۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۴۷
کد خبر: 82710875
T T
۰ نفر
آغاز طرح غربالگري اضطراب در مهدهاي كودك/حضور 2500 كودك در اين طرح

همدان - ايرنا - طرح غربالگري اضطراب در كودكان پنج تا 6 ساله با مشاركت 2 هزارو 500 كودك از امروز(شنبه) در مهدهاي كودك استان همدان آغاز شد.

مديركل بهزيستي استان همدان روز شنبه در گفت و گو با ايرنا گفت: شايع‌ ترين اختلالات دوران كودكي اختلالات اضطرابي است و بسياري اوقات علائم اين اختلال با فرآيند رشد طبيعي كودك اشتباه گرفته شده و مانع تشخيص و مداخلات به موقع مي‌شود.
حميدرضا الوند افزود: اختلال اضطراب كودكي پديده اي گذرا نبوده و در صورت بي توجهي و درمان نشدن تا سنين نوجواني و بزرگسالي ادامه مي يابد و موجب افت عملكرد تحصيلي، اجتماعي و شغلي فرد و يا منجر به افسردگي و سوء مصرف مواد مخدر مي شود.
وي بيان كرد: با تشخيص به موقع و طراحي مداخلات به هنگام، مي توان از طريق والدين و مربيان به كودكان كمك كرد كه چگونه اضطراب خود را كنترل كنند و يك زندگي طبيعي داشته باشند.
وي بيا ن كرد: در اين راستا برنامه غربالگري اضطراب كودكان پنج تا 6 سال با هدف كمك به والدين براي توجه به نشانه هاي اضطرابي كودكان و همچنين ارائه خدمات ارزان تر به والدين و كودكان جهت شناسايي و درمان اين اختلال طراحي شده است.
الوند اظهار كرد: كودكان مضطرب به طور معمول از حيوانات، موقعيت‌ها يا اماكن خاصي مي ‌ترسند، از رفتن به مهد كودك يا هر كلاس آموزشي ديگر پرهيز مي كنند، كم رو، بيش از حد ترسو و مضطرب هستند و در صورتي كه هر يك از اين علام شديد باشد و يا بيش از سه هفته طول بكشد والدين بايد به اضطراب غيرطبيعي فكر كنند و به مهدهاي كودك مجري طرح مراجعه كنند.
مديركل بهزيستي استان همدان در خصوص روش اجراي برنامه غربالگري اضطراب كودكان پنج تا 6 سال گفت: در مهدهاي كودك والدين با پر كردن فرم پيش از دبستان، به سوالات آزمون كه در مورد كودك خود است پاسخ مي دهند و در صورتي كه كارشناسان با توجه به نمره اخذ شده در اين تست، كودك را مشكوك به اضطراب تشخيص دهند والدين به مراكز مشاوره تحت نظارت بهزيستي معرفي خواهند شد.
وي ادامه داد: والدين در صورت معرفي شدن به مراكز مشاوره مي توانند با هزينه اندكي كودكشان را مورد ارزيابي قرار دهند و در صورت وجود اختلال اضطرابي در جريان روند ارائه خدمات روان درماني و كاهش مشكل اضطرابي كودكشان قرار گيرند.
الوند با اشاره به اينكه امسال 2 هزارو 500 كودك پنج تا 6 ساله در شهرستان هاي همدان و ملاير زير پوشش قرار خواهند گرفت افزود: در سال گذشته يك هزارو 400 كودك در برنامه شركت كردند.
گفتني است؛هم اكنون 165 مهد شهري و 127 مهد روستايي در استان همدان فعال است.
استان همدان داراي حدود يك ميليون و 800 هزار نفر جمعيت است كه حدود يك سوم جمعيت استان همدان به طور مستقيم و غيرمستقيم از خدمات ارتقايي، پيشگيري، حمايتي و توانبخشي بهزيستي استان بهره مند هستند.
1181/2087
خبرنگار:الهام تدين**انتشار دهنده:زهرا پيرنيا