرطان مصون دارد. پیش ازاین نیز دوبار جایزه نوبل پس از مرگ دانشمند، به وی اعطا شده بود، جایزه نوبل ادبیات در سال 1931 به اریک آکسل کارلفلت و 30 سال بعد جایزه صلح نوبل به داگ هامارسکجولد اهداشد. علمی**9023**1581
۰ نفر