۲۹ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۳۳
کد خبر: 82391784
T T
۰ نفر

مستندنگاری محوطه باستانی جندی شاپور دزفول

۲۹ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۳۳
کد خبر: 82391784
مستندنگاری محوطه باستانی جندی شاپور دزفول

اهواز - ایرنا - عملیات نقشه برداری و مستندنگاری محوطه باستانی جندی شاپور (گندی شاپور) دزفول آغاز شد.

مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان كرخه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه این نخستین بار است كه كار مستندنگاری محوطه باستانی جندی شاپور دزفول انجام می شود گفت:در این مستندنگاری تپه ها و بخش های مختلف محوطه باستانی مشخص شده و اطلاعات آنها ثبت و ضبط می شود.
یعقوب زلقی افزود: عملیات مستندنگاری جندی شاپور با همكاری گروهی از كارشناسان پایگاه جهانی چغازنبیل انجام می شود ضمن اینكه این طرح شامل تعیین موقعیت تپه های تاریخی و طرح مرمت آرامگاه یعقوب لیث می باشد.
وی همچنین از اجرای طرح نقشه برداری از محوطه باستانی جندی شاپور خبر داد و گفت:كار نقشه برداری از محوطه باستانی با مشاركت دانشگاه جندی شاپور دزفول آغاز شده و در حال اجراست.
وی افزود: یكی از مهمترین اولویت های محوطه های باستانی تهیه نقشه می باشد كه در تكمیل مطالعات پایه و دیگر برنامه های میدانی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و اقدامی ماندگار برای فعالیت های باستان شناسی در این منطقه در آینده است.
باستان شناسان ایرانی در نخستین كاوش در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول (گندی شاپور) در استان خوزستان به یافته های جدیدی دست یافتند.
نخستین كاوش باستان شناسان ایرانی در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول از سوی پژوهشگاه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با اعزامی یك تیم باستان شناس به سرپرستی دكتر یوسف مرادی از 18 دی آغاز شد.
شهر باستانی جندی شاپور با 800 هكتار وسعت در 12 كیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر كه اكنون بقایایی از آن بر جا مانده است تاسیس شد.
دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول كه اكنون تنها بقایایی از آن برجا مانده، نخستین مركز علمی جهان در زمان ساسانیان بود كه رشته های پزشكی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
به گزارش ایرنا دانشگاه گندی شاپور در عصر خود معتبرترین مركز علمی جهان بود كه رشته هایی چون پزشكی و نجوم در آن تدریس می شد.
آثار برجا مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
6068/ 6037
انتشار دهنده: عبدالحمید راجی