۴ دی ۱۳۹۷، ۹:۰۷
کد خبر: 83146403
T T
۰ نفر
مدعیان طب سنتی آزمون مهارت سنجی می دهند

تهران- ایرنا- مدیركل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت گفت: بر اساس آیین نامه ابلاغی، از مدعیان طب سنتی آزمون مهارت سنجی گرفته می شود و در صورت تایید صلاحیت و اخذ مجوز، این افراد می توانند فقط در سلامتكده ها و تحت نظر پزشك، ارائه خدمت كنند.

محمود خدادوست روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره آزمون مهارت سنجی مدعیان طب سنتی افزود: هنوز ضوابط اجرایی این آیین نامه ابلاغ نشده و قرار است بر اساس این آیین نامه در بازه زمانی مشخصی، افرادی كه مهارت خاصی از طب سنتی را بلد هستند به مراكز دانشگاهی كلان منطقه ای (مراكز قطب) مراجعه كرده و در این مراكز، كمیته ای تشكیل شده و مهارت افراد ارزیابی شود.
وی ادامه داد: مدارك این افراد بررسی و با ادعای آنها مطابقت داده می شود و در نهایت این مدارك به تهران ارسال و مجدد بررسی می شود. اگر مهارت این افراد در كمیته نهایی تایید شود، به آن فرد اجازه داده می شود فقط در سلامتكده های طب سنتی كه مسئول فنی و متخصص طب سنتی دارند، مهارت خاص خود را با نظارت پزشك ارائه كند. این افراد حتی در صورت دریافت مجوز، اجازه فعالیت مستقل ندارند و فقط می توانند در چهارچوب سلامتكده ها فعالیت كنند.
خدادوست بیان كرد: آیین نامه این موضوع ابلاغ شده و فقط ضوابط اجرایی آن باقیمانده است كه موظف هستیم حداكثر تا دو ماه آینده، ضوابط اجرایی را نیز ابلاغ كنیم.

* برخورد با مدعیان طب سنتی بدون مجوز
مدیركل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت درباره برخورد با مدعیان طب سنتی كه مجوزی ندارند نیز اظهار داشت: در حال حاضر نظارت ها در این رابطه قوی تر و بهتر شده و دانشگاه های علوم پزشكی به خوبی در این زمینه ورود كرده و همكاری با تعزیرات حكومتی بسیار خوب شده و در این زمینه تفاهمنامه ای نیز امضا شده است.
وی افزود: تعزیرات حكومتی به همراه اداره های نظارت بر درمان دانشگاه های علوم پزشكی كشور با افرادی كه بدون مجوز، خدمات آموزشی و درمانی طب سنتی ارائه می دهند، برخورد و محل ارائه خدمت را پلمپ می كنند. تعزیرات حكومتی در این زمینه با كل كشور مكاتبه انجام داده است.
خدادوست گفت: برخورد نكردن با این ادعاهای كاذب به آسیب رساندن به سلامت مردم منجر می شود.

* برای ماساژ درمانی هم باید مجوز بگیرند
وی درباره ماساژ درمانی نیز بیان كرد: در طب سنتی، ماساژ یكی از روش های درمانی است، اما بر اساس آیین نامه افراد باید مهارت خود را در كمیته مربوطه اجرا كرده و مجوز دریافت كنند. زیرا ممكن است این افراد با آناتومی بدن آشنا نباشند و كاری انجام دهند كه به آسیب مهره ها و نخاع افراد منجر شود. در نتیجه باید مهارت این افراد مورد تایید تیم تخصصی قرار گیرد و مجوز مربوطه را دریافت كنند تا بتوانند در سلامتكده های طب سنتی و زیر نظر پزشك این مهارت را ارائه كنند.
خدادوست اظهار داشت: افرادی كه اقدام به ماساژ درمانی می كنند و مجوز ندارند به اداره نظارت بر درمان دانشگاه های علوم پزشكی معرفی شوند و حتما با آنها برخورد می شود. بر اساس قوانین كشور، افراد برای مداخلات درمانی باید مجوز داشته باشند و وقتی كسی مجوز این كار را ندارد، در صورت ایجاد عارضه برای بیمار مسئول است. مردم نیز باید به مراكز دارای مجوز مراجعه كنند تا آن مراكز در صورت بروز مشكل پاسخگو باشند.

* روش های طب مكملی كه مجوز می گیرند
وی بیان كرد: در تمام كشورهای دنیا، روش های درمانی طب مكمل متناسب با همان كشور انتخاب می شود و این طور نیست كه هر روش درمانی در هر كشوری پیاده شود. در حال حاضر طب مكملی كه وزارت بهداشت به آن مجوز می دهد فقط ناتروپاتی، كایروپراكتیك، هومیوپاتی و طب سوزنی است. البته این روش ها در ایران آموزش داده نمی شود و فقط به كسانی مجوز داده می شود كه در كشورهای دیگر آموزش دیدند و مدرك آنها در اداره ارزشیابی وزارت بهداشت تایید شده باشد.
خدادوست گفت: این افراد پس از تایید مدرك و فعالیتشان توسط وزارت بهداشت به سازمان نظام پزشكی برای تاسیس مطب معرفی می شوند. اگر مردم به جایی برای دریافت این خدمات مراجعه می كنند حتما باید مجوز رسمی آنها را كه از سوی وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشكی اعطا شده باشد، درخواست كرده و رویت كنند.
اجتمام *9482 * 3063
۰ نفر